Mårslet har sænket farten til 40 km/t: Kommunen har tre nye områder klar til forsøg

Rikke Fredsø og Anders Poulsen bor i Mårslet, og ikke mindst af hensyn til datteren Karlas trafiksikkerhed, er de varme fortalere for forsøget med at sætte hastigheden ned til 40 kilometer i timen. - Men jeg har aldrig tænkt over, at det også dæmper trafikstøjen, siger Rikke Fredsø. Foto: Michael Svenningsen

Mårslet har sænket farten til 40 km/t: Kommunen har tre nye områder klar til forsøg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I et år har Mårslet haft en hastighedsbegrænsning på 40 kilometer i timen. Det primære formål er trafiksikkerhed, men støjen dæmpes også.

MÅRSLET: 40 kilometer i timen, står der på skiltet ved indkørslen til Mårslet.

Byen lægger asfalt til et forsøg med en 10 kilometer langsommere hastighedsbegrænsning end i andre bysamfund.

Det primære formål med hastighedsbegrænsningen er at højne trafiksikkerheden.

Men den lave hastighed har en sideeffekt, som støjplagede århusianere kan få stor glæde af:

Når bilen kører langsommere, sænkes trafikstøjen med mellem 1,5 og 2 decibel.

Århus Stiftstidende drog til Mårslet for at høre om erfaringerne med forsøget, der har været i gang siden november 2017. Og det stod hurtigt klart, at det ikke er støj, der optager Mårslets indbyggere mest.

Faktisk var ingen af dem, vi talte med, klar over, at støjen falder sammen med hastigheden.

- Vi er jo ikke så plagede af støj her i Mårslet. Ikke som de er inde i Aarhus, siger Rikke Fredsø, der håber, at forsøget i Mårslet bliver permanent.

Århus/Mårslet: Faten skal være maks være 40 km i Mårlset. Foto: Michael Svenningsen
Nej, der er ikke malet på vejen for at fejre en 40 års bryllupsdag i Mårslet. Hjerterne er en alternativ besked om 40 km/t fartbegrænsning gennem byen. Foto: Michael Svenningsen
- Det er da en god ide. Jeg er lærer, og der er altså rigtig meget trafik ved skolen, og det er en god hjælp for vores skolepatrulje, at hastigheden er blevet lavere. Hvis man har travlt, må man køre hurtigt på de store veje. Ikke inde i byen, siger Christina Farup.
- Det er da en god ide. Jeg er lærer, og der er altså rigtig meget trafik ved skolen, og det er en god hjælp for vores skolepatrulje, at hastigheden er blevet lavere. Hvis man har travlt, må man køre hurtigt på de store veje. Ikke inde i byen, siger Christina Farup.

Duer ikke på Ringgaden

Men beboere langs støjbelastede gader som Grenåvej, Randersvej, Ringvejen og Ringgaden skal ikke regne med, at hastigheden her kommer ned på 40 kilometer i timen.

Aarhus Kommunes mobilitetschef, Susanne Krawack, forklarer, at kommunen ikke bare kan sætte hastigheden ned til 40 kilometer i timen. Politiet skal med på råd.

- Og hvis der er tale om en bred og lige vej, der indbyder til at køre 60 kilometer i timen, vil politiet ikke håndhæve en hastighedsbegrænsning på 40 kilometer i timen, hvilket er fuldt forståeligt, siger Susanne Krawack.

Vejen skal sende et signal til bilisterne om at dæmpe farten. Og det er ikke nok at opsætte 40 kilometer i timen-skilte.

Der skal bygges chikaner og anlægges bump eller andre fartdæmpende foranstaltninger.

Og travle bilister, der synes, at det i dag tager rigeligt lang tid at komme gennem Aarhus, vil betakke sig for flere bump.

Århus/Mårslet: Faten skal være maks være 40 km i Mårlset. Foto: Michael Svenningsen
- Jeg synes, at det er en fantastisk god idé. Når man tænker over, hvor mange børn, der er i den her by, er det oplagt at sænke hastigheden. At støjniveaet falder, har jeg ikke lige tænkt over, siger Henrik Skoubo, pædagog.

Koster penge

Desuden koster den slags penge at anlægge.

- Derfor kan vi ikke uden videre udbrede hastighedsbegrænsningen til alle bysamfund i kommunen. Vi må se på, hvor det giver bedst mening, siger Susanne Krawack.

Forsøget i Mårslet er snart overstået, og så skal en evaluering vise, om det faktisk er lykkedes at få hastigheden ned.

Hvis forsøget viser sig at være en succes, peger Aarhus Kommune på Frederiksbjerg, Brabrand og Christiansbjerg som de mest oplagte områder at sænke hastigheden til 40 kilometer i timen.

Ifølge en pressemeddelelse fra Aarhus Kommune er det på nogle af de mest trafikerede veje i Mårslet lykkedes at få hastigheden sænket med ni kilometer i timen.

Århus/Mårslet: Faten skal være maks være 40 km i Mårlset. Foto: Michael Svenningsen
- Jeg synes, at det er fint at få hastigheden ned, men jeg kender da også nogle, der brokker sig over det. Men af hensyn til trafiksikkerheden vil jeg helt klart anbefale, at man gør forsøget permanent, siger Keld-Schmidt-Møller, pensionist og bosiddende i Mårslet.

Mårslet har sænket farten til 40 km/t: Kommunen har tre nye områder klar til forsøg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce