Første rigtige arbejdsdag for letbanen: Masser af tomme sæder

Jonas Juhl fra Aarhus C. nød, at der var god plads i morgen-letbanetoget til Aarhus Tech. - Før kørte jeg med bus, Linie 2A, og der stod vi tit som sild i en tønde, forklarede han. Foto: Axel Schütt

Første rigtige arbejdsdag for letbanen: Masser af tomme sæder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Passagererne har tilsyneladende ikke helt vænnet sig til, at Aarhus har fået en letbane. "Rolig nu", lyder det fra Midttrafik.

Tirsdag 2. januar begyndte den første "rigtige" arbejdsdag for Aarhus Letbane med tusindvis af århusianere, der skulle på job fra morgenstunden. Letbanen klarede opgaven fint - men der var overraskende få passagerer med.

Midt i myldretiden mellem klokken syv og otte kørte to næsten tomme tog fra Aarhus H. med retning mod Skejby. Først med afgangen klokken 7.45 med retning mod Skejby blev toget halvfuldt. Og det kørte næsten tomt tilbage.

Skal vi være nervøse?

Er der allerede nu noget, der tyder på, at byens nye letbane bliver en passagermæssig fiasko?

Det kan der endnu ikke gives et klart svar på.

For det første holder en del mennesker tilsyneladende fri 2. januar - at dømme efter antallet af biler på vejene i Aarhus Midtby tirsdag morgen.

For det andet er der endnu ikke kommet gang i de to "fødelinier" til letbanestrækningen i den indre by, strækningerne til Odder og Grenaa.

- Hånden på hjertet, først til efteråret får vi et retvisende billede af, hvor mange der vil bruge letbanen, siger Ole Sørensen, leder af planafdelingen i Midttrafik.

Først til efteråret. Hvorfor nu det?

Det er ikke fordi, at Midttrafik ikke kan tælle, hvor mange der kører med. To letbanetog er forsynet med den nødvendige teknologi til at registrere, hvor mange passagerer der står af og på.

Det varer bare adskillige måneder, inden vi får letbanens fulde potientiale at se, mener Ole Sørensen.

I øjeblikket tyder intet således på, at strækningen til Grenaa åbner ret lang tid før sommerferien.

- Og så ryger vi ind i sommerferien og først derefter vil vi få at se, hvad letbanen kan rent passagermæssigt, mener Ole Sørensen.

I flere europæiske byer, som har fået moderne letbane og sporvogne, er andelen af borgere, der kører kollektivt, steget. Det er den samme udvikling, man håber på i Aarhus.

Første rigtige arbejdsdag for letbanen: Masser af tomme sæder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce