Forsinket letbane koster millioner

Letbanens forsinkelse koster Midttrafik millioner i ekstra bybuskørsel og erstatningskørsel på Odder, Djursland og i Aarhus.

Forsinket letbane koster millioner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På grund af letbanens forsinkelse må bybusser køre mere, end der er budgetteret med. Og letbaneførere får løn for at køre med tomme tog.

AARHUS: Det koster millioner, at Aarhus Letbane er så voldsomt forsinket.

Hos Midttrafik skulle en ny og billigere køreplan være trådt i kraft for længst.

Men da den kun fungerer, hvis letbanen kører, blev den nye køreplan udskudt til søndag 17. december.

Datoen blev valgt i forventning om, at næsten tre måneder efter aflysningen af åbningen måtte letbanen da være i gang med at køre med passagerer.

Det var letbanen som bekendt ikke. Derfor måtte Midttrafik i hast indsætte en helt ny busrute. Den erstatter de busser mellem universitetshospitalet i Skejby og Aarhus H, som den nye køreplan har sløjfet.

87 hedder den nye rute, og til dato har driften af den kostet Midttrafik 300.000 kr.

Det oplyser Lone Litvak, gruppeleder for Økonomi og Kontrakter i Midttrafik.

Beløbet skal lægges oven i de 9,8 millioner kr., som Midttrafik har tabt, fordi den nye og billigere køreplan blev så forsinket.

Erstatningsbusser koster

På Djursland og syd for Aarhus er både Grenåbanen og Odderbanen lukket, mens banerne bygges om til letbane.

For at hjælpe pendlerne på strækningen frem har Midttrafik indsat erstatningsbusser mod Odder og Grenaa.

Da den del af letbane-byggeriet også er forsinket, må Midttrafik lade erstatningsbusserne køre i længere tid end forventet.

På Djursland er der budgetteret med erstatningskørsel 2017 ud, men da Midttrafik lagde budget, forventede man, at letbanen kunne køre mod Odder fra 1. oktober.

Men Odderbanen kører stadig ikke. Og erstatningsbusserne har kostet Midttrafik 4,1 millioner kr.

Dermed har forsinkelserne i Aarhus og mod Odder kostet Midttrafik omkring 14 millioner kr.

Løn for at køre med tomme tog

I forventning om, at de lørdag 23. september skulle i gang med at passe deres arbejde, ansatte letbanens operatør, Keolis, 80 letbaneførere.

Som bekendt har letbanen kørt tomt rundt siden da. Som svar på en forespørgsel fra Venstres byrådsgruppe har Teknik og Miljø oplyst, at den daglige omkostning til løn til letbaneførerne ligger i niveauet 100.000 kr. Det svarer til omkring 6,3 millioner kr. fra 23. september til i dag.

Da Midttrafik lagde budget for 2017, forventede trafikselskabet en billetindtægt på 19,7 millioner kr. på letbanen.

Men uden passagerer ingen billetter, så lønudgifter og manglende billetindtægter slår et hul i budgettet på samlet 26 millioner kr.

Lagt sammen koster udgifter på bybusser, erstatningskørsel, lønninger og manglende billetindtægter 39,9 millioner kr.

Da letbanen ikke har været i drift i 2017, har Aarhus Kommune og Region Midtjylland sparet driftstilskuddet på 36,4 millioner kr.

- Midttrafik har ikke haft udgifter til drift af letbane i 2017. Aarhus Kommune og Region Midtjylland har således sparet bestillerbidrag til Midttrafik, skriver Lone Litvak.

Heldigt nok, for dermed falder det reelle tab på letbane-forsinkelsen til 3,5 millioner kr.

Forsinket letbane koster millioner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce