Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Forvent rødt to og tre gange i træk: Letbanens testkørsel giver øget ventetid i flere vejkryds

På strækningen fra Aarhus H til Skejby kan bilister de kommende uger holde for rødt i længere tid end normalt. Under letbanens testkørsel skal lysregulering på strækningen justeres. Foto: Henning Bagger/Scanpix 2017

Forvent rødt to og tre gange i træk: Letbanens testkørsel giver øget ventetid i flere vejkryds

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lysreguleringer i århusianske vejkryds skal den næste måneds tid justeres som led i letbanens testkørsel. Det giver øget ventetid for bilisterne i flere vejkryds mellem Aarhus H og Skejby.

AARHUS: Testkørsel af de nye letbanetog er ikke kun til for at teste togenes drift og vænne århusianerne til de nye spillere i trafikken. Kørslen skal også bruges til at justere lysreguleringen i de vejkryds, der ligger på letbanens rute mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby.

Og netop justering af lysreguleringen kommer til at trække på bilisternes tålmodighed i vejkrydsene de kommende uger. Nogle gange kan bilister komme til at holde for rødt to eller tre gange i træk.

Det giver bilisterne ekstra ventetid i lyskrydsene mellem Aarhus H og Skejby, men de røde lys, der lyser usædvanligt længe, er til af sikkerhedsmæssige årsager. Det skyldes, at man fortsat arbejder på at justere lyssignalerne, så de både tager højde for letbanetogene og biltrafikken.

- Det er naturligvis ikke optimalt, og vi beklager de gener, som det medfører for bilisterne. Vores leverandør arbejder på højtryk for at justere lyssignalerne ind, og vi forventer, at arbejdet er overstået i den første uge af september. Vi må altså bede bilisterne om at have tålmodighed med os et par uger endnu. Men testarbejdet er nødvendigt, for at vi kan lave en løsning, som kommer til at fungere godt for både bilister og letbanen, siger Jørgen Hansen, anlægschef ved Aarhus Letbane.

Men når først letbanen officielt kører på skinner fra 23. september, skulle det give en fordel for både letbane-passagerer og bilister.

- Det er en kompliceret opgave, som vores leverandør arbejder på i disse uger. Lysreguleringerne skal justeres, så de både sikrer, at letbanetogene kommer hurtigt gennem byen, og at bilisterne kommer til at holde for rødt i så kort tid som muligt, forklarer Aarhus Letbanes anlægschef, Jørgen Hansen.

Asfaltarbejde: 30.000 bilister, 19 buslinjer og beboere må væbne sig med tålmodighed