Gå på shopping med mobilen

Fiskehandleren opretter et tilbud på app?en YourLocal for at få afsat de sidste fisk inden weekenden. Pressefoto


Gå på shopping med mobilen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Alt hvad vi ønsker os er efterhånden kun et klik væk. Det vælter frem med smarte forbrugerapps og alternative leveringer, som alle opfordrer mobilfolket til at forbruge på en ny impulsiv måde.

Hvad enten du falder for en sen teaterforestilling, et par røde Ray-Ban solbriller eller en steak medium gennemstegt, så kan du efterhånden få fingre i det over det trådløse netværk.

Pigen her fik reddet sin dag, da Djinni leverede superlim til hendes ødelagte støvlehæl ved Bas Under Buen. Man kan bestille ekspreslevering fra Djinni uanset hvor i landet, man befinder sig. Pressefoto
Pigen her fik reddet sin dag, da Djinni leverede superlim til hendes ødelagte støvlehæl ved Bas Under Buen. Man kan bestille ekspreslevering fra Djinni uanset hvor i landet, man befinder sig. Pressefoto

Du behøver ikke styrte ud på gaden, for du kan i første omgang bare surfe mellem det utal af apps, onlineløsninger og telefonnumre, der lige nu florerer gratis på cyberspace for din nemheds skyld. Alskens kulturelle og materielle produkter er tilgængelige når som helst, for vi kan praktisk talt surfe med mobilen overalt - så længe netværket da rækker til det. På arbejdspladsen, i toget eller fra sofaen.

Djinni hjælper ikke kun til med dagligvarer men er skam også på pletten i tekniske nødstilfælde. Lambodjinnien er udstyret med startkabler og er klar til at hjælpe, når uheldet er ude. Pressefoto
Djinni hjælper ikke kun til med dagligvarer men er skam også på pletten i tekniske nødstilfælde. Lambodjinnien er udstyret med startkabler og er klar til at hjælpe, når uheldet er ude. Pressefoto

Det passer perfekt ind i en travl hverdag, hvor mange ofte farer fra A til B. I disse dage arbejder innovative iværksættere på at imødekomme efterspørgslen efter den type fleksible indkøb ved at yde en række skægge og interessante tilbud.

Tilbud der ud over at få telefonopkaldet til at virke håbløst gammeldags også udfordrer vores vanelige måde at tænke shopping, som noget der tager sin tid.

Djinni er klar til at tage imod ønsker over sms hele ugen. Der er næsten ingen grænser for, hvad folk beder lampens ånd om at bringe ud. Særligt i weekenden efterspørger folk de skæggeste ting, og Djinni har måttet fikse alt fra otte fadøl til en spritny bryllupspavillion. Pressefoto
Djinni er klar til at tage imod ønsker over sms hele ugen. Der er næsten ingen grænser for, hvad folk beder lampens ånd om at bringe ud. Særligt i weekenden efterspørger folk de skæggeste ting, og Djinni har måttet fikse alt fra otte fadøl til en spritny bryllupspavillion. Pressefoto

Det skal nu være nemt, hurtigt og impulsivt at browse rundt efter diverse produkter, og vi vil gerne orienteres løbende om de gode tilbud. Gennem mobilen kan vi blive opmuntrede til at købe ting, vi måske ikke havde drømt om på forhånd.

»Dit ønske er min befaling.« Sådan slutter sms-samtalen, når man har bestilt en ekspreslevering med Djinni. Og lampens ånd kan næsten altid opfylde dit ønske, uanset hvor i landet du befinder dig, eller hvad du mangler.

»Vi havde et kontor, der bestilte toiletpapir for 1000 kroner«, fortæller Allan Hedegaard, der er direktør i firmaet.

»De sagde, at vi skulle medbringe så meget, som vi kunne bære. Da det er en tilbagevendende kunde, spurgte vi friskt, om vi skulle tage det som en opfordring.« Djinni endte med at levere hele 8750 meter toiletpapir den dag, og kunden var lykkelig.

Allan Hedegaard startede firamet op 15 juni sammen med to kompagnoner, og han brændte netop for en nyskabende måde at gøre varer tilgængelige for kunderne.

Og det virker, for sms'erne ruller ind på nummer 20210211 hver dag med alle mulige slags henvendelser. Der efterspørges alt fra Addidas Jeezy Boost sko til udbringning af aftensmad fra restauranter, der ikke har take-away service. Ofte er det dog folk, der desperat står og mangler et eller andet lige nu og her, der skriver til Djinni.

»Det er som regel ikke køb, der er planlagt langt ud i fremtiden«, oplyser Allan Hedegaard, selvom han da også af og til modtager lange indkøbslister, der er nedskrevet i god tid. Ofte har kunderne akut behov for en ting, og det afføder selvsagt glæde, når Djinni kommer til undsætning.

Behovene opstår tit i festlige sociale sammenhænge, som eksempelvis da en unge pige ringede og bestilte superlim til sin afbrækkede hæl under en-dags festivalen Bas under Buen ved Filmbyen på Aarhus Havn.

»Vi lægger selvfølgelige vægt på at være glade, når vi kommer ud«, fortæller Allan Hedegaard. Og folk sætter da også så meget pris på leveringerne, at Djinni ofte får pæne ord som »vi elsker jer« med på vejen samt af og til krammere eller stående bifald.

I tråd med lampens ånd Genie i historien om Aladdin, er det magiske ved Djinni også, at man kan ønske sig alt mellem himmel og jord og få det leveret direkte til dørkarmen, alt inden for lovens grænser vel at mærke.

Som selvstændige erhvervsdrivende og familiemennesker har kunderne ofte en travl hverdag, og derfor ønsker mange at spare den tid og de kræfter, der skal lægges i at finde frem til et bestemt produkt. Djinni får opgaven og kontakter leverandør og forhandlersider som eBay for at se, hvad der kan lade sig gøre.

Det kræver dog nogle gange lidt kreativ tænkning og praktisk snilde at opfylde kundernes ønske. Allan Hedegaard bider mærke i, hvordan nogle folk forsøger at teste åndens evner.

»Vi blev bedt om at bringe otte fadøl ud til en fest ved Aarhus Ø, og det var lidt vanskeligt. Men vi lånte kander på et nærliggende værtshus og tog så derud for at skænke til gæsterne. Så roser folk os helt vildt, og siger, at det er et fedt initiativ«, fortæller en glad Allan Hedegaard.

I sommers bestilte et bryllupsselsskab en pavillion med opsætning inkluderet for at beskytte brudepar og gæster mod et voldsomt skybrud, Så måtte Djinni sende to mand ud og agere våde hunde, mens de satte den op i regnen.

»Som regel bliver vi inviteret på et glas vin eller endog til at deltage i festlighederne«, fortæller Allan Hedegaard, der dog må afslå promiller i arbejdstiden.

Djinni har hovedsæde i Aarhus, men hjælper dagligt med leverancer til kunder på Sjælland og af og til Bornholm.

Når kundens leveringsprisen skal fastsættes, lægger Djinni altid 12 procent oveni varens købspris samt afregner for kørselsdistance og antallet af arbejdstimer.

Hvor App'en YourLocal kræver en lidt større indsats fra køberens side, er den en både inspirerende og billig database at shoppe lokale tilbud med.

Grundideen bag er at reducere madspil og ressourcespild i en større forbrugskontekst. Det gør app'en ved at informere om tilbud på lokale produkter, inden de i mere eller mindre metaforisk forstand når skraldespanden og går til spilde.

Når man starter app'en, indtaster min selv sit geografiske nærområde eller får det lokaliseret via GPS, og så kan man ellers shoppe højaktuelle tilbud fra forretninger i kort transportafstand. 245 butikker er tilknyttet app'en på landsplan, og hver dag udbyder nogle af dem lav pris på de varer, de har sidste frist på.

Det kan være alt fra pladser til aftenens biografforestilling, oksemørbrad fra en restaurant eller en aflyst eftermiddagstid ved frisøren. Er man fleksibel er mulighederne mange.

»Det kræver også et spontant mindset fra brugerne«, påpeger Kasper Kastoft Nielsen, der sammen med Sebastian Dueholm står bag YourLocal initativet.

»For nogle falder det naturligt at købe spontant, mens andre vender sig til det. Men vi får positive tilbagemeldinger, fordi folk får oplevelser, som de ellers ikke havde fået«, bemærker han.

Kasper Kastoft Nielsen er tideligere medejer af kommunikationsbureauet Revolt samt restauranten Oliver and the Black Circus. Det var efter en samtale med Sebastian Dueholm over disken i en cykelforretning, at de for et år siden begyndte at arbejde med konceptet bag app'en.

»Det øgede fokus på at minimere ressourcespild er jo en generel trend, fordi det er blevet synligt, hvor meget vi egentlig smider ud«, fortæller Kasper Kastoft Nielsen.

Det ligger mange mennesker på sinde, og i en fransk by er der enddog kommet en lov, der forbyder at smide mad ud. Så drastisk står det ikke til herhjemme, men YourLocal er dog et ideologisk forsøg på at hjælpe lokale forretninger med at afsætte deres varer inden udløbsdato.

Kasper Kastoft Nielsen påpeger imidlertid, at det kan være nemmere for folk med stor frihedsgrad som eksempelvis studerende at slå impulsivt til på de gode tilbud. En familie har eksempelvis flere praktiske udfordringer, så her skal det passe ind i dagsskemaet at hente vare eller gribe en spontan oplevelse.

I november og december sendte Kasper Kastoft Nielsen og Sebastian Dueholm manuelt sms'er med tilbud fra fem-seks forretninger ud til et testnetværk af 110 personer på Vesterbro i København. Feedbacken var yderst positiv. Brugerne var vilde med de overraskende tilbud, der poppede op med jævne mellemrum. Efter fire måneders intens arbejdsproces og frivillig hjælp fik makkerparret lanceret en testversion af app'en 14. maj og vandt kort efter en halv million kroner i iværksætterkonkurrencen Discovery Day.

Netop den sum gør app'en økonomisk bæredygtig her i opstartsfasen, men Kasper Kastoft Nielsen understreger, at de på sigt skal udvikle en forretningsmodel for at sikre indtjeningen fremover. App'en skal dog fortsat blive ved med at være gratis for både brugere og de tilmeldte forretninger.

Indtil videre befinder forretningerne sig i København og Aarhus med få afstikkere i Odense og Aalborg. App'en er desuden tænkt som et teknologisk initiativ, der skal støtte op om det lokale forretningsliv. Det er faktisk ret unikt for mobile løsninger.

»Vi lever jo i en globaliseret verden, hvor folk køber tøj og madvarer over nettet uden at opbygge en relation til butikkerne i nærområdet«, fortæller Kasper Kastoft Nielsen.

»YourLocal skal også gerne være et opdagelsesværktøj, der giver et indblik i den supersøde biograf eller lækre fiskehandel, der ligger lige rundt om hjørnet.

Han understreger, at folk er rigtig begrejstrede for initiativet, fordi det kombinerer øget fokus på lokalområdet med kampen mod ressourcespild, og sidst men ikke mindst giver mulighed for at spare penge på produkter, der normalt koster væsentligt mere.

Gå på shopping med mobilen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce