Gammelt møder nyt: Frantz Longhis nye serie forener klassikere med nutiden

Thomas Dickson førte deltagerne gennem design-udviklingen. Foto: The Blueroom

Gammelt møder nyt: Frantz Longhis nye serie forener klassikere med nutiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Århusianeren Frantz Longhis møbelserie "Warm Nordic" blev født. Læs her, hvordan det gik for sig.

AARHUS: Iscenesættelse og præsentation er nøgleord i en verden, hvor det handler om at blive set. Det var også, hvad det handlede om, da århusianske Frantz Longhi for alvor præsenterede sit helt nye møbel setup "Warm Nordic", der består af gamle, arkitekttegnede møbler, som er vakt til live, og helt nutidige møbler. Classic og contemporary.

Og hvordan gør man så sådan noget, når man gradvist har løftet sløret for, hvad "Warm Nordic" vil være? Kom med her, hvis du vil være med til oplevelsen - det kaldes et launch party:

I Niels Hemmingsens Gade 24 i det helt centrale København ligger en gammel, nedlagt bank. Der er højt til loftet og imponerende søjler, nogle steder guldbelagte, i det store lokale. Bankboksen er der stadig og så stor, at den kan bruges til garderobe denne dag.

Møbler i massevis fra den nye kollektion er linet op på gulvet, på tableauer, bag forhæng og i grupper. Der er levende lys i mange stager, dæmpet, behagelig musik, og så er der håndlavet juice og brunch med grønt og moderne indhold på bordene.

Der er folk til at tage imod, smalltalke og guide rundt i det store lokale.

Warm Nordic
"Warm Nordic" er Frantz Longhis nye serie af møbler og interiør. Design bliver genoplivet, når afdøde arkitekters værker får nyt liv og bliver forenet med nutidige designere.

Tingene købes på nettet og bliver leveret gratis.

www.warmnordic.com
Lamper designet af Svend Aage Holm-Sørensen. Foto: Hans Petersen
Lamper designet af Svend Aage Holm-Sørensen. Foto: Hans Petersen

Frantz Longhi (til venstre) var i konstant snak med gæsterne. Foto: Hans Petersen

Familien er med

Klokken ni bliver dørene åbnet, og folk strømmer til. Flere kvinder end mænd. Skribenter og fotografer fra blade og tidsskrifter, der beskæftiger sig med møbler og tendenser. Bloggere er der også og journalister fra dagblade.

Uffe Buchard, kreativ direktør og ekspert i design, har bidraget med at sammensætte møblernes farver, og er på stedet nu, da reaktionerne skal opleves.

Frantz Longhi har i dagens anledning hustruen Kia Throen og de voksne døtre, tvillingerne Liv og Victoria, med. Ane Cortzen, Kählers kulturchef er også på plads - hun er ansat i et af Longhis andre firmaer, det succesfyldte Kähler med keramikken. Hun laver blandt andet saloner med samtaler om kultur, og i dag tager hun også ordet efter en halv times tid og fortæller om, hvordan hun og Frantz Longhi mødtes i forbindelse med et tv-program og straks var faldet i hak og i snak om kultur. Og så blev hun ansat i Kähler.

Ane Cortzen introducerer showet, og Frantz Longhi smiler. Foto: The Blueroom
Ane Cortzen introducerer showet, og Frantz Longhi smiler. Foto: The Blueroom

Selene Munoz, dansk-spansk kvinde, viste flamenco-dans. Foto: The Blueroom

Varmt, ikke koldt

Frantz Longhi får ordet og fortæller på sin altid velforberedte og ydmyge facon, at han ønsker at begrave en misforståelse. Norden og nordisk stil bliver ofte betegnet som cool. Men det er den ikke. Den er varm, og netop derfor har den nye virksomhed fået det ord ind i titlen. Koldt, det er udenfor. Han synes, vi har meget at være stolte af i Danmark og i Norden. Den berejste mand fortalte om, hvordan han oplever, at folk andre steder i verden ser på os. Og at hygge er et ord, nogle udefra har fundet på. Vi skaber den bare.

64-årige Longhi, der selv har været en dygtig danser, præsenterede en dansk-spansk danser, Selene Munoz, der gav opvisning i moderne flamenco. Stilfuldt lagt ind i de rå omgivelser.

Siden fik de cirka 150 deltagere af Thomas Dickson, ekspert på området, en effektiv gennemgang af dansk design og møbelarkitektur op til i dag, og så var der tid til at se på varerne. Nogle deltagere kunne tilmed få en rundvisning og gennemgang af interiøret af kyndige folk, mens flere lækkerier som yoghurt med friske frugter, chokoladekage og kaffe blev båret ind.

Timet var naturligvis også Warm Nordics hjemmeside. Den kunne bruges få timer efter, at arrangementet var slut kl. 12, kunne marketingchef Louise Frogner Krusell fortælle forsamlingen.

Brunchen var klar i rigelige mængder. Foto: The Blueroom
Brunchen var klar i rigelige mængder. Foto: The Blueroom

Stole på rad. Her Hans Olsens Gesture Chair i nye udgaver. Foto: Hans Petersen
Højt til loftet, flotte søjler, god stemning og masser af møbler. Foto: The Blueroom
Højt til loftet, flotte søjler, god stemning og masser af møbler. Foto: The Blueroom

Gammelt møder nyt: Frantz Longhis nye serie forener klassikere med nutiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce