Grenåbanen er færdigbygget - næsten da

Først senere i 2018 begynder der at køre tog til Grenaa. Foto: Henrik Lund

Grenåbanen er færdigbygget - næsten da

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Teknisk set er Grenåbanen nu færdigbygget. Der er dog stadig lang vej til at passagererne også får glæde af banen.

I snart to år har Grenåbanen været under ombygning. Det var i første omgang planen, at letbanetogene skulle erstatte nærbanetogene allerede sidste efterår, men forsinkelse på forsinkelse har betydet, at det endnu er uvist, hvornår det igen bliver muligt at køre med tog på den knap 70 kilometer lange strækning mellem Aarhus H og Grenaa.

Men der er dog fremdrift i arbejdet og rent teknisk blev banen færdigbygget i maj 2018. Det vil sige, at skinner og signaler er klar, og der er etableret kørestrøm samt omformerstationer. De eksisterende 14 stationer på Grenåbanen er tilpasset til letbanetogene, ligesom der er bygget to nye stationer - Hessel, i den sydlige udkant af Grenaa og Thorsager, hvor togene standser for første gang siden byen mistede togtrafikken i 1971.

Det meddeler Aarhus Letbane i en opdatering på selskabets hjemmeside.

To nye stationer
Der kommer to nye letbanestationer på Djursland: Hessel og Thorsager.

Hessel station er beliggende på Rugvænget i Grenaas sydlige bydel. Området huser mange virksomheder, og letbanen gør det lettere at komme til og fra arbejde for pendlerne. Desuden er stationen til gavn for de rejsende til og fra campingpladsen og de mange sommerhuse ved Grenaa Strand. Stationen er opkaldt efter Hessel Gods, der ligger blot få hundrede meter væk.

Efter planen skal der i første omgang etableres parkering til biler og cykler på Hessel Station. Det kan siden suppleres med blandt andet ladestandere til elbiler og -cykler samt aflåst cykelparkering for at gøre det endnu mere attraktivt at bruge Letbanen. Norddjurs Kommune har afsat 6 mio. kr. til den nye station i Hessel.

For borgerne i og omkring Thorsager bliver det et glædeligt gensyn, når Letbanen får permanent standsningssted nord for byen. Ikke siden 1971 har tog gjort holdt ved byen, der har omkring 1.300 indbyggere.

Den nye station skal ligge et lille stykke uden for centrum af Thorsager. Syddjurs Kommune har planlagt ventefaciliteter, 10-12 parkeringspladser og cykelparkering. Derudover bliver der plads til og mulighed for et busstoppested samt en vendeplads for busser.

Hessel og Thorsager station forventes at stå klar i løbet af 2018.

Selvom Grenåbanen teknisk set er færdigbygget, går der lang tid før togene kan fortsætte i retning af Grenaa. Foto: Henrik Lund

Odder til sommer - Grenå senere på året

Nu mangler ganske få ting. Blandt andet skal læskærme og infotavler sættes op igen på stationerne, omformerstationerne skal gøres mindre markante i landskabet og så skal der opsættes afstandsstykker mellem køreledningerne for at undgå støj i blæst.

Det arbejde vil først blive udført, efter at trafikken på Odderbanen er åbnet.

Herefter er det kun testkørsler og godkendelse af strækning og køretøjer, der mangler på Grenåbanen.

Desuden skal der etableres kørestrøm i det andet spor på Trustrup Station, så der i myldretiden kan køres to tog i hver retning i timen hele vejen til Grenaa. Det forventer pressechef hos Aarhus Letbane Jens Velling sker i løbet af efteråret.

Målet er fortsat, at Odderbanen og strækningen mellem Skejby Sygehus og Lisbjerg Skole kan åbne i løbet af sommeren, mens Grenåbanen og Lisbjerg-Lystrup kan åbne for passagerer senere i 2018.

Grenåbanen er færdigbygget - næsten da

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce