Gult lys skaber forvirring og farlige situationer: Mange kender ikke reglerne

Ups, hr. VVS-installatør. I krydset Vestre Ringgade/Søren Frichs Vej var det mandag ikke svært at finde eksempler på bilister, som drønede over for både rødt og gult lys. Foto: Michael Svenningsen

Gult lys skaber forvirring og farlige situationer: Mange kender ikke reglerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Må man egentlig køre over for gult lys? Og i givet fald hvornår? Og hvad kan der ske, hvis man ikke kender reglerne? Læs med her.

AARHUS: En ny undersøgelse viser, at halvdelen af alle århusianere ikke kender reglerne for, hvornår man må køre over for gult lys.

Det er baggrunden for, at Østjyllands Politi, Aarhus Letbane og Aarhus Kommune i uge 17 og 18 rykker ud med kampagnen 'Aarhus bremser for gult'.

Sigtet med kampagnen er at få bilister, motorcyklister og cyklister til at følge reglerne. Det store problem er, at mange ikke kender dem.

Århus Stiftstidende har haft lejlighed til at gennemgå en analyse, som reseachfirmaet YouGov har lavet for Aarhus Kommune. YouGov har spurgt 445 århusianere over 18 år: Hvornår er det tilladt at køre over for gult?

4 procent svarer: 'Hvis man kan nå over, inden det skifter til rødt'.

Langt flere - 20 procent - mener, at det er tilladt at køre over for gult, 'Hvis man når ind i lyskrydset, mens det er gult'.

Men begge svar er forkerte.

Treårig kampagne
  • Aarhus bremser for gult er en treårig kampagne
  • Den første kampagneperiode starter i uge 17
  • Kampagnen vil blive gentaget i efteråret
  • Kampagnen består blandt andet af letbanetog pakket ind i folie, forskellige tiltag på Facebook og politikontrol.

Farligt at hugge bremserne i

50 procent mener, at det er tilladt at køre over for gult, 'Hvis man ville have skabt en farlig situation ved at bremse'.

0 procent mener, at det er tilladt at køre over for gult, hvis der kun er få eller ingen trafikanter i krydset.

Hele 26 procent - altså hver fjerde - siger, at 'Man må aldrig køre over for gult'.

Men i visse tilfælde må man faktisk køre over for gult. Det sidste svar er altså forkert.

Faktisk kan det være farligt automatisk at hugge bremserne i, så snart det bliver gult.

- Mange af de skader, vi ser, kommer fra såkaldte indhentningsulykker. Det vil sige situationer, hvor en eller flere trafikanter kører op bagi en forankørende bil, der bremser op. Derfor er det vigtigt, at reglerne bliver overholdt, og alle følger de samme regler, siger Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige Forsikring.

Og hvordan er reglerne så? Det rigtige svar, som 50 procent af århusianerne havde sat kryds ved i YouGovs undersøgelse, er - med avisens egne ord: Man må køre over for gult, hvis man vurderer, at det kan skabe en farlig situation at bremse ned.

Århus: Rød gul grøn lyskryds i byen. Foto: Michael Svenningsen
Når der er gult lys, skal man bremse. Kun hvis der er fare for at blive påkørt bagfra, må man alligevel køre over for gult lys. En hel del bilister mandag på Vestre Ringgade så ikke ud til at kende reglerne specielt godt. Foto: Michael Svenningsen

Reglerne tolkes forskelligt

- Gult lys betyder stop. Det kan skabe nogle rigtig farlige situationer og give en bøde på 2000 kroner, hvis man alligevel ser sit snit til at køre over. Kører man efter hastighedsbegrænsninger og vejrforhold, bør man i udgangspunktet altid kunne nå at stoppe for det gule lys," siger Jesper Bøjgaard, politiinspektør ved Østjyllands Politi.

Ifølge Henrik Sagild fra Gjendsidige Forsikring ser forsikringsselskabet en del skader på både biler og personer, som skyldes trafikulykker i lyskryds.

- Derfor er det et problem, at der ikke er bred enighed om, hvordan man skal reagere, når lyset er gult. Det går hurtigt i trafikken, og der er ikke plads til, at vi tolker reglerne på forskellige måder, siger han.

Avisen Danmark har tidligere lavet nedenstående videoguide, der netop omhandler reglerne for gult lys:

Gult lys skaber forvirring og farlige situationer: Mange kender ikke reglerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce