Hed debat i vente: Skal handicappede blive ved med at parkere gratis?

Skal det koste at bruge den slags pladser her? Rådmand Jette Skive (DF) har startet diskussionen i Aarhus Byråd. Foto: Michael Svenningsen

Hed debat i vente: Skal handicappede blive ved med at parkere gratis?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Byrådet har taget fat på en tabulagt diskussion: Skal handicappede i lighed med alle andre betale for at parkere? Handicaporganisation er klar til kamp.

AARHUS: Skal handicappede blive ved med at parkere gratis på byens offentlige p-pladser? Eller må de handicappede til lommerne som alle andre?

Det er - for at sige det mildt - ikke lige den slags tabubelagte spørgsmål, Aarhus Byråd har brugt tiden på at diskutere de senere år, men på et byrådsmøde 24. januar slap ånden ud af flasken. Det sørgede Dansk Folkepartis rådmand i Aarhus, Jette Skive, for.

Under en debat om byens parkeringspolitik sagde hun:

- Jeg synes, at det er fremragende - og sådan skal det selvfølgelig også være - at vi i Aarhus Kommune har handicapparkering ligesom alle andre. Selvfølgelig skal vi have det, sagde Jette Skive og fortsatte:

- Men fordi man har en eller anden form for bevægelsesbesvær, behøver man ikke at være mindrebemidlet. Så derfor kunne jeg godt tænke mig, at vi begyndte at diskutere, om brugere af handicappladser også skal betale - ligesom alle vi andre skal.

Rådmanden tilføjede, at der i Danmark er cirka 18 kommuner, som har fri parkering for handicappede.

- Resten kræver en afgift, ligesom alle vi andre betaler. Så det aspekt kunne jeg godt tænke mig, at vi tager med i diskussionen.

Det blå parkeringskort
  • Danske Handicaporganisationer står for at udstede handicapparkeringskort. Ordningen med det blå parkeringskort har fungeret siden 2001, og på kortet er der et foto og en underskrift på bagsiden. Det er et personligt kort, som skal følge ejeren. Men det kan anvendes i enhver bil.Kortet er udarbejdet efter fælles EU-retningslinjer og kan bruges i hele EU og det meste af verden. Kortet koster 425 kroner, og det er gyldigt i op til 10 år
  • En handicappet person skal opfylde en række kriterier for at blive godkendt til et parkeringskort. Eksempelvis skal ansøgeren opfylder betingelserne for at få støtte til køb af bil i henhold til servicelovens bestemmelser
  • Desuden skal vedkommende have stærkt reduceret gangdistance, varig nedsættelse af funktionsevnen eller lignende helbredsmæssige forhold, der i væsentlig grad forringer eller vanskeliggør evnen til at færdes, muligheden for at have et arbejde eller muligheden for at gennemføre en uddannelse
  • Parkeringskortet kan ikke udstedes til institutioner. Hvis en institutionsbus skal kunne parkere på en handicapplads, skal minimum én af passagerne have et parkeringskort.

Et klart nej

Rådmanden antydede senere i samme diskussion, at Dansk Folkeparti ikke var færdige med at diskutere sagen. Og at det endnu ikke er afgjort, om der kommer et konkret forslag ud af overvejelserne.

I dag siger Jette Skive, at det blot var en strøtanke, der dukkede op på byrådsmødet. Og at hun ikke for nuværende ønsker at kommentere forslaget yderligere.

Hos Danske Handicaporganisationer i Aarhus er der ikke skyggen af forståelse for idéen om at indføre betaling for brug af handicappladser.

- Det er i klar modstrid med det danske samfunds principper om solidaritet. Handicappede kan ikke som andre borgere frit vælge transportmiddel og parkeringssted. Derfor er der en lang og rimelig tradition for, at de kompenseres og får stillet gratis parkeringspladser til rådighed. Det vil ganske enkelt være urimeligt at opkræve betaling. Vi vil absolut kæmpe mod en ordning med betalt parkering for handicappede, siger formand Finn Amby fra Danske Handicaporganisationer i Aarhus.

Sådan gør de andre kommuner

Ifølge Danske Handicaporganisationer er der i dag 20 kommuner, som tilbyder gratis parkering for handicappede.

Det er ud over Aarhus: København, Frederiksberg, Hillerød, Lyngby-Taarbæk, Gudhjem, Næstved, Odense, Svendborg, Sønderborg, Kolding, Esbjerg, Fredericia, Vejle, Randers, Silkeborg, Helsingør, Horsens, Aalborg og Skagen.

Det betyder, at der er 78 kommuner, som ikke gør det.

Aarhus Kommune har ikke noget overblik over, hvor mange handicap-parkeringspladser, der er i Aarhus.

Da JP Aarhus sidste år optalte pladserne, blev resultatet 159 i den indre by.

Hed debat i vente: Skal handicappede blive ved med at parkere gratis?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce