Historiske tal: Passagererne strømmer til Aarhus Lufthavn

Samarbejdet mellem SAS og Aarhus Lufthavn har fået passagertallet til at brage i vejret. Foto: Jens Thaysen

Historiske tal: Passagererne strømmer til Aarhus Lufthavn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Samarbejdet med SAS har i første halvdel af 2018 givet Aarhus Lufthavn en vækst i passagertal på 23 procent.

AARHUS: Det kan godt være, at Aarhus Lufthavn ligger lidt uden for lands lov og ret, set med århusianske briller.

Men når lufthavnen har de rigtige ruter at byde på, så kan passagererne godt finde til Tirstrup.

Det viser passagertallene for første halvdel af 2018. Der er nemlig tale om en fremgang på 23 procent.

Dermed bliver det et nærmest historisk halvår for den tidligere så betrængte lufthavn.

Et samarbejde med SAS betød, at luftfartsselskabet 9. april kunne åbne seks nye ruter:

Til München, Stockholm, Oslo, Nice, Mallorca og Split.

Desuden er en eksisterende rute til Malaga udvidet til en helårsrute.

På indenrigsruten til København har SAS udvidet med 20 procent.

Så der var lagt i kakkelovnen til passagerfremgang. Og passagerfremgang er der så sandelig kommet.

Fra 1. januar til 30. juni transporterede lufthavnen 225.280 passagerer. Og gik 23 procent frem i forhold til første halvår af 2017.

Udenrigsflyvningen er steget med 62 procent, mens indenrigsruten til København står noget i stampe med 0,8 procent færre passagerer.

Lavprisselskab åbner i Tirstrup

Til efteråret åbner endnu en rute med potentiale til at blive en succes.

Det sker til september, når det britiske lavprisselskab, Easyjet, åbner for to ugentlige flyvninger til Berlin.

Ole Kirchert Christensen, luftfartsekspert og ansvarshavende chefredaktør på check-in.dk - et site om rejser og luftfart - forventer, at ruten til Berlin vil hjælpe med at bringe Aarhus Lufthavns passagertal op på 500.000 med udgangen af 2018.

Han vil heller ikke blive overrasket, hvis passagertallet stiger til 600.000 i 2019.

Og derefter bliver Aarhus Lufthavns fremtid uhyre spændende at følge.

Aftalen med SAS varer nemlig tre år. Derefter bortfalder den opstartsrabat, Aarhus Lufthavn giver SAS.

- Så kommer sandhedens øjeblik. Så skal SAS drive ruterne på kommercielle vilkår, og så bliver det en benhård kommerciel vurdering, om ruterne skal fortsætte, siger Ole Kirchert Christensen.

Flere fly - færre passagerer

Han hæfter sig også ved, at selv om SAS har øget flyvningerne til København med 20 procent, er passagertallet slet ikke fulgt med. I stedet er det faldet en anelse.

En forklaring er, at rejsende, der skal til Oslo, nu kan flyve direkte fra Aarhus Lufthavn. I modsætning til tidligere, da de måtte omkring København.

- Dermed kannibaliserer man på indenrigsruten. Det kan blive svært at opretholde de ni daglige afgange. Og kommer man ned på seks daglige afgange, er ruten ikke så attraktiv. Og vi ved alle, at indenrigsruten gennem alle lufthavnens 70 år har været den bærende del af virksomheden, siger Ole Kirchert Christensen.

Og på indenrigsruten agerer både Aarhus Lufthavn og SAS på et særdeles konkurrencepræget marked.

Benhård konkurrence

Der er nemlig mange veje til København:

Der er Molslinjen, der er toget og der er bilen.

Og så er der Nordic Seaplanes, der i 2017 - det første fulde regnskabsår - fløj 12.500 passagerer til og fra København, rundede en omsætning på 22,5 millioner kr. og et overskud på 1,2 millioner kr. før skat.

Så godt går det, at direktør og stifter Lasse Rungholm for en måneds tid siden fortalte Århus Stiftstidende, at Nordic Seaplanes har planer om at investere i endnu en vandflyver.

Når den er i drift, forventer Lasse Rungholm, at passagertallet stiger til op mod 22.000 passagerer.

- Og nogle af Nordic Seaplanes passagerer kommer fra SAS-ruten Tirstrup-København, siger Ole Kirchert Christensen.

Vi har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Aarhus Lufthavns direktør, Peter Høgsberg.

Historiske tal: Passagererne strømmer til Aarhus Lufthavn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce