Husker du? Triste restauranter, triste vælgermøder og triste Brøndby-fans - men optimisme om rutebilstation, fartmålere og Hammel-lufthavn


Husker du? Triste restauranter, triste vælgermøder og triste Brøndby-fans - men optimisme om rutebilstation, fartmålere og Hammel-lufthavn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

E-AVIS: Århus Stiftstidendes digitale arkiv, som abonnenterne også har adgang til, rummer en guldgrube af artikler, der ofte kan sætte dagens debat i perspektiv.

Vi har set på, hvad der var på dagsordenen i begyndelsen af april for 10, 25 og 50 år siden.

2009 - Da Aarhus spiste på 2. klasse

Restauranterne Frederikshøj, Gastromé, Substans og Domestic kan i 2019 alle prale med en Michelinstjerne, men sådan har det ikke altid været.

For bare ti år siden var det småt med roser til Aarhus' spisesteder og selv om der var masser af talent i branchen, søgte kokketalenter udenbys for at få forbedret CV'et. Da livsstilsmagasinet Smag & Behag i samarbejde med Det Danske Gastronomiske Selskab i 2009 sendte guiden "Danmarks Bedste Spisesteder" på gaden, var der ingen fra Aarhus i top 10.

Kundegrundlaget var ganske enkelt ikke stort nok, vurderede chefredaktøren for Smag & Behag Henrik Oldenburg.

- For 30 år siden så man i København op til Aarhus på grund af Gl. Åbyhøj, De 4 Årstider og Restaurant René. Det kunne ske, det kom igen, men det sker ikke lige med det samme, sagde han til Århus Stiftstidende i maj 2009.

Om København ligefrem ser op til Aarhus er nok en stramning, men i dag er der vist ingen ædruelige personer, der vil hævde, at Aarhus spiser på 2. klasse.

2009 - Farvel, Brøndby-fans

Det var også sidst i maj 2009, at politiet tog en ny taktik i brug for at undgå ballade efter AGF-kampe på stadion.

Taktikken stod sin prøve efter kampen mod Brøndby, hvor de hvide vandt 1-0 og dermed forhindrede, at de blågule kunne vinde guldet i årets superligaturnering.

Straks efter slutfløjtet var politiet talstærkt og kampklædt på pletten og ledsagede i nogenlunde god ro og orden tabertilhængerne væk fra stadion og hen til banegården. Her slog ordensmagten ring om Brøndby-supporterne og skærmede dem fra AGF-tilhængernes provokerende "Go tur hje-em"-sang, indtil toget hjem kunne trille afsted.

2009 - Velkommen til hvalikopteren

Og så er det i disse dage også ti år siden, at der begyndte at komme kasser med mærkværdigt indhold til byen - nemlig skulpturerne til den allerførste udgave af Sculpture By The Sea.

En af dem rummede en besynderlig, blank hvalfisk med propel på ryggen ... som i den grad fascinerede Dronning Margrethe, da hun senere besøgte udstillingen. Hun kaldte den en hvalikopter, og det navn blev hængende ... lige som skulpturen, der i da står i parken foran Aros og Musikhuset.

1994 - Ny rutebilstation på vej - det er den stadig

For 25 år siden var politikerne i Aarhus Byråd enige om, at det nok var en god idé at flytte byens rutebilstation. Der blev derfor udarbejdet seks forskellige modeller for, hvor fremtidens rutebilstation skulle placeres.

Det var før Bruuns Galleri blev bygget, så flere af modellerne opererede med et placering på en del af de gamle arealer for DSB's Centralværksted lige som et superstoppested på Banegårdspladsen også var en mulighed.

Hvor lang tid tager det så at føre sådan en beslutning ud i livet? Tja, foreløbig har det taget 25 år og der er endnu ikke truffet en beslutning for, hvor rutebilstationen skal placeres, når den engang flytter.

Og det bliver ikke lige med det samme, at beslutningen bliver taget. Først når Aarhus Hovedbanegårds fremtid er på plads - overlever Vandrehallen? - kan der træffes en beslutning om rutebilstationens fremtid.

1994: Politiet i Aarhus: So ein ding

Indtil for 25 år siden var det ret meget noget bøvl, når politiet skulle afsløre fartsyndere: De kunne selvfølgelig måles fra helikoptere, fra forfølgende biler eller med gummislanger på tværs af vejen.

Men med et blink blev livet pludselig meget lettere for ordensmagten og sværere for fartgalningene. Det sørgede et nyt instrument for: Laser-fartpistolen.

Anti-fartfesten startede med et forsøg hos Rigspolitiet, og det tegnede hurtigt så lovende, at Politiet i Aarhus satte lignende udstyr på ønskesedlen ... i håb om, at domstolene ville anerkende måleresultaterne. Og det skete som bekendt.

1994 - Oprør mod triste vælgermøder gav ikke valg

I 1994 var vi - lige som i år - til valg to gange. Først til EU-Parlamentet i juni og derefter til folketinget i september. Ved det første valg forsøgte den unge, konservative Henriette Kjær fra Aarhus at komme i EU-parlamentet med en ret bemærkelsesværdig mærkesag.

Ifølge en reportage i avisen holdt hun vælgermøde med det budskab, at vælgermøder er spild af tid.

Hun havde aftalt med sin kreds - Aarhus Øst - at hun godt kunne skrue ned for den slags agitation og opfordrede andre kandidater til at gøre det samme. Hendes medkandidat på mødet, den tidligere partiformand og statsminister Poul Schlüter, som blev fældet af tamilsagen, var dog langt fra enig i det synspunkt og lagde flere kræfter i vælgermødevirksomhed.

Henriette Kjær blev i modsætning til Schlüter ikke valgt til EU-parlamentet. Men det gjorde hun til gengæld til folketinget ved valget i september ... ligesom i øvrigt Jacob Haugaard. Men det er en helt anden historie, som vi senere vender tilbage til. Og lige for at genopfriske: Henriette Kjærs politiske karriere toppede i 2005, da hun forlod posten som familie- og forbrugerminister på grund af rod i privatøkonomien, og i 2011 trådte hun helt ud af politik. Hun er i dag kommunikationsrådgiver.

1969 - Ny lufthavn på vej - det er den vist ikke længere

I slutningen af 1960'erne var der store planer om at bygge en ny, midtjysk lufthavn nær Hammel. Planerne havde støtte af alle de større kommuner i landsdelen: Aarhus, Randers, Viborg, Skanderborg, Silkeborg, Horsens og sågar Skive. Der blev dannet komiteer og råd og lobbyet intenst for, at staten skulle betale gildet.

De højtflyvende planer harmonerede dog dårligt med den daværende Venstre-trafikminister Ove Guldbergs syn på sagerne. Han mente for det første, at kommunerne selv skulle betale i hvert fald en del af anlæggelsen. Og så havde han noteret sig, at flere kommuner også opererede med tanker om at bygge mindre, lokale lufthavne, og som sand liberalist var han indstillet på at lade markedskræfterne styre, hvor lufthavnene skulle ligge.

De meldinger fik først Horsens til at springe fra planerne, hvorefter det fra Skive lød, at de sådan set var godt tilfredse med Karup. Så overskriften på toppen af forsiden 31. maj 1969 var sådan set velvalgt: Lufthavnskaos truer.

Det sidste ord var dog langtfra sagt om den sag. Også i de følgende år fyldte kampen om Hammel-lufthavnen meget i avisen med toppunkt i 1971 med 520 artikler om sagen, viser vores arkivsøgning.

Søg selv - sådan kommer du i arkivet

Som abonnent på Århus Stiftstidende har du også adgang til dagens e-avis. Og når du er inde på den kan du bladre tilbage i samtlige de aviser, vi har udgivet i bladets 225-årige historie. Samtlige er skannet ind og ligger som e-aviser.

Du kan både finde frem til en bestemt avis ved at søge på datoen.

Men du kan også søge artikler om bestemte emner eller personer frem i både artikler og annoncer. Hvis du vil det, så kan vi anbefale at være specifik i søgningen. Hvis du for eksempel søger på Ceres Top, så får du alle de sider, hvor afarter af ordene Ceres og Top optræder. Det kan være Ceres i en annonce og en artikel om Pontoppidan på samme side. Så prøv med citationstegn "Ceres Top" i stedet - så søger den kun på den eksakte formulering.

Hvis du gerne vil kigge med i arkivet men ikke har adgang, så er indgangsbilletten såre billig: For 49 kroner kan du prøve avisen og søge ubegrænset i arkivet i en måned. Se mere om tilbuddet på stiften.dk.

Husker du? Triste restauranter, triste vælgermøder og triste Brøndby-fans - men optimisme om rutebilstation, fartmålere og Hammel-lufthavn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce