Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Hvad koster en tur, og må man tage cykler med: 23 spørgsmål og svar om den nye letbane

Er der Wi-Fi i lettoget? Og er det rigtigt, at det er Jørgen Leth, som annoncerer stoppesteder? Det er to af de spørgsmål, man kan få svar på her på siden. Foto: Axel Schütt

Hvad koster en tur, og må man tage cykler med: 23 spørgsmål og svar om den nye letbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På søndag begynder letbanen at køre i fast rutefart. Læs svaret på de to spørgsmål ovenfor - og 21 andre - herunder.

AARHUS: På søndag er det alvor. Så begynder Danmarks første letbane at køre i fast rutefart i Aarhus, og tusindvis af passagerer skal vænne sig til et nyt transportmiddel.

Hvad koster det egentlig at køre med letbanen? Må man tage en barnevogn med? Kan man betale med kontanter? Den slags spørgsmål kan det være godt at kende svaret på, inden man tager opstilling på perronen til første tur.

Her kommer 23 spørgsmål og svar om letbanen:

Skoler og idrætsfaciliteter skal i højere grad tænkes sammen

Hvornår åbner letbanen på de forskellige strækninger?

Søndag morgen - 24. september - starter driften mellem Aarhus H og Aarhus Universitets Hospital i Skejby.

I uge 48 udvides driften til Lisbjerg i nord og Odder i syd.

I foråret 2018 åbner driften mod Grenaa og mellem Lisbjerg og Lystrup.

Med hvilken frekvens kører letbanen?

I den første periode fra 24. september til 28. oktober 2017 har letbanen fire afgange i timen - hvert kvarter. Om morgenen er første afgang cirka klokken 5, mens sidste afgang er omkring klokken 24. Lørdag og søndag starter driften først klokken 6.

Senere vil letbanens frekvens blive højere. Man kan følge med i de aktuelle køreplaner på midttrafik.dk eller finde sin rejse på rejseplanen.dk.

Hvad koster det at køre med letbanen?

Billetter og priser er de samme som i Midttrafiks busser. Køber man eksempelvis et 10 turs "klippekort" i Midtrafiks app på sin smartphone, er prisen pr. tur for max. to zoner 14 kr.

Hvordan køber man billet?

På perronerne er der både billetautomater og standere til check ind og check ud med rejsekort. Man kan desuden købe billet, elektronisk klippekort samt periodekort i Midttrafiks app.

ARKIVFOTO. Søndag vil rejsende for første gang kunne benytte rejsekortet på Fyn. Samtidig ændres taksterne på Sjælland. (se Ritzau historie 141705) ARKIVFOTO. 754 rejsekort-kunder har fået deres oplysninger delt med andre kunder. Opdateringsfejl, siger direktør. (se Ritzau historie 022139) Rejsekortet. Rejsekort. Fotograferet i studiet Onsdag den 19. august 2015.. (Foto: Sara Gangsted/Scanpix 2017)
Du kan blandt andet betale med Rejsekortet, når du skal køre med letbanen. Arkivfoto: Sara Gangsted/Scanpix

Kan man betale med kontanter på perronen?

Nej. Man skal have et rejsekort eller Midttrafiks app. Man kan også købe enkeltbilletter med betalingskort på perronerne. Man kan benytte følgende betalingskort: Dankort/Visa Dankort, Visa/Visa Electron, MasterCard, Maestro og JC.

Hvad nu, hvis man stiger på i sidste øjeblik - kan man så købe billet i en automat om bord på letbanetoget?

Nej. Man skal købe billet på perronen. Der er intet billetsalg i togene.

Kan man bruge den samme billet i både letbanetog og bus?

Ja.

Hvad sker der med busdriften, når letbanen begynder at køre?

Letbanen vil få stor betydning for bussernes køreplaner - men først fra 26. november 2017, da tilpasningen af busplanerne træder i kraft. Som tidligere beskrevet i Århus Stiftstidende gør letbanen et større indhug i busdriften, og der sker ændringer på en række ruter.

Vil der fortsat køre erstatningsbusser?

Alle de nuværende erstatningsbusser fortsætter med at køre frem til 31. december 2017, hvor erstatningskørsel på strækningen Odder - Aarhus (ruterne 80, 81 og 82) slutter.

Ruterne 83, 84 og 85 fortsætter, indtil letbanen også kører mod Grenaa. Fra 26. november og frem til letbaneopstarten på strækningen Grenaa - Aarhus kører der desuden en ny pendlerbus (rute 86) mellem Lystrup og Skejby.

Mandag den 23. januar ruller de første to 15 – meter busser ud fra Busselskabets værksted i Hasselager. Der er tale om en meget flot bus, med et helt nyudviklet passagerkoncept, hvor lavgulvsbussens ulemper stor set er elimineret.
Arkivfoto: Axel Schütt

Alle køreplanerne finder man på Midttrafiks hjemmeside og på rejseplanen.dk.

Kan man tage sin cykel med ombord?

Man kan tage sin cykel med i letbanen og sætte den i de afmærkede flexarealer. Gør man det, skal man købe en cykelbillet, som svarer til en 2-zoners voksenbillet.

Bemærk dog, at man mellem Skolebakken og Aarhus Universitets Hospital i Skejby ikke må have en cykel med i myldretiden. Det vil sige kl. 7.00-9.00 og kl. 15.00-17.00 på hverdage. Dog må man altid have en foldecykel med - ganske gratis.

Må man tage en barnevogn med - og hvad koster det?

Barnevogne er velkomne - også i myldretiden. Hvis flexarealerne er frie, er der plads til mellem to og fire på hver afgang. Det er gratis at tage dem med.

Hvordan er forholdene for handicappede?

Det er gratis at tage kørestol, rollator, førerhund og lignende hjælpemidler med i letbanen. Særlige pladser tæt på dørene er reserveret til passagerer med handicap eller gangbesvær.

Der er som udgangspunkt niveaufri indstigning i letbanen, så kørestole kan komme med om bord. Desuden er der mulighed for både uden for og inde i toget at trykke på en knap, som holder dørene åbne i længere tid.

Er der Wi-Fi i letbanetogene?

Ja. Der er også placeret strømudtag til opladning af for eksempel smartphones og bærbare computere flere steder i letbanetogene.

Er det rigtigt, at Jørgen Leth bliver speaker i letbanen?

Ja, Jørgen Leth er den ene stemme bag oplæsningen af standsningssteder, servicemeddelelser og hilsener til letbanens passagerer.

Jørgen Leths stemme vil dog kun være at finde i nogle letbanetog og ved særlige anledninger. Det er nemlig skuespillerinde Anna Nøhr Tolstrup, som er uddannet fra Aarhus Teater 2016, der er letbanens primære stemme.

Hvor mange slags letbanetog skal køre i Aarhus?

To. Stadler Variobahn skal især køre på den indre strækning og har derfor relativt flere døre og ståpladser. Topfart: 80 km/t. Længde: 32 m. Plads til 216 passagerer.

Den anden type hedder Stadler Tango. Den bruges især til strækningen mod Grenaa og har flere og større sæder til den lange tur. Topfart: 100 km/t. Længde 39 meter. Plads til 256 passagerer.

Vil der ske uheld med den nye letbane?

Det første skete for en uge siden, da et letbanetog kørte ind i en bil, der holdt på skinnerne på Nørrebrogade. Da Bergen i 2010 åbnede Bergen Letbane, skete der i løbet af de første to et halvt år 58 uheld/ulykker. Især venstresvingende bilister kom i karambolage med letbanetoget, men også mange fodgængere kom i ubehagelig nærkontakt med den nye aktør i den bergensiske trafik. For en 47-årig kvinde blev mødet fatalt. Hun døde efter at være blevet påkørt af bybanen i oktober 2013.

Meldingen fra Aarhus Letbane er, at den har lært af erfaringerne fra Bergen. Derfor forventer letbanen ikke, at der sker et tilsvarende antal uheld i Aarhus.

Letbanen første trafikuheld på Randersvej
Foto: Jens Thaysen
Letbanen første trafikuheld på Randersvej Foto: Jens Thaysen

Men kan det virkelig passe, at letbanen skal køre inde midt mellem folk, der færdes på Havnepladsen og de øvrige bynære havnearealer?

Ja, som mange sikkert har bemærket, er der ikke længere hegn og bomme langs med skinnerne på den nye havnefront i Aarhus. Meningen er, at letbanen her skal dele pladsen med andre trafikanter.

Centralt er det, at letbaneføreren skal tilpasse hastigheden efter forholdene. Det betyder, at hastigheden på den nye havnefront ofte kun bliver 10-20 kilometer i timen.

Kan myldretiden forsinke letbanen?

Nej. Det skulle den ikke kunne. En af de helt store fordele ved letbanen er, at rejsetiden er uafhængig af den øvrige trafik på vejene, fordi letbanen kører i sit eget spor.

Hvorfor er der allerede ukrudt mellem skinnerne på strækningen fra Nørreport til Skejby?

Det er med vilje. Frøene stammer fra Godsbanearealet, hvor planter, som ikke er glade for muldjord, har fundet sig et fristed. Meningen er, at blomster og græsarter fra Godsbanearealet skal vokse langs med letbanen for at glæde forbipasserende og passagerer.

Hvilke andre steder i landet har man også letbane?

Aarhus Letbane er Danmarks første letbane. Odense og København følger efter senere.

Odense Letbane åbner efter planen etape 1 i 2020. Etape 2 er endnu ikke endeligt vedtaget.

Hvad er prisen for letbanen?

Den samlede pris for 110 km letbane og 26 letbanetog løber op i ca. 3,6 milliarder kroner.

Hvor hurtig bliver letbanen?

Ifølge Aarhus Letbane bliver den generelt hurtigere end busserne. På nogle strækninger bliver gevinsten dog større end andre.Et af de steder, som nok får størst glæde af letbanen, er Lystrup. Her tager turen ind til Aarhus Universitetshospital i Skejby i dag mindst mindst 23 minutter med kollektiv trafik inklusiv skift. Med letbanen vil det (uden skift) tage 12 minutter.

Hvordan vil letbanen påvirke biltrafikken?

Der er grund til optimisme. Erfaringer fra Lyon og Strasbourg viser, at biltrafikken i områder med nye letbaner falder med cirka 20 procent - og det kan betyde noget for de bilkøer, som Aarhus efterhånden er blevet berygtet for. En trafikal tommelfingerregel siger således ifølge Midttrafik, at en reduktion af trafikken med 10 procent vil reducere kødannelser med 50 procent.

Hvor meget støjer den nye letbane?

Subjektiv bedømt: ikke ret meget, og den opfattelse understøtter tallene. I hvert fald vil letbanen - fordi den kører på el - støje betydeligt mindre end de dieseltog, der tidligere kørte på Aarhus Nærbane.

Hvor findes der i dag letbaner?

Ret mange steder, efterhånden.

Eksempelvis har firmaet Stadler solgt den type letbanetog, som skal køre i Aarhus, Variobahn, til syv europæiske lande - i alt 411 eksemplarer. Også i USA har letbaner vundet indpas i en del byer.