Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

I dag skubbes 1100 tons bro på plads

Ny bro flyttes på plads. Den nye jernbanebro over Åhavevej kommer på plads i den kommende weekend. 24022012 Foto: Martin Ballund
Foto: Martin Ballund

I dag skubbes 1100 tons bro på plads

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bro nummer to ved Åhavevej skubbes på plads i denne weekend. Avisen var med, da arbejdet blev indledt fredag.

Med en hastighed på 1,5 meter i timen vil en 60 meter lang og otte meter bred betonbro i dag og i løbet af weekenden blive skubbet på plads ved Åhavevej.

»Det er et komplekst, teknisk stykke ingeniørarbejde med kneben arbejdsplads, togbaner ved siden af og tæt trafik nedenunder. Derfor har vi fået lov til at lukke Åhavevej og det ene togspor i weekenden for at kunne få plads til arbejdet og bl.a. de to mobile kraner, der skal stilles op,« fortæller Helle Svantemann, projektleder fra Aarhus Kommune.

Det er den anden af i alt tre ny broer, der skal skubbes på plads. Den tredje er under støbning og skal skubbes ind til april.

Byggekonsortiet er meget presset på tiden, så der skal arbejdes dag og nat i hele weekenden. Derfor er også lagt en lagt en minutplan og en plan B og C, hvis noget ikke går som ventet.

»Vi skal bare være færdig mandag morgen, så togene kan køre igen kl. 05,« fastslår Helle Svantemann.

Tilsynsingeniør Bjarne Dupont fra Rambøll forklarer om den proces, der er blevet forberedt meget grundigt og som nu løber af stabelen:

Broen er støbt færdig og har bl.a. været pakket inde og opvarmet, mens den hærdede, da kulden var allerværst. Natten til fredag pillede man 100 meter togskinner op og erstattede dem med kortere skinner på 12 meter stykket, fordi de er hurtigere at pille op, når arbejdet for alvor begynder.

I aftes kl. 22 lukkede man så for bil- og togtrafikken, hvorefter skinner og skærver bliver fjernet. Derefter graver man 2000 kubikmeter sand og jord væk i siderne.

Næste skridt er at skære de mange stålspunse ned, der har holdt jord og skinner, så man kan komme i gang med at skubbe broen de 13 meter ind på plads og støbe den fast her i nogle lejer med enorme dorne, der gør det muligt for broen at give sig en meget lille smule ved bl.a. rystelser fra toge, trafik og ekstreme temperaturer. Bro