Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Ifølge rygter stiller Trafikstyrelsen urimeligt detaljerede krav til letbanen

Letbanen kører stadig troligt testture i Aarhus. Foto: Henning Bagger/Scanpix

Ifølge rygter stiller Trafikstyrelsen urimeligt detaljerede krav til letbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I Aarhus løber rygtet: Trafikstyrelsen stiller urimeligt detaljerede krav til letbanen.

AARHUS: Toplanternen på letbanens tog lyser alt for kraftigt.

Pærerne skal skiftes ud til en meget svagere type. Noget, der lyser lige så kraftigt som positionslyset på en Opel Rekord fra tresserne.

Desuden har Trafikstyrelsen vist interesse for drejeskiverne på letbanen.

Selv om letbanen slet ingen drejeskiver har.

To påstande, der cirkulerer i Aarhus og bruges som argument for, at letbanen for længst var i fuld drift, hvis det ikke havde været for en usædvanlig nidkær og detaljeorienteret trafikstyrelse.

I et interview med Aarhus TV's Jack Fridthjof, som kan ses på Youtube, siger borgmester Jacob Bundsgaard om de problemer, der har ramt letbanen:

Aarhus Letbane vil have erstatning af udskældt operatør

- Pudsigt med lys

- Mere pudsigt er det med de lys, der er på vores letbanetog. De lyser med 150 kandela, som er den måleenhed, man bruger. Det er den standard, man bruger over hele Europa. Der ønsker Trafikstyrelsen, at de lyser lidt mindre, nemlig 60 kandela. Nogle af de stærkeste cykellygter, der findes, lyser med 4000 kandala. Så det er nok nede i detaljen. Og lidt svært at forstå. Jeg regner da også med, at man kan få en dispensation, siger Jacob Bundsgaard til Jack Fridthjof.

Den historie har vicedirektør Kaare Clemmesen i Trafikstyrelsen også hørt.

- Men det er slet ikke vores krav. Det er krav, der stilles i en bekendtgørelse fra Vejdirektoratet, siger Kaare Clemmesen.

Og en myndighed kan ikke uden videre give dispensation fra krav, som en anden myndighed stiller.

- Derfor skulle spørgsmålet om lysstyrke i høring hos Vejdirektoratet og politiet, inden vi kunne give dispensation. Og den er på vej, siger Kaare Clemmesen.

- Misforståelse

Det er byrådsmedlem Marc Perera Christensen, der på valgmøder har fortalt om, hvordan Trafikstyrelsen har stillet spørgsmål om letbanens drejeskiver. Drejeskiver, som slet ikke findes på anlægget.

Men det afviser Kaare Clemmesen blankt.

- Vi har ikke stillet spørgsmål om drejeskiver. Det er simpelthen en misforståelse, siger han.