Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Indtægter svigter i p-anlæg på Navitas

Aarhus By Night Navitas på Aarhus Havn, fotograferet den 22/06/15 klokken 23.00.53 i retning mod City Tower Til teknik nørderne: NIKON D4S med en 24 mm ISO: 80 Blænde: 22 Exponering: 30 sek
Foto: Axel Schütt

Indtægter svigter i p-anlæg på Navitas

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det nye, kommunale parkeringsanlæg har været ude for en række børnesygdomme, som betyder at kunderne lader vente på sig.

Århusianerne og byens gæster har endnu til gode i større stil at finde frem til de 450 parkeringspladser under Navitas. Foreløbig er indtægten på det kommunale p-hus kun det halve af, hvad der blev budgetteret med.

Slagtilbud i efterårsferien: Parker gratis i det oversete parkeringshus

Da Aarhus Byråd i 2011 bevilgede 150 mio. kr. til at opføre p-anlægget for var det forventningen, at p-huset skulle have en indtægt på 7,4 mio. kr. om året, som udgiften kunne betales tilbage på 25 år.

Virkeligheden er, at Navitas foreløbig kun giver det halve, nemlig 3,7 mio. kr., i årlige parkeringsindtægter.

Det er der flere forklaringer på ifølge et notat, der er lavet til byrådets tekniske udvalg fra Center for Byens Anvendelse.

Navitas ligger under målsætningen for indtægter som en naturlig konsekvens af, at de bynære havnearealer ikke er færdiguviklet. P-anlægget er netop dimensioneret til at tage en stor del af parkeringen ved en færdig udbygning med blandt andet havnepladsen, lyder forklaringen.

Samtidig var det fra starten meningen, at parkeringen på Bispetorvet og Skolebakken skulle være lukket i 2014 ved åbningen af Navitas. Men det skete først 6-10 måneder senere, hvorfor mange aldrig har haft behov for at lære at benytte Navitas. Desuden mener forvaltningen, at forsinkelsen af Dokk1 og havnepladsen betyder, at Navitas har set ufærdigt ud og kunne forekomme uoverskueligt for bilister at finde frem til. Og endelig lyder en forklaring, at det konkurrerende og privatejede parkeringsanlæg i Dokk1 med den nye bil-elevator har haft nyhedens værdi og derfor har tiltrukket mange bilister.

Trods de mindre indtægter er belægningen i p-anlægget på 56 procent og dermed på det forventede niveau mellem 50 og 60 procent. At det til gengæld ikke giver mere i indtægt skyldes ifølge teamleder for afdelingen for Parkering og Taxi, Joshua Krogager, at kommunen har solgt ekstra mange abonnementskort til måneds-parkering i anlægget. Et abonnementskort til parkering koster 965 kroner for en måned, og dem er der solgt 187 stk af i Navitas.

»Vi får mange flere penge ind gennem timebetaling end ved månedskort. Men månedskortene vil blive faset ud i takt med at der kommer flere timebetalende ind i anlægget.«

Joshua Krogager minder om, at selv om man kører ind til Navitas ved krydset fra Nørrebrogade og havnen kommer man op som gående, der har parkeret bilen, i hjørnet ud mod Skolebakken og dermed kan man på gåben hurtigt være fremme ved Bispetorvet.

Prisstrukturen er lidt anderledes i det kommunale p-hus end på Dokk1. I Navitas følger man kommunens generelle priser for parkering på 12 kroner for første time, dernæst 17 kr. for anden time og 22 kroner for de efterfølgende timer. I Dokk1 koster hver påbegyndt halve time 10 kr., altså 20 kr. i timen.