Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ingen førstehjælp til trafikeret kryds: Molslinjen flytter ikke før tid

Molslinjen kan flyttes, så trafikken fra 1. januar 2020 skal køre til og fra de store færger fra Østhavnsvej. Foreløbig sender byrådet nu forslaget ud i offentlig høring i otte uger. Foto: Axel Schütt

Ingen førstehjælp til trafikeret kryds: Molslinjen flytter ikke før tid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Molslinjen skal fra 1. januar 2020 sejle fra Østhavnen. Og det bliver ikke før. For det er for dyrt at flytte anlægget tidligere, blev det slået fast i byrådet.

AARHUS: Det bliver ikke før 1. januar 2020, at Molslinjen bliver flyttet til Østhavnen. Før da kommer den million biler og lastbiler, der hvert år benytter færgerne, ikke væk fra Aarhus Ø og krydset ved Nørreport.

- Jeg tror mange glæder sig til flytningen. Især trafikanter i Nørre Allé-krydset og Molslinjen, sagde Steen B. Andersen (S), da byrådet onsdag aften sendte lokalplanforslag 1051 om flytningen ud i otte ugers offentlig høring.

Med i høringen er en VVM-undersøgelse af konsekvenserne ved en flytning af den store færgeterminal. Så nu får borgerne mulighed for at kommentere planen, inden byrådet senere skal vedtage den.

Marselistunnel: Byggeriet kan begynde om tre-fire år

Udfordring ved Nørreport

Gert Bjerregaard (V) har flere gange forsøgt at få fremrykket flytningen, så færgetrafikken hurtigere kan komme væk fra krydset. Men det er strandet på udgiften.

- Allerede i dag er der store udfordringer, når der kommer færgetræk ind. Der er rigtig stor trængsel på Kystvejen, så Nørreport bliver en kæmpeudfordring nogle år endnu, mente Gert Bjerregaard.

Steen B. Andersen mindede om, at vil koste millioner kroner at fremrykke færgehavnen bare nogle måneder.

- Det er ikke sådan Socialdemokratiet vil bruge penge, men det vil Venstre måske, spurgte Steen B. Andersen.

Men nej, det ville Venstre vist alligevel ikke. Partiet endte i hvert fald med at med at bakke op om at sende lokalplanen i høring og dermed at acceptere tidsplanen.

For sent at fremrykke flytning

Ifølge et tidligere notat fra Teknik og Miljø ville det koste 8,9 mio. kr. at fremrykke havnen i tre måneder og 24 mio. kr. at fremrykke den et halvt år. Udgiften kommer, fordi man så skal indkøbe rent jord eller sand til erstatning for lettere forurenet overskudsjord, der kommer i takt med, at der graves ud til byggerier i kommunen.

En fremrykning er også uheldig, fordi det betyder, at Molslinjen skal flytte i sommerhøjsæsonen, peger forvaltningen på.

Ifølge oplysninger fra forvaltningen er løbet også kørt nu, fordi tidsplanen er så stram, at en flytning kun lige akkurat kan nås til 1. januar 2020. Rent teknisk er det altså umuligt at fremrykke færgeflytningen yderligere, så den diskussion er passé.

Også med vandflyver

- Man kan ikke bare trylle et nyt færgeleje frem, der lever op til miljøkravene, sagde rådmanden for Teknik og Miljø, Kristian Würtz (S).

Foruden en færgehavn bliver der også anløbsplads for en vandflyver yderst ved Østhavnsvej, som dermed for første gang bliver åbnet op for offentligheden. Bilisterne vil let kunne komme til og fra færgerne via Åhavevej og Marselis Boulevard, hvor der senere også skal anlægges en tunnel. Byggeriet af tunnellen starter dog tidligst i 2021.

Mens vi venter på tunnellen

Debatten gav Jan Ravn Christensen mulighed for at gentage et efterhånden kendt SF-synspunkt:

- Det er helt gak at bruge en milliard på at grave en vej ned i en tunnel. Der er ikke brug for et stort og dyrt tunnelprojekt, og vi kunne bruge pengene bedre andre steder.

SF støtter dog en flytning af færgerne, tilføjede han.

Steen Stavnsbo (K) fastslog modsat, at det er nødvendigt med tunnellen for at flytte trafikflowet og det er det, der fremgår af rapporten.

Og Gert Bjerregaard fik - næsten - det sidste ord:

- Bundlinjen er, at man har taget al for lang tid om at få den her indstilling frem.

Ved at beslutte sig for at sende lokalplan 1051 direkte i høring frem for at tage den i teknisk udvalg først gjorde byrådet onsdag sit til at fremskynde planen. Høringen kan dermed starte allerede om en-to uger, meddeler forvaltningen.