Kaotisk bustransport giver utrygge elever og ekstraopgaver til lærere og pædagoger

Arkivfoto: Iris


Kaotisk bustransport giver utrygge elever og ekstraopgaver til lærere og pædagoger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På Stensagerskolen kommer elever både 10, 20 og 25 minutter for sent i skole, efter at kommunen har lavet ny ordning for kørsel af børn med handicap. Det bliver snart bedre, lover kommunen.

Busserne holder i lange køer ved Stensagerskolen hver morgen og venter på at kunne komme til at sætte børn af.

Logistikken omkring specialskolen for omkring 215 børn med handicap har aldrig været enkel.

Men det er blevet helt galt, efter at Aarhus Kommune 1. august indførte en ny kørselsordning og samtidig indsatte et nyt busselskab, der har vundet licitationen på kørslen.

»Helt undgå kø kan vi ikke, men det er nyt med de meget lange køer, vi ser nu. Nogle af busserne holder i kø ved skolen et kvarters tid om morgenen,« siger skoleleder Susanne Hjermitslev.

Far kører selv

Alexander Witved fra Hadsten er far til to drenge, der begge går på specialskole. Den ene på Stensagerskolen.

»Jeg har valgt foreløbig selv at køre mine drenge i skole. Tidligere, da det var PP Busser, der kørte børnene, var der styr på tingene. Her efter ferien, hvor der er kommet nyt kørselssystem og nyt busselskab, er jeg ikke tryg ved forholdene,« siger Alexander Witved og fortsætter:

»Og jeg kan jo se, hvilket kaos af busser og børn der er omkring Stensagerskolen såvel om morgenen, som når jeg henter min søn om eftermiddagen ved 16-tiden.«

Han mener ikke, at kommunen kan være kaoset bekendt.

»Når man sætter så store ændringer i værk, skal man sikre sig, at der er styr på tingene. Det er der ikke. Og her handler det altså om sårbare børn, der har brug for tryghed,« siger Alexander Witved.

Susanne Hjermitslev mener, at der især er to årsager til de lange morgenkøer ved skolen.

»Dels kommer busserne i højere grad på samme tid, end de gjorde tidligere. Og dels er der i udbudsbetingelserne sat nye grænser for, hvor mange børn, der må være i en bus,« siger hun.

I udbuddet står der, at der maksimalt må være fem børn på sæderne og to kørestolsbrugere i én bus.

»Tidligere kunne en bus for eksempel godt have tre kørestolsbrugere med,« siger skolelederen.

Stensagerskolen tager imod de børn, der ikke er tilmeldt et særligt morgentilbud, fra lidt før kl. 8 til kl. 8.10. Det er hovedreglen. Ofte er de sidste busser dog først dukket op kl. 8.20. Siden 1. august, da den nye kørselsordning gik i gang, kommer de sidste busser yderligere fem-ti minutter senere.

Utrygge børn

»Vi bruger rigtig meget tid på at tage imod børn og følge dem til klasserne. For at undgå, at eleverne oplever ventetid, gør lærerne arbejdsopgaver klar, som eleverne kan gå i gang med, efterhånden som de kommer. Ting, de kan sidde og lave selv eller to og to, mens læreren henter næste hold elever fra busserne,« fortæller Susanne Hjermitslev.

Hun udelukker ikke, at en tredje forklaring på de lange buskøer kan være, at flere børn end tidligere er blevet bevilget solokørsel - altså kørsel alene med en bus.

»Det er muligt, at den meget svingende kørsel, der har været her i starten, hvor børnene møder forskellige chauffører og ikke altid kører sammen med de samme børn, kan have udløst flere solokørsler. Nogle af vores børn bliver meget belastede af den svingende kørsel. Generelt bliver mange elever utrygge og forvirrede. Nogle bliver udadreagerende. Én elev bliver så utryg, at hun får psykiske opkastninger. Det vil kunne begrunde, at de bliver visiteret til solokørsel,« siger skolelederen.

Lidt som vinden blæser

Hun håber, at man i løbet af den kommende måned får den nye kørselsordning til at fungere med faste ruter og faste chauffører.

»Lige nu er ruteplanen lidt, som vinden blæser. Det vil være godt for eleverne, hvis der kommer styr på den. Og det vil gøre det hele meget lettere for personalet, hvis det ved, hvilke børn der kommer med hvilke biler - og hvornår de kommer,« siger skolelederen.

Hos Aarhus Kommune beklager økonomidirektør i borgmesterens afdeling, Peter Pedersen, der er øverste chef for kørselskontoret, de lange køer ved Stensagerskolen.

»Meningen er jo ikke, at hverken børn eller chauffører skal sidde i kø et kvarter. Det er klart utilfredsstillende. Og det er i øvrigt også dyrt. Så ja, vi har en opgave med at løse det her logistiske problem. Min forventning er, at det vil se klart bedre ud allerede om et par uger, når vi få mere styr på kørslen,« siger Peter Pedersen.

Kaotisk bustransport giver utrygge elever og ekstraopgaver til lærere og pædagoger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce