Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


København er kommet tættere på: Tur-retur på en formiddag


København er kommet tættere på: Tur-retur på en formiddag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vandflyveren har på to år for alvor forkortet afstanden mellem landets to største byer - for dem, der har råd. Stiften har været med på en flyvetur.

AARHUS: Man skal lige ud for enden af den tre kilometer lange mole-arm på Sydhavnen, så er man ved gaten. Der er fri parkering, og i huset lige over for vandflyveren tjekker man ind, får sit boardingkort og kan nyde en kop kaffe inden afgang.

De to piloter møder op i sommeruniform og klipklapper og følger afgangens seks passagerer, udover Stiftens journalist og fotograf, om bord på den skinnende rødhvide vandflyver, der ligger fortøjet lige over for havnens travle containerterminal.

Der er frit sædevalg blandt de 16 bløde sæder med god plads til benene og frit udsyn til det lille cockpit, hvorfra andenpiloten byder velkommen og gennemgår sikkerhedsprocedurerne.

Piloterne smider klipklapperne og styrer pedalerne med de bare fødder. Passagererne tager de støjdæmpende ørebøffer på hovedet og spænder selen fast om livet. Klar til afgang.

Flyveren tøffer som en motorbåd ud på det åbne vand, gasser op, og sekunder efter er vi i luften.

Nordic Seaplanes
Etableret i 2016 med vandflyverrute Aarhus-København.Har fem daglige afgange mellem Aarhus og København hver vej mandag til fredag.

Flyvetiden er 45 minutter hver vej, og der bruges op mod 275 liter jetfuel hver vej.

Flyvningen foregår i en kilometers højde med et tomotoret Twin Otter DHC6-300-fly.

Der er plads til max. 16 passagerer og to piloter.

Flyet lander og letter i Sydhavnen i Aarhus og ved Langelinje i København.

Der tilbydes fri parkering samt videre transport begge steder via taxaer, lånebiler, lejebiler eller lånecykler (alm. og el).

Pris for en enkeltbillet Aarhus-København eller omvendt: Svingende. For tiden typisk 1.800 kroner for de mest efterspurgte afgange og 1.300 for de mindste efterspurgte. Flere muligheder for rabat med klippekort og for eksempel studerende og børn.

Co-pilot Line Fonseca byder passagerne velkommen om bord. Foto: Michael Svenningsen

En smidig oplevelse

Klokken er 9.30 en mandag formiddag, og vi er med Nordic Seaplanes' vandflyver på vej til København.

Ruten åbnede for to år siden og flyver i dag fem daglige afgange året rundt i hverdagene mellem landets to største byer. Prisen for denne flyvning er 1797 kroner hver vej, altså små 3500 kroner alt i alt.

Bag os sidder kæresteparret Ola Winther, 33 år, og Nick Madsen, 26 år. De er for første gang med vandflyveren på vej til København, hvor de bor.

- Planen var egentlig, at vi skulle køre med Nicks stedfar, men han havde alligevel ikke plads i bilen, så han havde booket vandflyveren til os i stedet. Og det passede egentlig helt perfekt, for så kunne vi på den her måde samtidig fejre vores etårsdag, siger Ola Winther.

Kunne I selv finde på at bruge og betale for en tur med vandflyveren?

- Hvis økonomien var til det, ja. Det er jo virkelig smidigt og en sjov oplevelse, og så sparer man lige to-tre timer, det gør jo heller ikke noget.

Aarhus set fra vandflyveren til København. Foto: Michael Svenningsen

Pilot-slik

I en kilometers højde overhaler vi Moljslinjens hurtigfærge under os samt adskillige tankskibe, og vi kan se hele Djursland og kigge mod både Tunø, Samsø og Sejerø i det klare solskinsvejr.

Andepiloten deler ud af sine røde snørebånd med jordbærsmag til hele kabinen, og så rammer vi Sjælland, forbi Isefjord og over Jyllinge, og pludselig er der hovedstad under os. København er dukket op, og den smukke by med Marmorkirken, Amalienborg, Christianshavn, Operaen, broerne, søerne og kanalerne viser sig fra dens bedste side og slår fast, at den - uden at ville fornærme vores egen jyske hovedstad - er landets eneste sådan rigtige storby.

Til synet af enorme havvindmøller og Øresundsbroen lander vi klokken 10.30 på det stille vand ved Refshaleøen og taxier ind til Langelinje, hvor piloterne siger tak for turen til dem, der skal af.

Den Uendelige Bro set fra vandflyveren. Foto: Michael Svenningsen

To hovedstæder, én arbejdsdag

Et kvarter efter er vi i luften igen med en ny håndfuld passagerer på vej til Jylland. En af dem er 58-årige Lars Hansen, der er lektor på Aarhus Maskinmesterskole. Han fløj til København med en tidligere afgang i dag.

- Jeg har et presset program, hvor jeg skulle til et møde i Moderniseringsstyrelsen her til morgen, og nu skal jeg hjem og undervise her klokken 12. Det kunne jeg ikke have gjort på andre måder, så jeg synes, det er genialt med vandflyveren, siger han.

Turen over Kattegat afsluttes denne gang med en lidt mindre, men subjektivt set noget smukkere by. Aarhus.

Vi har fået lov at få en tur rundt om hele byen, inden vi lander, så vi kan opleve havnen, skovene og strandene fra luften.

Aarhus Ø, Universitetsparken med de let genkendelige gule bygninger, Ceres Byen, Aros, Domkirken, Frederiksbjerg og Den Uendelige Bro - vi kan se det hele, og sjældent har det taget sig så lækkert ud.

Landingen forløber lige så roligt som tidligere, og tilbage på redaktionen er det svært ikke at blære sig med, at vi foreløbig på denne arbejdsdag har været i København tur-retur, inden klokken er slået 12.

Foto: Michael Svenningsen

København er kommet tættere på: Tur-retur på en formiddag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.