Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Køreklar: Letbane på Djursland næsten bygget færdig

De gule maskiner er næsten i Grenaa med master og ledninger til kørestrøm. Letbanen forventer, at den til februar kan teste og dokumentere, om systemet virker. Foto: Kim Haugaard

Køreklar: Letbane på Djursland næsten bygget færdig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Grenaabanens gamle skinner er renoveret og master- og strømledninger næsten fremme i Grenaa.

DJURSLAND: Arbejdet med at bygge den 142 år gamle grenaabane om til en moderne letbane nærmer sig sin afslutning.

Banedanmark blev i september færdig med at renovere og gøre de 76 kilometer spor mod Grenaa klar til at tage imod letbanetog, der kan køre 100 kilometer i timen.

ASAL-konsortiet, der opfører letbanen, er tæt på at være færdig med at opsætte masterne med ledninger til kørestrøm.

- Vi er næsten fremme i Grenaa med anlægget, siger Aarhus Letbanes anlægschef, Jørgen Hansen.

Også de 14 omformerstationer, der skal omforme det offentlige elnets højspænding til de 750 volt jævnstrøm, som togene kører på, er på plads.

Jørgen Hansen forventer, at teknikerne i løbet af februar kan teste og dermed dokumentere, om systemet virker.

Utopi at tro, at strækningen Grenaa-Odder snart åbner

Grundige tests

- Derefter skal sikringsanlægget bygges færdigt sammen med signalprogrammet og vores kommunikationsveje, siger Jørgen Hansen.

Når den sidste skrue er skruet i disse anlæg er letbanen i princippet færdig på strækningen mellem Lisbjerg og Grenaa.

Før letbanetoget kan få lov til at køre med passagerer, skal banen gennemtestes.

Den sidste test kaldes erfaringskørsel.

- Alle letbaneførere skal uddannes i at køre på den nye strækning. De skal vide, hvor signalerne står, hvor overkørslerne er, hvordan stationerne ser ud og hvor, oversigtsforholdene er specielt dårlige. De skal køre fuldstændig, som om de har passagerer med, fortæller Jørgen Hansen.

Det indgår også i testkørslerne, at man simulerer ulykker og farlige situationer. For eksempel en lastbil, der er gået i stå midt i en overkørsel.