Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Koks på Nørrebrogade: Fadæse gør letbanekryds livsfarligt


Koks på Nørrebrogade: Fadæse gør letbanekryds livsfarligt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fire døgn efter det første letbaneuheld i Aarhus mangler der stadig en stoplinje i det farlige kryds. Letbanen og Aarhus Kommune er uenige om, hvis opgave det er.

Når som helst kan det gå galt. Rigtig meget galt.

Det er den følelse, man står med, når man betragter det store trafikkryds Nørrebrogade/Vennelyst Boulevard.

I det kryds skete det første uheld med letbanen i torsdags. Men mandag ved frokosttid - fire døgn efter uheldet - var der stadig ikke rettet op på den fadæse, som efter alt at dømme var en medvirkende årsag til uheldet:

Der er ingen stoplinje i krydset. Den manglede i torsdags og den manglede stadig mandag.

Ved uheldet blev en 41-årig kvindelig bilist fra Hørning påkørt af et letbanetog, da hun kom kørende op ad Nørrebrogade og skulle dreje til venstre ad Vennelyst Boulevard og ind mod Universitetsparken.

Ifølge politiets oplysninger kom hun midt i krydset i tvivl, om hun måtte dreje til venstre. Derfor bremsede hun op på sporene på samme tid, som et letbanetog kom kørende.

Selvom føreren af letbanetoget nåede at lave en katastrofeopbremsning, ramte toget ind i personbilen, som blev skubbet til side.

Da Århus Stiftstidende besøgte ulykkeskrydset mandag, så vi i løbet af 10 minutter fire bilister køre for langt frem i krydset. På grund af den manglende stoplinje.

Skandalernes skandale

Buldrende letbanetog

Kører man først for langt frem i krydset, har man et problem. Især hvis der er andre bilister bagved, så man ikke kan bakke.

Fra den position kan man nemlig ikke se et eneste lyssignal. Lyssignalet med venstresvingspilen er bag. Og lyssignalerne i krydsets fjerneste ende er overtrukket med sorte plastsække. Krydset er under ombygning.

Som venstresvingende, der er kommet for langt frem og ikke kan se nogen lyskryds, er det let at tænke: "Nu kører de øvrige trafikanter på Nørrebrogade. De må altså have grønt lys. Så kan jeg blot svinge til venstre, når der er fri bane foran mig på Nørrebrogade."

Det kan ikke anbefales.

Især hvis man glemmer at kigge i venstre sidespejl. For bagfra kan der komme buldrende et letbanetog på 50 ton op ad Nørrebrogade. For grønt lys.

Som det formentlig - alle detaljer er endnu ikke kendt af avisen - skete for den 41-årige kvinde fra Hørning i torsdags.

Hvis man blot retter sig efter trafiklysene, er der ingen problemer på stedet. Men hvis man ikke kan se, hvornår der er grøn venstresvingspil, kan man komme i seriøse problemer.

Og så er vi tilbage ved den manglende stoplinje. Hvorfor er den fire døgn efter uheldet i torsdags stadig ikke lavet?

"Det er ikke vores ansvar"

Det er, hvad man kalder et godt spørgsmål.

Trine Buus Karlsen, chef for Anlæg i Aarhus Kommune, mener, at det må være Aarhus Letbanes ansvar og henviser til anlægschef Jørgen Hansen, Aarhus Letbane.

Han siger, at han ikke ved, hvem der skulle have lavet den pågældende stoplinje.

- Men det er ikke Aarhus Letbanes ansvar, fastslår han.

Så der står vi nu: Aarhus Kommune mener, at det er Aarhus Letbanes ansvar at lave en stoplinje på stedet. Og Aarhus Letbane siger, at det er det ikke.

Imens kører forvirrede bilister intetanende ud i det farlige kryds. Se video fra det farlige kryds i toppen af denne artikel.

Århus Stiftstidende følger op på sagen.