Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Kommentar: Der er jobs i letbaner

I modsætning til buslinjer, så bliver letbanen, hvor den er. Foto: Henning Bagger.

Kommentar: Der er jobs i letbaner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvorfor bruge næsten to milliarder kr. på en letbane, når man for et langt mindre beløb kan købe hurtige og næsten lige så komfortable busser?

Det såkaldte Bus Rapid Transport-system, som Malmø, nordfranske Metz og stribevis af sydamerikanske storbyer har stor glæde af.

Fordi en letbane er en knaldgod - om end meget kostbar - investering. Der er nemlig jobs, byudvikling og meget andet godt i vente langs letbanens skinner.

Det er konklusionen på et forskningsprojekt, foretaget af by- og mobilitetsplanlægger Mette Olesen.

Hun har skrevet ph.d-afhandling om letbanebyerne Freiburg, Bergen, Angers og Bern.

Her viser det sig, at hvor man erstatter en bybus med en letbane, skaber man vækst.

Årsagen er, at pensionsselskaber, banker og andre med mange penge på kontoen er trygge ved at investere i ejendomme eller erhvervsvirksomheder, når de ligger tæt på en letbane.

Investorerne holder af letbaner, fordi de kan være helt sikre på, at letbaner bliver liggende, hvor de er anlagt. Og at både kunder og arbejdskraft til hver en tid har kollektiv trafik at sætte sig ind i, når de skal frem og tilbage.

Buslinjer har investorer mindre tillid til, for lige pludselig kan dem, der bestemmer, bestemme at bussen skal køre en anden vej.

Det gjorde de i Aarhus i august 2011, da byen gennemførte den største omlægning af busruter nogensinde i Danmark.

Det mærkede man på den hårde måde i Veri Centret, hvor omsætningen i flere forretninger faldt markant.

Årsagen: Linje 7, der betjente Veri Centret, blev nedlagt. Dermed kunne ældre og andre uden bil i centrets naturlige opland, Skejby og Vejlby, ikke længere komme frem.

Veri Centrets handlende protesterede. Aarhus Kommune og Midttrafik lyttede og omlagde ruten på den nye linje 13, så den kom til at køre lige forbi Veri Centret.

Nu planlægger Midttrafik endnu en omlægning af busruter. Den erstatter linje 13 med en ny linje, der ikke kører ind på Vejlby Ringvej, hvor Veri Centret ligger, men dog standser på Grenaavej. Linje 18, der hidtil har stoppet på Grenåvej i krydset Vejlby Ringvej, kører til gengæld en helt anden vej til stor harme for de mennesker, der er vant til at tage bussen til Veri Centret.

Mon ikke både kunder og forretninger i Veri Centret er begyndt at drømme om en letbane op og ned ad Vejlby Ringvej. For sådan en ved man da, hvor man har.

Derfor forventer Aarhus Kommune, at når letbanen til Brabrand får et stop på Hasle Torv, så vil det tiltrække op mod 1.500 nye beboere, 1.000 nye arbejdspladser samt byggeri af 200.000 etagemeter i lokalområdet.