Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Kommunen om letbanen: Kør efter forholdene

Letbanen har flere gange vist, at den skaber problemer i vejkryds. Foto: Flemming Krogh.

Kommunen om letbanen: Kør efter forholdene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er bilisternes eget ansvar at orientere sig i trafikken og afpasse hastigheden efter forholdene - også omkring den nye letbane i Aarhus.

AARHUS: Selv om der endnu ikke medtages passagerer, er letbanen kommet til byen. Det er der mange bilister, der har svært ved at vænne sig til. De overser ledelinjer og skiltning og ender i nærkontakt med tog eller skinner.

Hvorfor er det så svært, at holde bilisterne væk fra letbanens skinner?

- Vi har en udfordring med at få folk til at erkende, at vejstrukturen i Aarhus har ændret sig de steder, hvor der nu er letbaneskinner. Hvis man følger de ledelinjer (streger på vejen, red.), der er, kommer man ind på rette spor, siger Kristian Thomsen, trafikkonsulent i Aarhus Kommune.

Opfordring til trafikanter: Pas på fodgængere i løb efter letbanen

Kun småskader

Selv om mange bilister har været en tur inde over letbaneskinnerne, har der kun været to uheld, hvor bil og tog har rørt hinanden rent fysisk.

- I begge tilfælde er det bilisten, der ikke har kørt efter reglerne, siger Jens Velling, kommunikationschef ved Aarhus Letbane.

Tirsdag aften var der tale om et ulovligt venstresving, og ved det første uheld 14. september drejede bilisten til venstre, mens der var rødt for hende.

- Ved uheldene skete der kun små materielle skader, påpeger han.

Men det ændrer ikke på, at nogle bilister kører ind på skinnerne.

Hvad gør man ved det?

- En af udfordringerne omkring krydsene er mangel på plads. Hvis man for eksempel skulle have et påbudt kørselsretning (blåt skilt med hvid pil, red.), der måske kunne hjælpe nogen, kræver det noget plads, der simpelthen ikke er der, hvis ikke skiltet skal være til fare for de bilister, der kører rigtigt, fortæller Kristian Thomsen.

Kør efter forholdene

Det er vejafmærkningsbekendtgørelsen, der foreskriver, hvordan afmærkningen skal se ud.

- Vi har kigget på forskellige ideer til, hvordan man kan tydeligøre hvilken vej, bilerne skal køre i vejkryds, men det kræver dispensation fra Vejdirektoratet, og det har vi ikke fået lov til, siger Kristian Thomsen.

Der kommer også en letbane i Odense og i København. Derfor er Vejdirektoratet forsigtige med at give tilladelse til alternativ skiltning og afmærkning.

- Man vil have, at afmærkningen fremstår ens, så folk, der kommer fra andre byer og følger reglerne, ikke møder nogle regler, der er anderledes i Aarhus, end de er i de andre byer, siger Kristian Thomsen.

Der er ikke en enkelt løsning på samtlige problemer - og dog, måske alligevel.

- Færdselsloven har jo egentlig taget højde for det i og med, at man skal afpasse hastigheden efter forholdene, så man kan standse bilen for hindringer, der opstår inden for det synsfelt, man har foran sig. Det er en meget, meget fornuftig regel, der i øvrigt er international. De bilister, der finder sig selv i en situation, de ikke kan overskue, har ikke kørt efter forholdene. Vi må holde fast i, at det er køretøjets fører, der har ansvaret, siger han.