Kreative hoveder i træningslejr om kundernes behov

Camilla Wegener og Lindy Brogaard (til højre) får gode råd om Clever Coffee af Kasper Ostrowski. Foto: Michael Svenningsen

Kreative hoveder i træningslejr om kundernes behov

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I finurlige omgivelser skulle iværksættere skabe den bedst mulige kundeoplevelse - og de fik god hjælp.

AARHUS: 4000 nye arbejdspladser skabes hvert år gennem iværksætteri i Østjylland. Det er et højt tal, og Østjylland har den højeste stigning på området. Men det er ikke nok for Business Region Aarhus, der gerne vil have endnu flere iværksættere og skabe flere arbejdspladser.

For at inspirere nogle af dem, der er i gang, og andre med gode ideer, er de 12 østjyske kommuner i Business Region Aarhus gået sammen om at uddele Iværksætterprisen. I år har den fået et ekstra forløb. Her skal iværksætterne gå deres egne projekter på klingen og udvikle "kundeoplevelser i verdensklasse".

Det forløb er i gang lige nu. Torsdag var 24 virksomheder på besøg i Vanebrudspalæet på Søren Frichs Vej i Aarhus, hvor Thomas Vovemod Lütken havde sat et forløb i gang i de finurlige omgivelser, som er dér.

Vanebrudspalæet er ikke noget helt almindeligt sted, og Lytkens ideer bryder også vores vaner.

Iværksætterprisen
24 virksomheder var torsdag i semifinalen om Iværksætterprisen udsat af Business Region Aarhus.Finalen foregår på Sostrup Slot torsdag 23. maj kl. 17-21.30.

Her kåres tre vindere, der hver får 50.000 kroner.
Christina Fisker Kristensen (til højre) fortæller om sin virksomheds hus- og haveservice, mens Jane Pedersen lytter.  Foto: Michael Svenningsen
Christina Fisker Kristensen (til højre) fortæller om sin virksomheds hus- og haveservice, mens Jane Pedersen lytter. Foto: Michael Svenningsen

Tre vindere

196 virksomheder blev oprindeligt indstillet til at være med, og 114 tilmeldte sig med en tre minutters video. 50 af dem blev udpeget af en jury og dystede i sidste uge. De 24, som var med til semifinalen torsdag, var udvalgt blandt deltagerne. Deres opgave var at sparre med nogle af Østjyllands mest kreative folk og udvikle og visualisere en ny kundeoplevelse, som deres kunder skal give topkarakter.

Seks professionelle. kreative sparringpartnere var med: Boligstylist Tina Dalbøge, kreativ mand på Fængslet i Horsens, Anders Rasmussen, tidligere kreativ direktør på Smukfest Jonas Pindhund Halberg, innovatør og tegner Mia Sinding, grafisk facilitator Frank Høedt og facilitator og kunstner, Kasper Ostrowski.

I løbet af de næste dage får deltagerne besked om, hvem der er med i finalen på Sostrup Slot ved Grenaa torsdag 23. maj. Her udpeges tre vindere, der får hver 50.000 kroner for henholdsvis effektivitet, livskvalitet og bæredygtighed.

Torsten Nielsen (til venstre) og Morten Kjeldahl Vammen vil lægge tusinder af dele til klassiske biler på en stor database. Foto: Michael Svenningsen
Torsten Nielsen (til venstre) og Morten Kjeldahl Vammen vil lægge tusinder af dele til klassiske biler på en stor database. Foto: Michael Svenningsen

Kaffe og klassiske biler

Med i Vanebrudspalæet var Lindy Brogaard og Camilla Wegener fra Clever Coffee i Odder.

- Vi er et kafferisteri, der laver specialkaffe og forsøger at få de bedste smagsdele fra naturens verden frem i kaffen, forklarer Lindy Brogaard, der er med for at få udbredt kendskabet til produkterne.

- Kaffe kan betragtes som vin. Alt smager forskelligt, og vi skal have alle noterne frem, siger Lindy Brogaard, der leverer både til hoteller, kaffebarer og private og lægger vægt på social ansvarlighed. Kaffefarmerne får en fair betaling.

Morten Kjeldahl Vammen og Torsten Nielsen er der med virksomheden Classic Parts Passion fra Viborg.

De leverer dele til klassiske biler, især VW, Porsche og Volvo, men også Mercedes, BMW og Audi.

- Vi har intet på lager, men køber tingene og er i færd med at skabe en stor database med tusinder af dele, som vi nemt kan finde på computeren. I dag er det for vanskeligt at finde tingene. Vi skal være synlige for leverandørerne og gøre det let for slutbrugerne, siger Torsten Nielsen. Deres tredje ejer er Martin Pedersen fra virksomheden Quick Pot.

Fuld gang i diskussionen på Vanebrudspalæet om, hvad der er bedst. Foto: Michael Svenningsen
Fuld gang i diskussionen på Vanebrudspalæet om, hvad der er bedst. Foto: Michael Svenningsen

Hjælp til hus og have

Christina Fisker Kristensen ejer Dansk Hus & Have Service fra Kolind og har sin ansatte Jane Pedersen med.

- Vi gør det nemt for folk at finde ud af, hvad det koster, når de skal have lavet noget på deres hus eller have. Med en on line prisberegner kan kunder for eksempel hurtigt finde ud af, hvad det koster at få lagt en ny terrasse eller sat en ny hæk, lagt fliser, bygget en mur, anlagt en græsplæne og få lavet havearbejde af alle slags.

- 80 procent af vores kunder er på Sjælland, men vi har også mange omkring Aarhus og en del i Østjylland, forklarer Christina Fisker Kristensen, der har virksomheden sammen med sin mand, som også arbejder der.

Vi har haft den i tre år og hvert år med overskud og stigende omsætning, senest på 17 millioner kroner, siger Christina Fisker Kristensen, der har arbejdet som webudvikler i 20 år og er i stand til at få virksomhedens produkter til at ligge højt på Google uden at betale for annoncering.

Virksomheden entrerer med forskellige håndværkere, men har også selv et fast hold, som udfører opgaver.

Thomas Vovemod Lütken var hyret af Business Region Aarhus til at stå for seancen. Skriften på bilen bød velkommen. Foto: Michael Svenningsen
Thomas Vovemod Lütken var hyret af Business Region Aarhus til at stå for seancen. Skriften på bilen bød velkommen. Foto: Michael Svenningsen
Meget kunne bruges til præsentationen. Foto: Michael Svenningsen
Meget kunne bruges til præsentationen. Foto: Michael Svenningsen

Kreative hoveder i træningslejr om kundernes behov

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce