Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Kunderne stod i kø - men varerne manglede

»På et tidspunkt tabte vi 10.000 kr. i timen,« forklarer indehaver af Gunzone, Michael Grønning, om konsekvenserne af kommunens letbanebyggeri. Foto: Axel Schütt.


Kunderne stod i kø - men varerne manglede

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Byggerod har kostet butikken Gunzone på Kystvejen dyrt. Erstatning? Ikke tale om, lyder svaret fra kommunen.

Forestil dig, at der står 70 kunder i kø for at få den vare, som din butik glædestrålende har annonceret med. Og at du så må skuffe dem.

Det har indehaver af forretningen Gunzone på Kystvejen, Michael Grønning, prøvet.

Som en række andre forretningsdrivende blev han ramt af de store forsinkelser på kommunens letbanebyggeri ved havnefronten.

Michael Grønning synes, at byfornyelse er en god ting, og letbaneprojektet synes han rigtig godt om.

Men han var ved at gå ud af sit gode skind, da han fandt ud af, hvad gravearbejdet uden for hans butik betød i praksis.

»Jeg kunne ikke få varer på paller mere. Lastbilerne kunne ikke komme til. Samtidig var der så mudret, at kunderne blev skræmt væk. Som en konsekvens af byggeriet måtte vi på et tidspunkt øge vores bankkredit med 150.000 kr.« siger han.

Den værste oplevelse med byggeriet havde han sidste sommer. Det skete i forbindelse med en »release« på en af de specielt eftertragtede varer, som butikken sælger hver tredje måned. Den slags står kunderne i kø for at få fingre i.

Denne gang var der tale om spillet Journey into Nyx.

»Vi havde indkøbt for måske 200.000 kr. varer. Men da firmaet, som skulle levere dem, ikke kunne køre ind til butikken med dem, valgte de at køre igen. Det havde vi ikke fået besked om, så vi stod på realease-dagen uden de varer, vi havde lovet folk.«

Udenfor stod 70 mennesker i kø.

»Vi ringede og ringede til transportfirmaet, men på firmaets kontor kunne de kun sige, at varen var på vej. Det betød, at flertallet af de 70 mennesker valgte at vente.«

Som tiden gik, meldte desperationen sig hos personalet i Gunzone.

»Nogle af kunderne skaffede varen i en anden, dyrere butik. De skulle bare have den. På et tidspunkt tabte vi på den konto over 10.000 kr. i timen. Vi var desperate,« forklarer Michael Grønning.

Da fragtmanden endelig kom, var butikken lukket og kunderne gået.

Da den næste release kom, havde butikken sikret sig, at varerne var i hus på dagen.

»Men vi brændte fuldstændig inde med dem. Folk var blevet afskrækket,« siger Michael Grønning.

Sidste år skrev han til kommunen og bad om en økonomisk håndsrækning som kompensation for generne.

Det fik han ikke.

»Det er ikke kutyme at give erstatning for tab i omsætning for vejarbejder,« lød svaret fra kommunen.

Også Gunzone overvejer at stævne kommunen i sagen.