Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Kunstner-oase truet af nedrivning


Kunstner-oase truet af nedrivning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lokalplanforslag. Billedkunstere, teaterfolk og grafikere frygter nedlæggelse af unikt arbejdssted og gruer for en ukendt fremtid.

Mens man på rådhuset er særligt optaget af at Aarhus skal være international kulturhovedstad i 2017, går man samtidig med planer om at bulldoze et større område, der huser professionelle billedkunstnere og teaterfolk.

Stedet er ved kunstnerværkstederne Blå Hest og teatret Det Blå Hus samt Højbjerg Fotografiske Værksted på Oddervej 80 i Højbjerg.

De tre bygninger har igennem 13-14 år været udlejet til kunstnere, og er siden blevet kastebold i en kommunal ejendomshandel. For kommunen planlægger at sælge de tre bygninger til firmaet Remien Ejendomme, der vil rive dem ned og inddrage området i et nyt centerområde.

Hvis Aarhus Byråd accepterer forslaget får kommunen i modgift et nyt kommunalt bibliotek i det nye centerområde, der også vil huse boliger, erhverv og et supermarked. Forslaget har været i forhøring og er lavet helt om efter stor lokal modstand, men møder fortsat lokal modstand, som, det fremgår af artiklen nedenunder.

Biblioteksdelen behandles lige nu i kulturelt udvalg, og derfor retter kunstnerne en appel til

byrådet om at tænke sig om og bevare det område, de mener, er en unik helhed. De støtter naboers forslag om at bygge et bibliotek ved Lyseng i stedet. Samtidig er de dybt bekymrede for hvordan og hvor de skal genhuses og om de nye lokaler, de er lovet i det nye byggeri, kan modsvare de fantastiske forhold, de synes de har i dag.

»Det er et meget stort arbejde at genhuse alt det her,« siger billedkunstner Bodil Sohn, der ofte bruger det fotografiske værksted, hvor professionelle arbejder og hører foredrag.

Her har lederen, Inger Lise Ramussen, brugt år og på at indrette lokalerne med mørkekammer med lyssluse, ætsningsrum, udsugning og særligt tilpassede borde og vaske til det fotografiske og grafiske arbejde.

På samme måde bor 13 kunstnere i den hvide sidebygning i 11 atelierer i to etager, der alle er indrettet med tre meter til loftet, ovenlys og vinduer, der giver godt lys og gode arbejdsbetingelser. Kunstnerne kan leje det i fem år og ansøge om tre ekstra år. Og det har de skiftende kunstnere stor gavn af.

»Det betyder enormt, at man både kan lukke sin dør og få arbejdsro og samtidig er i et hus med mange kunstnere, der kan inspirere hinanden,« fortæller billedkunster Marianne Thingholm, der deler atelier med Annette Fausø.

Billedkunstner Jørgen Mikael Andersen har i fem år også haft et atelier i huset og roser, at der er meget lys i lokalet.

»Stedet her har haft stor betydning for mig. Jeg er mere aktiv og har udviklet mig mere end i de foregående år. Det er uvurderligt at være her, og ret fantastisk, at man kan have plads til store billeder, og se sine billeder med luft både ovenover og nedenunder. Det giver mulighed for at tænke stort, på en måde man ikke har i et rum med almindelig loftshøjde,« siger han.

Selv om kulturrådmand Rabih Azad-Ahmad (R) i et brev til kunstnerne 30. januar skriver, at han er opmærksom på problemerne og lover en samlet genhusning med samme funktioner og faciliteter beroliger det ikke helt kunstnerne.

Jørgen Mikael Andersen frygter et langt udmarvende forløb med genhusning i utilstrækkelige lokaler, inden man eventuelt kan vende tilbage til et nyt center, som man er blevet lovet. Og hvordan bliver de nye lokaler i det hele taget?

»Vi har hovederne fyldt op med at arbejde, udstille og skaffe penge, så vi har bare ikke brug for en stor usikkerhed om fremtiden.«

I det stort femkantet blåt hus på grunden ligger også teatersalen, som bruges af foreningen Det Blå Hus, der har 15-16 grupper og personer som medlemmer. Det lakerede trægulv er på cirka 300 kvadratmeter og bygningen er 8-10 meter i midten bygget op af imponerende limtræsdragere og med et ovenlysvindue i toppen.

»Det er et teaterhus som teaterfolk fra andre dele af landet misunder os. Det har rigninger i trædragerne, så man også kan lave akrobatik og ny-cirkus. Her producerer vi især mange børneforestillinger, som vi siden turnerer med,« fortæller formanden, Bjørn W. Olesen, der ikke kan fatte visdommen i at rive træhuset ned.

»Skal man tænke bare lidt visionært er det helt tåbeligt at bulldoze så flot en teatersal,« mener Bjørn W. Olesen.