Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Letbane-støtte vækker stor glæde

Rådmand Kristian Würtz (th) fortæller, at man hurtigt vil gå i gang med VVM-undersøgelsen af næste letbane-etape. Her ses han fra præsentationen af letbanetoget med regionsrådsformand Bent Hansen og Claus Rehfeld Moshøj, direktør for Aarhus Letbane. Foto. Axel Schütt

Letbane-støtte vækker stor glæde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Rådmand for Teknik og Miljø og politikere fra Aarhus og Østjylland jubler letbane-aftale i Folketinget.

AARHUS: Det vækker stor glæde blandt politikere i Aarhus og Østjylland, at forundersøgelserne til letbanens etape 2 nu kan gå i gang.

Et flertal af Folketingets partier har indgået en aftale om den kollektive trafik i Danmark, der blandt andet sætter gang i miljøundersøgelserne og de detaljerede forundersøgelser af en letbanelinje fra Aarhus Ø til Brabrand.

- Det er glædeligt, at et flertal i Folketinget gerne vil hjælpe Aarhus og Østjylland til at skabe en mere velfungerende og effektiv by-region, der udleder mindre CO2 og bliver bedre til at genere vækst og arbejdspladser, siger Kristian Würtz (S), rådmand for Teknik og Miljø.

Aarhus Kommune har allerede haft de forudgående høringer og er klar til snart at sætte gang i VVM-undersøgelserne, der forventeligt vil tage mere end et år.

- Om få måneder åbner vi Danmarks første letbanestrækning, og det er enormt vigtigt, at vi nu kan komme i gang med forberedelser af næste etape. Letbanen er en vigtig del af fremtidens østjyske byregion, og derfor er det også fremsynet af Folketinget, at man gerne vil lave forundersøgelser af en ny station i Brabrand, der skal skabe nye effektive forbindelser mellem togtrafikken og det aarhusianske trafiknet, siger Kristian Würtz.

Hinnerup-Aarhus

SF: En grundstamme i trafikken

SFs medlem af teknisk udvalg i Aarhus Byråd, Jan Ravn Christensen er også begejstret:

- Aftalen viser at der er et flertal i Folketinget, der tror på letbanens fremtid og aktivt bakker op om at letbanen skal være en del af grundstammen i den fremtidige kollektive trafik i Aarhus og Østjylland.

Han mener det er et vigtigt skridt fremad, at der nu fra Christiansborg afsættes penge til at komme videre med planlægningen af næste letbaneetape og se på mulighederne for at lave en ny terminal i Brabrand, der kan sikre sammenhæng mellem letbanen, jernbanen og busser.

- Med aftalen kommer vi markant tættere på at få et mere vidtforgrenet letbanenet til gavn for mobiliteten og miljøet i Aarhus. Det er rigtigt positivt, at letbanen nu igen får ny fremdrift.

Puljen til bedre og billigere kollektiv trafik er vedtaget af partierne SF, EL, S, RV og DF. De har netop fordelt 2017-midlerne.

Forbandelsen hævet

Mads Nikolajsen (SF), der er medlem af letbanerådet for Midttrafik og Norddjurs Byråd, glæder sig over at "forbandelsen" er hævet over letbanesamarbejdet i Østjylland.

- Regeringen og Venstres trafiktalsmænd har de seneste år talt letbanesamarbejdet ned, og aktivt bremset alle udvidelsesvisioner og- planer. Det var tosset at sætte letbaneudviklingen i stå. Det er på høje tid at arbejdet med nye etaper styrkes, siger Mads Nikolajsen.

Også den radikale leder, Morten Østergaard - der stammer fra Aarhus - har svært ved at få armene ned:

- Vi tager nu hul på næste etape af letbanen. Det kan vi, fordi vi insisterer på at moderne kollektiv trafik er det bedste svar på trængslen i Østjylland. Aarhus udvikler sig rivende. Med næste etape af letbanen kan vi binde byen bedre sammen på kryds og tværs. Det er værd at kæmpe for, men nu tager vi første skridt. Det er en skam, at regeringen er så fodslæbende, når det handler om den kollektive trafik og cyklisme, og den ikke ønsker at deltage i forliget. For i de store byer kan alle selvsagt ikke køre rundt i egen bil, og her har vi netop brug for gode, offentlige transportmuligheder, siger Morten Østergaard.

Letbanens anden etape går fra Aarhus Ø gennem den indre by og til en ny trafikterminal i Brabrand via Hasle Torv og Gellerup. Samtidig forbinder den Letbanens første etape i Lisbjerg med Hinnerup i Favrskov Kommune og et stort park and ride anlæg ved E45.

Det forventes, at etapen med tiden vil betjene 100.000 indbyggere og 60.000 arbejdspladser. Etape 2 forventes at blive omkring 20 kilometer lang.