Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

»Letbanen vil forandre Østjylland«

»I min verden er det her lige så stort, som da København i 1930?erne fik S-tog. Det vi gør lige nu er, at vi laver om på Østjylland. Østjylland bliver aldrig det samme igen, når først letbanen begynder at køre,« siger letbane-direktør Claus Rehfeld Moshøj. Foto: Jens Hasse/Chili


»Letbanen vil forandre Østjylland«

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye letbane vil forandre Østjylland og få Aarhus Nord til at vokse voldsomt, mener direktøren for Aarhus Letbane.

Ja, ja, vi får et nyt letbanetog og det kan så erstatte nogle andre tog og en stribe bybusser, og det er så det. Det er jo altså ikke nogen trafikal revolution.

25 års rejse mod letbanen: Læs første kapitel i ny letbane-bog

Sådan er det let at tænke, men det er helt, helt forkert, mener direktøren for Aarhus Letbane, Claus Rehfeld Moshøj.

I hans hoved er der to tidsepoker: Østjylland før letbanen, og Østjylland efter letbanen. Den kommer til at spille så vigtig en rolle i hverdagen, at den også får betydning for bosætningsmønstret.

»I min verden er det her lige så stort, som da København i 1930'erne fik S-tog. Det vi gør lige nu er, at vi laver om på Østjylland. Østjylland bliver aldrig det samme igen, når først letbanen begynder at køre,« siger Claus Rehfeld Moshøj.

»Vi oplever jo i dag, at der bliver flere og flere biler på vejene. Der er jo efterhånden biler overalt, og vejene kan ikke klare presset,« siger han.

Vejene er slet ikke bygget til den ændring i pendlingsmønstret, der er sket i det østjyske, mener letbanedirektøren.

»Mens østjyderne tidligere i reglen boede og arbejdede i samme kommune, er der i dag sket en ændring mod det pendlingsmønster, vi ser i København. Der er det helt normalt, at folk krydser kommunegrænser for at komme på arbejde, og sådan er det efterhånden også blevet i Østjylland.«

»Det giver bare nogle store transportproblemer. Vi kan jo se, at vejene sander til. Og det er i den situation, at der er brug for et alternativ i form af en vejfungerende kollektiv trafikform, så folk kan komme rundt i en fart.«

Første etape af letbanen udgør måske ikke alene den store revolution. Men i letbanedirektørens hoved optræder et Østjylland, som om ikke så mange år er bundet sammen på kryds og tværs af hurtige letbanetog. Han føler sig overbevist om, at nettet vil blive udbygget og udbygget de næste mange år.

»Det vi ser nu, er blot begyndelsen,« mener han.

Men allerede nu vil vi kunne se, hvor stor indflydelse letbanen får i Østjylland, mener han. Etape 1, som sættes i gang til 1. maj, vil i den grad sætte sit præg på det nordlige Aarhus, mener han.

»I dag er det jo som om, at Aarhus stopper, når man er kørt op ad bakken på Randersvej. Det vil letbanen lave om på. Om 20 år vil der bo 60.000 mennesker på den anden side af Ikea i området ved Lisbjerg Bakke. Og det skyldes ikke mindst letbanen.«

Inden startskuddet til første etape af letbanen lyder i maj 2017, arbejdes der allerede nu på at få godkendt de næste udbygningsetaper. Aarhus Kommune og Favrskov Kommune undersøger således netop nu mulighederne for at udbygge letbanen til Brabrand og Hinnerup.