Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Letbanens fader: »Det bliver godt, det her«

I 2005 fremlagde Peter Thyssen som radikal rådmand for teknik og miljø et "projekt til en letbane". I går prøvesad han sammen med sin hustru, Karen, et letbanetog. "Det bliver godt, det her" lød vurderingen fra letbanens initiativtager.
Foto: Flemming Krogh

Letbanens fader: »Det bliver godt, det her«

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Manden, der tog initiativ til at anlægge letbane i Aarhus, tog de første tog i øjesyn. Han er begejstret.

»Peter Thyssen (R) tager sin post som rådmand for blandt andet Århus Sporveje så alvorligt, at han nu lægger et projekt frem til en letbane.«

Sådan stod der i Århus Stiftstidende 4. januar 2005.

Ikke mærkeligt, at Peter Thyssen er blandt de mange nysgerrige, der 11 år senere skal se, hvordan projektet er ført ud i livet.

»Det bliver godt, det her. Det er jeg sikker på,« siger Peter Thyssen.

Han husker tydeligt, hvordan han og daværende amtsborgmester Johannes Flensted-Jensen (S) i en fælles pressemeddelelse annoncerede, at de ville arbejde for at give Aarhus en letbane.

Det næste år blev en kamp for at overbevise regeringen og især en dybt skeptisk trafikminister Flemming Hansen (K) om, at letbanen var værd at satse på.

Gennembruddet

»Jeg tror, at gennembruddet kom, da vi tog til Kassel for at se på deres letbane. Da havde vi repræsentanter med fra både amtet, kommunen og staten,« husker Peter Thyssen, der også rejste til Christiansborg sammen med daværende borgmester Nicolai Wammen (S) for at tale letbanens sag.

Og minsandten: I foråret 2006 havde argumenterne fra Aarhus gjort så stort indtryk på Christiansborg, at der var flertal for at give byen en halv milliard kr. til sin letbane.

»Fremtiden byder på en helt uholdbar situation for Aarhus, hvor trafikken risikerer at bryde sammen, hvis der ikke gøres noget,« sagde den radikale trafikordfører, Martin Lidegaard, dengang til Århus Stiftstidende.

Kommunalvalget 17. november 2008 gik ikke Peter Thysssens vej. Derfor var det ikke letbanens initiativtager, men hans efterfølger som rådmand for teknik og miljø, Laura Hay (V), der i 2011 var med til at forhandle den aftale på plads, der gjorde det til en kendsgerning, at Aarhus skulle have landets første letbane.

Lang og stenet vej

Århus Stiftstidendes arkiv er fyldt med artikler og læserbreve, der viser, at vejen mod en fiks og færdig letbane har været både lang og stenet.

Sikkerheden, når letbanen skulle køre sammen med den øvrige trafik, ville blive et nærmest uløseligt problem, lød det fra Dansk Jernbaneforbund.

Det første budget på 2,4 milliarder viste sig at være mildt sagt utilstrækkeligt. 700 millioner måtte findes.

Det blev de. Og hen ad vejen blev alle de andre problemer ryddet af bordet.

Og om et halvt års tid ruller det »projekt til en letbane«, Peter Thyssen lagde frem i januer 2005, ud i virkelighedens verden.

Ingen IC4-skandale

»Der kan nok stadig nå at opstå problemer, for eksempel i indkøringsfasen, men jeg er overbevist om, at det bliver forrygende godt. For vi har hele vejen igennem lagt vægt på, at alting skal være hyldevarer. Vi skal ikke have nogen IC4-skandale her,« siger Peter Thyssen.

Tog af samme type som Aarhus Letbanes kører i Nice i Frankrig, Croydon i England og Bergen i Norge.

Bergens letbane blev i 2011 kåret til verdens bedste.

»Jeg tror nu, at vores bliver endnu bedre,« siger Peter Thyssen.