Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Letbanens næste etape: Træallé ved Den Gamle By kan bevares i alternativt forslag

Nu starter miljøundersøgelsen, den såkaldte VVM-undersøgelse, af anden etape af Aarhus Letbane. Foto: Axel Schütt

Letbanens næste etape: Træallé ved Den Gamle By kan bevares i alternativt forslag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

S, SF, EL, R og Alternativet vil have undersøgt en alternativ linje for letbanen, der går over Tage-Hansens Gade og dermed skåner nederste del af Viborgvej.

AARHUS: Måske kan træalléen på den nederste strækning af Viborgvej ud for Den Gamle By bevares. Et rødt flertal i Aarhus Byråd vil i hvert fald have miljøundersøgt en alternativ rute til anden etape af letbanen.

Den nye rute har tidligere været fremme og går fra Thorvaldsensgade og ud ad Silkeborgvej til Regenburgs Plads og derfra videre ad Tage-Hansens Gade til Viborgvej, hvorefter anden etape fortsætter til Hasle som hidtil planlagt.

Dermed satte et stort flertal i byrådet bestående af de røde partier samt De Konservative onsdag aften gang i VVM-undersøgelsen af anden etape. Det er en undersøgelse, Folketinget har afsat 40 mio. kr. til.

Louise Lindskrog (S) var rigtig glad for flertallets nye rute.

Til gengæld afviste samme flertal at miljøundersøge en linje via banegraven og Søren Frichs Vej, som bl.a. flere fællesråd har forslået.

Det var Heidi Bank (V) ked af. Anden etape består af tre linjer. Venstre støtter linjen fra Lisbjerg til Favrskov og linjen ud på Aarhus Ø, men ikke zig-zag-linjen fra midtbyen til Brabrand via Viborgvej. Og hun advarede mod at plastre midtbyen til med master.

"Det går for langsomt"

SFs Jan Ravn Christensen sværger derimod 100 procent til letbanen som en fremtidssikret teknologi og måde at transportere flest mulige mennesker på.

Eva Borchorst Mejnertz (R) er enig:

- Det største problem med letbanen er, at det går for langsomt med at få mere af den.

Keld Hvalsø (EL) havde gerne set en undersøgelse af en strækning syd for Silkeborgvej. Men var også glad for enigheden om at føre trafikken op gennem Tage Hansensgade og skåne træer.

DFs Knud N. Mathiesen frygter et omfattende trafikkaos under anlæggelsen, skæmmende ledningsmaster og kæmperegning på 600 mio. kr. til varme- og vandforbrugerne for omlægning af ledninger. DF vil hellere have haft et forsøg med førerløse busser til Aarhus Ø end en letbanen til op imod 100 mio. kr. Og stemte imod fordi der ikke kan blive undersøgt flere alternative linjeføringer.

LA stemte imod, mens Mette Skautrup (K) stemte for, men efterlyste et klart mål med letbanen:

- For mig skal en letbane være et alternativt til bilen, det vil sige køre hurtigt.

Letbanens næste etape: Træallé ved Den Gamle By kan bevares i alternativt forslag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.