Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Letbaneprojekt haves - penge ønskes


Letbaneprojekt haves - penge ønskes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De to næste letbaneetaper er planlagt i detaljer. Men næsten halvdelen af finansieringen mangler.

De to næste letbane-etaper er allerede planlagt så detaljerede, at der ikke skal tegnes mange streger, før skinnerne kan lægges på strækningen fra Aarhus Ø til Brabrand, og fra Lisbjerg til Hinnerup.
Radikale: Mere letbane til Aarhus

Projekterne er nemlig i gang med at blive undersøgt for deres virkninger på miljøet - en såkaldt VVM-redegørelse - og til det formål er det nødvendigt at have helt styr på, hvor skinnerne skal ligge.

Så meget styr skal der være, at arbejdet i princippet kan gå i gang dagen efter, at byrådet har vedtaget VVM-redegørelsen. Det forventes i øvrigt at ske i efteråret 2019.

I praksis kan arbejdet naturligvis ikke gå i gang, før der er fundet en finansiering. Og lige nu kniber det gevaldigt. Det regeringsbærende parti, Venstre, vil ikke bruge flere penge på letbaner. Andre borgerlige partier er også skeptiske.

Men Venstre sidder ikke på regeringsmagten for evigt. Kommer der en dag en mere letbane-venlig regering til magten med mod på at bruge knapt 900 millioner kr. i Aarhus, så kan man gå i gang med at anlægge en letbane, der begynder ude på Aarhus Ø, hvor passager-potentialet er stort.

For når hele »øen« er bygget op, vil der bo 7000 mennesker på den. 12.000 arbejdspladser forventes der også at være.

Fra Aarhus Ø kører letbanetoget i Grenåbanens gamle spor, indtil det svinger til højre ind på et nyt spor op til Banegårdspladsen og Park Allé.

Derfra kan politikerne vælge mellem to linjeføringer. Begge ender på Viborgvej, og på Hasle Torv kører toget ad Ryhavevej og Edwin Rahrs Vej, til det svinger til venstre ned gennem Gellerupparken til Silkeborgvej.

I Brabrand standser letbanetoget ved en ny trafikterminal. Det samme gør den regionalbane til Silkeborg, der er med i den daværende regerings aftale om Togfonden.

Den nye bane vil halvere rejsetiden til og fra Silkeborg og i kombination med letbanen betyder det noget så sjældent som kollektiv trafik, der er betragteligt hurtigere end bilen.

Til Hinnerup

Projektets anden etape er en 8,2 kilometer lang letbane mellem Lisbjerg og Hinnerup Station.

Den standser ved et nyt Parkér & Rejs-anlæg ved E45 i Søften. Anlægget får plads til 1000 biler, hvis ejere hurtigt kan springe på letbanen, hvis de vil undgå bilkøerne ind mod Aarhus.

På Hinnerup Station kobles letbanen sammen med regionaltoget. Dermed bliver stationen et centralt omstigningspunkt, hvor man kan skifte mellem letbane, jernbane, bus, bil og cykel.