Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Letbanetog blev et trækplaster

Masser af mennesker myldrede til letbanens trafik- og kontrolcenter for at se et vaskeægte letbanetog. Og selfies blev der taget masser af foran toget. Foto: Flemming Krogh
Foto: Flemming Krogh

Letbanetog blev et trækplaster

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Masser af mennesker benyttede åben hus-dag til at se de tog, der til foråret skal tage trykket af trafikken i Aarhus.

Bliver århusianerne lige så vilde med at køre i letbanens tog, som de er med at kigge på dem, er succesen hjemme.

Så skal letbanen nok vise sig at blive det kollektive trafiksystem, der vil lette presset på byens trafiktunge gader.

Letbanen tilbød lørdag de tog-interesserede en mulighed for at kigge indenfor i det splinternye trafik og Servicecenter. Og det tilbud tog rigtigt mange mennesker imod.

Trafik- og Servicecentret ligger for enden af P. Hiort Lorenzens Vej et stykke bag Ringgade-broen. Her er parkeringsmulighederne få og små, så det lignede en ren folkevandring med mennesker i massevis på baneområdet bag Godsbanen og genbrugscentret Reuse.

Kontrolcenter

Trafik og Servicecentret er i to etager. Øverst er der kontorer til letbanens administration. Desuden et kontrolcenter med masser af skærme, hvorfra der skal holdes øje med letbanens tog ude på skinnerne.

I stueplan er der vaskehal og værksteder. Og det, der trækker allermest interesse:

Letbanens to første tog, der allerede er leveret fra togfabrikanten Stadlers fabrikker i Tyskland og Schweiz.

Det mindste tog hedder Variobahn og kommer til at køre fra Aarhus mod Odder. Det største tog hedder Tango. Det kan køre op mod 100 kilometer og sættes ind på strækningen til Grenaa.

Foran og inde i togene er der fuld gang i mobiltelefonernes kameraer. Og for mange er det tydeligt vigtigt med en selfie foran et tog.

Zacharias Helm-Petersen er en af de nysgerrige, der har taget turen ud bag Ringgade-broen for at kigge på tog.

»Godt spørgsmål«

Tror du, letbanen er det, der skal til for at lette presset på trafikken i Aarhus?

»Godt spørgsmål. Jeg tror, at letbanen vil betyde, at vi holder niveauet. Altså at trafikken ikke bliver værre, end den er i dag,« siger Zacharias Holm-Petersen.

Om han selv kommer til at benytte letbanen, kan Zacharias Holm-Petersen ikke svare på.

»Jeg er studerende, og ved ikke, hvor jeg får arbejde. Men jeg kan sagtens se mig selv benytte letbanen, hvis jeg kommer til at arbejde i nærheden af den. Det er helt sikkert,« siger Zacharias Holm-Petersen.

Selv om Martin Hesselaa bor lige i nærheden af letbanens spor op af Randersvej, kan han udstede en stensikker garanti for, at han ikke kommer til at bruge letbanen til og fra arbejde.

Tonser igennem

»Nej, for jeg arbejder i Kolding,« griner Martin Hesselaa, der hver morgen starter bilen for at køre den lange tur sydpå.

»Jeg har det i og for sig nemt nok, fordi jeg skal ud af byen, og den vej er trafikken ikke at regne for noget,« siger Martin Hesselaa.

Han kan sidde bag sit rat og skotte over på den anden vejbane.

»Så kan jeg jo godt se, hvor træls det er at køre ind til byen på Randersvej. Og der kan letbanen lige tonse igennem,« siger Martin Hesselaa.

Selv om Martin Hesselaa ikke bliver letbane-pendler, så er han ikke i tvivl om, at han nok skal komme til at bruge letbanen.

»Jeg vil bruge den, når jeg skal ind til byen. Og når jeg skal besøge mine svigerforældre. De bor i Mårslet, og der vil letbanen jo være helt perfekt, når man bor på Randersvej,« siger Martin Hesselaa.