Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Her er 21 spørgsmål og svar om letbanen

Er der Wi-Fi i toget? Og er det rigtigt, at det er Jørgen Leth, som annoncerer stoppesteder? Det er to af de spørgsmål, man kan få svar på her. Foto: Kim Haugaard

Her er 21 spørgsmål og svar om letbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvad koster en tur, er der Wifi og må man have cyklen med? Vi har her samlet 21 spørgsmål og svar om letbanen, der efter en meget lang optakt snart kører i Aarhus.

AARHUS: Op til åbningen af letbanen i september bragte vi en artikel om 23 spørgsmål og svar om den nye letbane.

Vi har her samlet de spørgsmål og svar fra september-artiklen, som stadig er aktuelle op mod åbningen af landets første letbane, formentlig, i uge 50.

Nedenfor kan du derfor blive klogere på, hvad en tur koster, om man må have cykel med og hvor hurtigt den kommer til at køre i drift:

Hvad koster det at køre med letbanen?

Billetter og priser er de samme som i Midttrafiks busser. Køber man eksempelvis et 10 turs "klippekort" i Midtrafiks app på sin smartphone, er prisen pr. tur for max. to zoner 14 kr.

Hvordan køber man billet?

På perronerne er der både billetautomater og standere til check ind og check ud med rejsekort. Man kan desuden købe billet, elektronisk klippekort samt periodekort i Midttrafiks app.

Kan man betale med kontanter på perronen?

Nej. Man skal have et rejsekort eller Midttrafiks app. Man kan også købe enkeltbilletter med betalingskort på perronerne. Man kan benytte følgende betalingskort: Dankort/Visa Dankort, Visa/Visa Electron, MasterCard, Maestro og JC.

Hvad nu, hvis man stiger på i sidste øjeblik - kan man så købe billet i en automat om bord på letbanetoget?

Nej. Man skal købe billet på perronen. Der er intet billetsalg i togene.

Kan man bruge den samme billet i både letbanetog og bus?

Ja.

Hvad sker der med busdriften, når letbanen begynder at køre?

Som tidligere beskrevet i Århus Stiftstidende gør letbanen et større indhug i busdriften, og der sker ændringer på en række ruter.

Aarhus Letbane har kørt testkørsel på strækningen fra hovedbanegården til universitetshospitalet siden sommer. I alt er der tilbagelagt 97.340 kilometer med letbanetogene. Men man mangler endnu den endelige godkendelse til at medbringe passagerer.
Letbanen i Aarhus har siden den planlagte åbning 23. september kørt uden passagerer for at høste erfaring. Men det koster mange penge. Nemlig 100.000 kroner om dagen.

Kan man tage sin cykel med ombord?

Man kan tage sin cykel med i letbanen og sætte den i de afmærkede flexarealer. Gør man det, skal man købe en cykelbillet, som svarer til en 2-zoners voksenbillet.

Bemærk dog, at man mellem Skolebakken og Aarhus Universitets Hospital i Skejby ikke må have en cykel med i myldretiden. Det vil sige kl. 7.00-9.00 og kl. 15.00-17.00 på hverdage. Dog må man altid have en foldecykel med - ganske gratis.

Må man tage en barnevogn med - og hvad koster det?

Barnevogne er velkomne - også i myldretiden. Hvis flexarealerne er frie, er der plads til mellem to og fire på hver afgang. Det er gratis at tage dem med.

Hvordan er forholdene for handicappede?

Det er gratis at tage kørestol, rollator, førerhund og lignende hjælpemidler med i letbanen. Særlige pladser tæt på dørene er reserveret til passagerer med handicap eller gangbesvær.

Der er som udgangspunkt niveaufri indstigning i letbanen, så kørestole kan komme med om bord. Desuden er der mulighed for både uden for og inde i toget at trykke på en knap, som holder dørene åbne i længere tid.

Er der WiFi i letbanetogene?

Ja. Der er også placeret strømudtag til opladning af for eksempel smartphones og bærbare computere flere steder i letbanetogene.

Er det rigtigt, at Jørgen Leth bliver speaker i letbanen?

Ja, Jørgen Leth er den ene stemme bag oplæsningen af standsningssteder, servicemeddelelser og hilsener til letbanens passagerer.

Jørgen Leths stemme vil dog kun være at finde i nogle letbanetog og ved særlige anledninger. Det er nemlig skuespillerinde Anna Nøhr Tolstrup, som er uddannet fra Aarhus Teater 2016, der er letbanens primære stemme.

Hvor mange slags letbanetog skal køre i Aarhus?

To. Stadler Variobahn skal især køre på den indre strækning og har derfor relativt flere døre og ståpladser. Topfart: 80 km/t. Længde: 32 m. Plads til 216 passagerer.

Den anden type hedder Stadler Tango. Den bruges især til strækningen mod Grenaa og har flere og større sæder til den lange tur. Topfart: 100 km/t. Længde 39 meter. Plads til 256 passagerer.

Vil der ske uheld med den nye letbane?

Meldingen fra Aarhus Letbane i september var, at man har lært af erfaringerne fra Bergen. Derfor forventer letbanen ikke, at der sker et tilsvarende antal uheld i Aarhus.

Men kan det virkelig passe, at letbanen skal køre inde midt mellem folk, der færdes på Havnepladsen og de øvrige bynære havnearealer?

Ja, som mange sikkert har bemærket, er der ikke længere hegn og bomme langs med skinnerne på den nye havnefront i Aarhus. Meningen er, at letbanen her skal dele pladsen med andre trafikanter.

Centralt er det, at letbaneføreren skal tilpasse hastigheden efter forholdene. Det betyder, at hastigheden på den nye havnefront ofte kun bliver 10-20 kilometer i timen.

Kan myldretiden forsinke letbanen?

Nej. Det skulle den ikke kunne. En af de helt store fordele ved letbanen er, at rejsetiden er uafhængig af den øvrige trafik på vejene, fordi letbanen kører i sit eget spor.

Hvorfor er der allerede ukrudt mellem skinnerne på strækningen fra Nørreport til Skejby?

Det er med vilje. Frøene stammer fra Godsbanearealet, hvor planter, som ikke er glade for muldjord, har fundet sig et fristed. Meningen er, at blomster og græsarter fra Godsbanearealet skal vokse langs med letbanen for at glæde forbipasserende og passagerer.

Hvad er prisen for letbanen?

Den samlede pris for 110 km letbane og 26 letbanetog løber op i ca. 3,6 milliarder kroner.

Hvor hurtig bliver letbanen?

Ifølge Aarhus Letbane bliver den generelt hurtigere end busserne. På nogle strækninger bliver gevinsten dog større end andre. Et af de steder, som nok får størst glæde af letbanen, er Lystrup. Her tager turen ind til Aarhus Universitetshospital i Skejby i dag mindst mindst 23 minutter med kollektiv trafik inklusiv skift. Med letbanen vil det (uden skift) tage 12 minutter.

Hvordan vil letbanen påvirke biltrafikken?

Der er grund til optimisme. Erfaringer fra Lyon og Strasbourg viser, at biltrafikken i områder med nye letbaner falder med cirka 20 procent - og det kan betyde noget for de bilkøer, som Aarhus efterhånden er blevet berygtet for. En trafikal tommelfingerregel siger således ifølge Midttrafik, at en reduktion af trafikken med 10 procent vil reducere kødannelser med 50 procent.

Hvor meget støjer den nye letbane?

Subjektiv bedømt: Ikke ret meget, og den opfattelse understøtter tallene. I hvert fald vil letbanen - fordi den kører på el - støje betydeligt mindre end de dieseltog, der tidligere kørte på Aarhus Nærbane.

Hvor findes der i dag letbaner?

Ret mange steder, efterhånden.

Eksempelvis har firmaet Stadler solgt den type letbanetog, som skal køre i Aarhus, Variobahn, til syv europæiske lande - i alt 411 eksemplarer. Også i USA har letbaner vundet indpas i en del byer.

Her er 21 spørgsmål og svar om letbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.