Mange flere skinner på vej til Østjylland

Sådan ser visionen for et fremtidigt, østjysk net af letbaner og jernbaner ud. Og undskyld til Grenaa, at der ikke blev plads til at vise letbanens forløb helt ud til spidsen af Djursland.

Mange flere skinner på vej til Østjylland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Letbanens første etape er begyndelsen på noget, der skal blive det østjyske svar på Stor-Københavns net af S-tog.

ØSTJYLLAND: Den cirka seks kilometer lange letbane-etape mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby er den spæde begyndelse på et omfattende net af nye jern- og letbanelinjer i Østjylland.

Holder visionen, Samspil 2025 hedder den, ender nettet som en østjysk version af Storkøbenhavns forgrenede system af S-tog.

De næste letbane-linjer skulle for længst være i drift, men i løbet af 2018 kommer der letbanetog til Grenaa og Odder. Samt fra hospitalet i Skejby over Lisbjerg til Lystrup.

Derefter følge letbanens etape 2, som snart skal gennemgå en VVM-undersøgelse (vurdering af virkningen på miljøet).

Etape 2 består egentlig af tre etaper: En etape fra Spanien over Viborgvej og Gellerupparken til Silkeborgvej.

Samt en etape fra Aarhus Ø. Og en etape mellem Lisberg og Hinnerup.

Desuden har Banedanmark gang i planlægningen af en helt ny regionalbane mellem Aarhus via Galten til Silkeborg.

Åbne man en trafikterminal i Brabrand, vil man her kunne skifte mellem letbane, regionaltog, fjerntog og busser.

Hovedgård-jernbane

Skal Togfondens plan om timedrift mellem Aalborg, Aarhus, Odense og København realiseres, så skal der anlægges en ny jernbane til de gennemgående tog mellem Hasselager og Hovedgård.

Det er planen at anlægge en letbane mellem Aarhus H og Hasselager. Samt en trafikterminal i Hasselager med omstigning mellem letbane, busser, regional- og fjerntog.

Og når fjerntogene ikke længere skal ind omkring Skanderborg, bliver der plads til en S-togs-lignende togdrift mellem Aarhus og Skanderborg. Her kan man anvende såkaldte Tram Trains, der kan køre på både jernbane- og letbanespor.

På sigt er der også planer om letbane til Hadsten og Randers.

Bag planerne om at forsyne Østjylland med et S-togs-lignende net af letbaner står Letbanesamarbejdet. Det består af Aarhus, Favrskov, Norddjurs, Odder, Randers, Silkeborg, Skanderborg og Syddjurs kommuner. Samt Region Midtjylland og Midttrafik.

Mange flere skinner på vej til Østjylland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce