Manglende erfaring var årsag til letbanes forsinkelse

Aarhus Letbane skulle have været indviet 23. september 2017, men blev aflyst med dags varsel, da man ikke havde tilladelserne i orden. Først 20. december blev der givet grønt lys til, at letbanen kunne køre med passagerer fra hovedbanegården til universitetshospitalet.

Manglende erfaring var årsag til letbanes forsinkelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ansøgningsmateriale fra Aarhus Letbane var ikke tilstrækkeligt modent, hedder det i evaluering af letbanekaos.

En presset tidsplan og manglende erfaring hos Aarhus Letbane og operatøren Keolis var årsagerne til, at den århusianske letbane blev tre måneder forsinket.

Sådan lyder det i en ekstern evaluering, som transportminister Ole Birk Olesen (LA) har fået lavet om det kaotiske forløb.

Letbanen skulle have været i drift 23. september 2017, men premieren blev aflyst dagen forinden, fordi man ikke havde fået den nødvendige sikkerhedsgodkendelse.

Først tre måneder senere fik letbanen lov til at medtage passagerer på strækningen fra hovedbanegården til Aarhus Universitetshospital.

- Jeg er glad for, at vi med den evaluering, vi nu har modtaget, har fået nogle konkrete forslag, der blandt andet vil kunne hjælpe fremtidige ansøgere om en sikkerhedsgodkendelse, så vi undgår forløb, som vi så det med den indre strækning af Aarhus Letbane, siger Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.

Ifølge evalueringen var ansøgningsmaterialet fra Aarhus Letbane ikke tilstrækkeligt modent.

Det hænger sammen med, at Aarhus Letbane og Keolis først skulle opbygge kompetence på området og samtidig stod over for en meget kompleks lovgivning.

Dertil kommer, at processen ifølge evalueringen manglede en overordnet "tjekliste" og en vejledende tidsplan.

Letbanen fik først grønt lys til at køre den 20. december 2017. I tiden op til føg kritikken frem og tilbage mellem letbanens ejere - Aarhus Kommune og Region Midtjylland - samt Trafikstyrelsen.

- Vores tillid til styrelsen ligger på et meget lille sted, og det er ikke acceptabelt, at man ikke kan have tillid til en statslig styrelse, lød det blandt andet fra Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S).

Fra modparten blev der skudt igen:

- Det basale er, at de har ikke lavet deres del af arbejdet ordentligt. Det har de bare ikke, sagde vicedirektør i Trafikstyrelsen Kåre Clemmesen.

På den baggrund besluttede transportministeren at få lavet en ekstern evaluering, som skulle se på, hvad der var gået galt, og hvad man fremadrettet kan lære af processen.

Evalueringen indeholder ni konkrete forslag, der skal medvirke til, at man fremover ikke vil opleve samme udfordringer.

Det foreslås blandt andet, at datoen for åbningen først besluttes, når alle tilladelser er givet, og jernbanen er helt klar til at køre.

Letbanen i Aarhus er den første af slagsen herhjemme, men der er også letbaner på vej i Odense og København.

Manglende erfaring var årsag til letbanes forsinkelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce