Mark startede Aarhus' første sneakersbutik: Siden er det gået én vej

Mark Sommerlund har en uddannelse fra TEKO i Herning og har sidenhen læst en overbygning som fjernstudie fra et engelsk universitet. Foto: Axel Schütt

Mark startede Aarhus' første sneakersbutik: Siden er det gået én vej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Han var blot 24 år, da han begyndte at udtænke forretningsplan, tog lån i banken og kontaktede mulige leverandører. Mark Sommerlund syntes Aarhus manglede en sneakersbutik, og derfor tog han aktion og startede sin egen butik. I dag, seks år og en masse hårdt arbejde senere, har han ansatte under sig, har et fast kundenetværk, og i juni flyttede han i større lokaler på Store Torv.

AARHUS: Midt på Store Torv i Aarhus ligger skobutikken Shoe Chapter. Eller nærmere betegnet sneakersbutikken. For det er ikke hvilken som helst butik. Da den så dagens lys i Aarhus for seks år siden, var det den første butik, der kun solgte sneakers.

Ejeren hedder Mark Sommerlund og er 31 år. Da han i sin tid fik idéen, var han kun i starten af tyverne og helt grøn på iværksætteri.

- Jeg havde ingen erfaring med at starte noget op. Jeg havde været i salgsbranchen i nogle år, så jeg havde en relation til nogle leverandører, men selve iværksætterdelen havde jeg ikke prøvet før, det var bare at springe ud i det, siger han.

Hvilke overvejelser går man så rundt med, når man har en iværksætterdrøm i maven som 24-årig og tænker på selv at starte noget op selv?

- Jeg tror faktisk ikke, jeg tænkte ret meget over det. Det er først senere, det er gået op for mig, hvor meget arbejde, der har været de sidste seks år. Det er nu, jeg lige tænker 'ups'. Jeg vidste selvfølgelig godt, at der var meget arbejde ved det, men det er først, når man står i det, at man forstår det, siger han.

Det hele har været i vækst stort set fra starten. Sociale medier, placering, omsætning og medarbejdere. Og jeg har en fornemmelse af, at folk synes det er hyggeligt at komme her. For nogle er jeg blevet den lokale butik, fordi jeg var den første, der var her. På den måde kan jyder godt være lidt lokalpatriotiske.
Mark Sommerlund, ejer af Shoe Chapter
En af Mark Sommerlunds største leverandører er Adidas. Han går meget op i, at sortimentet består både af klassikere og lidt mere unikke versioner. Foto: Axel Schütt
En af Mark Sommerlunds største leverandører er Adidas. Han går meget op i, at sortimentet består både af klassikere og lidt mere unikke versioner. Foto: Axel Schütt

Tung dans med bankerne

Der var mange ting, der skulle på plads, inden Marks butik kunne blive en realitet. Og det var ikke alle samarbejdspartnere, der var lige villige til at hjælpe ham.

- Det var ikke nemt at få skaffet penge. Jeg tror, jeg var i 12 forskellige banker. Det var samme svar hver gang. 'Det er en sindssyg god forretningsplan Mark, jeg tror, vi har en aftale om 14 dage.' Og så gik jeg hjem og var lettet. Men så hørte jeg ikke fra dem efter tiden var gået, og da jeg ringede, lød svaret, at det var et rigtig godt projekt, men at de desværre ikke kunne deltage. Der begyndte at tegne sig et billede af, hvordan man så på tingene i en finanskrisetid, og det var svært at vide, hvad jeg lige skulle stille op, siger han.

Samtidig skulle Mark Sommerlund også finde et lokale og kontakte sine leverandører. Men det var ikke en nem opgave at skulle jonglere med tre store ting på én gang.

- Den ene dag ringede leverandørerne og sagde 'Mark, jeg kan ikke holde næste års indkøb til dig, hvis du ikke præsenterer et lokale for mig', og banken stod i den anden ende og sagde, at de ikke ville låne mig penge. Midt i det nåede jeg mange gange at tænke, at det virkelig var frustrerende og tvivlede også på, om det overhovedet blev til noget. Men man finder jo som regel altid en vej, hvis det er noget, man gerne vil, siger han.

I kælderen under butikken er der samlet varelager og kontor. Noget, der glæder Mark, efter knapt så gode forhold i kælderlokalet på Badstuegade. Foto: Axel Schütt
I kælderen under butikken er der samlet varelager og kontor. Noget, der glæder Mark, efter knapt så gode forhold i kælderlokalet på Badstuegade. Foto: Axel Schütt

En butik i vækst

Og vejen, den fandt han. I februar 2011, netop fyldt 25 år, kunne Mark Sommerlund åbne dørene op for Aarhus' første sneakersbutik Shoe Chapter. Et nyt kapitel i skobutikkernes verden, heraf navnet.

En vens ven kunne hjælpe med at få en webshop op at køre, markedsføring kunne ske via Facebook, og Mark Sommerlund fik fat på et kælderlokale i Badstuegade i Latinerkvarteret. Butikken drev han helt alene de første par år, for så kunne han spare på lønningerne. Men langsomt begyndte det hele at tage form.

I dag liker knap 21.000 mennesker Facebooksiden, de er fire ansatte i butikken, en velfungerende webshop er kommet op at køre, og mange har Shoe Chapter som deres faste skobutik. Sidst men ikke mindst indså Mark Sommerlund efter de første seks år også, at den store succes måtte betyde fysisk vokseværk for butikken. Derfor flyttede han d. 16. juni i nye lokaler på Store Torv.

- Det hele har været i vækst stort set fra starten. Sociale medier, placering, omsætning og medarbejdere. Og jeg har en fornemmelse af, at folk synes det er hyggeligt at komme her. Og så er jeg for nogle blevet den lokale butik, fordi jeg var den første, der var her. På den måde kan jyder godt være lidt lokalpatriotiske, siger han med et smil.

Vigtig kundekontakt

Nogle kommer endda ned i butikken, nærmest bare for at snakke med Mark, fremgår det af en anmeldelse Shoe Chapter har fået på Facebook. Men hvordan kan man have overskud til at yde så god en kundeservice, når man arbejder knap 60 timer hver uge?

- Jamen det er bare vigtigt. I sidste ende er der ikke kunder i butikken, hvis man ikke er god ved dem, lyder det.

En medarbejder møder ind på arbejde, lige inden butikken skal til at åbne, og interviewet bliver afbrudt.

- Hvad så Jones? God morgen ven. Mark Sommerlund giver kollegaen en highfive og griner, for han ser en smule morgentræt ud. Og så fortsætter han, hvor han slap.

- Og så er det bare hyggeligt at være social, jeg kan godt lide at snakke med folk. Det ligger lidt naturligt til mig, siger han.

Det betyder ikke, at hver dag er en leg. For det er hårdt arbejde, slår Mark Sommerlund fast, og der er også ting, man må ofre. Men i sidste ende er det også det værd.

- De første fem år har jeg arbejdet 70 timer om ugen. Det har været nogle lange dage og aftner. Det gør også, at der ryger aftner med sjov og ballade, familietid, og jeg får ikke set mine venner, som jeg skulle. Men det er jo et valg. Man kan også blive stresset, og man skal huske at trække vejret en gang i mellem. For mig er det sværest at give tingene helt fra mig. Men det bliver jeg nødt til, ellers bliver jeg bims oppe i hovedet. Til sidst drømmer man om sko om natten. Men det er også sjovt, når man står i det. Jeg har svært ved at forestille mig, at jeg ikke skulle lave det her, for jeg går glad på arbejde hver dag.

Mark startede Aarhus' første sneakersbutik: Siden er det gået én vej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce