Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Marselistunnel: Byggeriet kan begynde om tre-fire år

Kristian Würtz (S), rådmand for Teknik og Miljø, forventer, at arbejdet med at anlægge en tunnel under Marselis Boulevard, kan sættes i gang i løbet af 3-4 år. Foto: Axel Schütt

Marselistunnel: Byggeriet kan begynde om tre-fire år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I 20 år har der været talt om at anlægge en tunnel under Marselis Boulevard. Nu forventer rådmand, at byggeriet kan begynde om tre-fire år.

AARHUS: Selv om Marselistunnelen sandsynligvis er et af Aarhus-historiens mest sendrægtige anlægsprojekter, så er det ikke gemt væk i en arkivmappe i et støvet skab i en af rådhusets fjerneste afkroge.

Tunnelprojektet lever i den grad, og i kommunens Teknik og Miljø-afdeling er man derfor i fuld gang med at støve projektet af.

- Jeg forventer, at vi kan gå i gang med at anlægge tunnelen i begyndelsen af det næste årti, siger Kristian Würtz (S), rådmand for Teknik og Miljø.

Ingen førstehjælp til trafikeret kryds: Molslinjen flytter ikke før tid

Han er ikke i tvivl om, at der er brug for tunnelen.

Ikke mindst når Molslinjen flytter fra Pier 3 til en ny færgeterminal på Østhavnen. For så bliver Marselis Boulevard adgangsvejen, når omkring en million biler om året skal til eller fra færgerne.

- Det understreger, at der er et behov for tunnelen, siger Kristian Würtz.

Desuden er bestanden af biler i Aarhus vokset med næsten 28 procent i løbet af de seneste 20 år.

- Hvis ikke der sker noget dramatisk og uventet, tror jeg, at trafikken vil fortsætte med at stige, siger Kristian Würtz.

I løbet af efteråret præsenterer han byrådet for en indstilling, der opdaterer plangrundlaget og det økonomiske grundlag for Marselistunnelen.

- VVM-undersøgelsen er nogle år gammel, så vi skal vide, hvor vi står nu. Hvordan vi skal bygge, forklarer Kristian Würtz.