Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Martin vinder første etape af kampen for den blå bus

Martin Godsk er en af ildsjælene i Skjoldelev. Den lille by med lidt over 300 indbyggere stod til at miste Rute 111 i forbindelse med Region Midtjyllands varslede besparelser på busdriften. Nu er der udsigt til, at besparelserne udsættes. Foto: Axel Schütt

Martin vinder første etape af kampen for den blå bus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Martin Godsk slås for at bremse regionens plan om busbesparelser i blandt andet hjembyen Skjoldelev. Han er tilfreds med, at regionen nu ser ud til at træde midlertidigt på bremsen. Men ildsjælen er slet ikke færdig med at kæmpe.

SKJOLDELEV: Bussen kører forbi forsamlingshuset i Skjoldelev præcist kl. 13.33.

Dermed har Rute 111 aflagt endnu et af de 31 besøg, som den alle hverdage har i den lille by nordvest for Aarhus.

Ved busstoppestedet kigger Martin Godsk langt efter bagenden af den blå bus. Som ildsjæl i byen med lidt over 300 indbyggere har han de seneste uger kæmpet for at bevare 111'erens besøg på vej til og fra slutdestinationer i Aarhus og Hinnerup.

Fredag vandt Martin Godsk første etape af kampen. Næstformand i Region Midtjylland Anders Kühnau (S) trækker i bremsen og vil i første omgang droppe besparelser på de regionale busruter. Derefter skal der analyses og lægges en ny plan i samarbejde med kommunerne.

- Det er et skridt i den rigtige retning. Udmeldingen gør mig fortrøstningfuld, men jeg er på ingen måde færdig med at kæmpe for de lokale busser. Der venter stadig en proces efter efterårets regionrådsvalg, som måske har fået politikerne til at tænke sig ekstra grundigt om nu og her, siger Marting Godsk.

Busserne taber trafikkampen: Nedskæringer, lukninger og stigende billetpriser
Det er simpelthen ubegribeligt for mig, at Region Midtjylland overvejer at skære bussen væk. Bussen er en af Skjoldelevs livsnerver, og den har betydning for eksempelvis huspriserne
Martin Godsk, Skjoldelev

Tabte næse og mund

Busrute 111 var truet af Region Midtjyllands plan om at spare 35 millioner kroner på busdriften.

Planen blev offentliggjort 7. juli i år. De første dage var der ikke den store opmærksomhed om sagen i Skjoldelev, men det har i den grad ændret sig.

- Snedigt nok valgte regionen at offentliggøre planen i begyndelsen af sommerferieperioden. Personligt opdagede jeg spareplanen, da jeg surferede lidt rundt på internettet. Jeg tabte øjeblikkeligt næse og mund. Min første tanke var, at der skal gøres noget, fortæller Martin Godsk.

Martin Godsk har til hverdag fingre i blandt andet driften af forsamlingshuset og arbejdet med den årlige sommerfest i Skjoldelev. Han brænder for at skabe aktivitet og sammenhold i det lille bysamfund, og truslen om at miste byens vigtigste bus fik ham straks til at gå i aktion.

- Jeg og familien tager jævnligt bussen til Aarhus. Det er meget lettere end i bil at sidde fast i trafikken og køre hvileløst rundt i jagten på en parkeringsplads inde i Aarhus centrum. Det er også planen, at mine yngste børn skal bruge bussen til at komme i skole. Det er simpelthen ubegribeligt for mig, at Region Midtjylland overvejer at skære bussen væk. Bussen er en af Skjoldelevs livsnerver, og den har betydning for eksempelvis huspriserne, siger Martin Godsk med bekymrede fuger om munden.

Firkantet region

Siden midt i juli har Martin Godsk været ankermand for en indsamling af underskrifter mod regionens varslede busbesparelser.

Arbejdet har spredt sig til resten af Østjylland, ligesom der samarbejdes med aktionsgrupper i andre dele af Region Midtjylland. Aktuelt har ca. 22.000 mennesker skrevet under på, at regionen skal droppe spareplanen.

Marting Godsk er dog langt fra kompromisløs. Han kan godt se, at Region Midtjylland skal have enderne til at nå sammen i regnskaberne.

- Men regionen valgte den mest firkantede måde at gå ind i problemstillingen. Det er ubegribeligt, at politikerne i et valgår vurderede den sag som en ukompliceret affære, understreger han.

Langvarig kampånd

Dynamoen fra Skjoldelev er klar til indgå i en kommende debat om busdriften i Østjylland.

Og der er som udgangspunkt ikke ret mange hellige køer.

- Ingen er interesseret i, at der kører tomme busser. Der kan garanteret hentes en økonomisk gevinst ved at satse mest på de tidspunkter, hvor folk rent faktisk tager bussen. Omvendt vil jeg dog sige, at halvtomme busser ikke er et ukendt fænomen over hele Danmark. Sådan er det jo også i bybusserne i Aarhus, hvor der er klart flest passagerer morgen og aften, påpeger Martin Godsk.

En dyb brummen fra en motor afslører, at den næste blå bus er lige på trapperne i Skjoldelev.

Martin Godsk tager en dyb indånding og kniber øjnene sammen.

- Kampen mod buslukningerne er fortsætter. Det bliver selvfølgelig en kunst at fortælle folk, at der stadig er grund til at protestere. Det vil jeg bruge kræfter på, fastslår han.