Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Mere plads til cykler og gående - mindre til bilerne i midtbyen

Trafikken i Mejlgade og midtbyens andre gader skal især styrkes for cyklister og gående, fremgår det af den nye mobilitetspolitik, der blev vedtaget onsdag. Foto: Jens Thaysen

Mere plads til cykler og gående - mindre til bilerne i midtbyen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

To nye politikker vedtaget i Aarhus Byråd, som en af modstanderne, teknikrådmand Bünyamin Simsek (V), nu skal føre ud i livet.

AARHUS: Der skal gøres mere plads til cyklister og gående i midtbyen på bekostning af bilister. Og bilisterne skal lære at køre direkte til parkeringshusene, hvis de har ærinde i midtbyen og ellers køre helt udenom. Endelig skal der udvides med mere beboerparkering, og vi skal til at betale mere for at parkere i Aarhus og at betale om søndagen - dog bliver de kommunale p-huse gratis om søndagen.

Det er centrale elementer i den mobilitetsplan og parkeringspolitik 2018, som et flertal i byrådet vedtog onsdag.

Et flertal på 20 ud af 31 byrådsmedlemmer står formelt bag planen: S, SF, EL og R.

Avisen formoder, at Alternativet også støtter planen som det 21.-mandat, men partiets repræsentant var gået fra byrådsmødet, da planerne blev vedtaget.

Imod de to planer stemte derimod V, K, LA og DF med samlet 10 mandater.

Udsat efter fodfejl

Sagen var egentlig klar til at blive vedtaget på sidste byrådsmøde for 14 dage siden, men blev udsat på grund af en fodfejl, fordi Handicaprådet og Ældrerådet ikke var blevet hørt. Det var de blevet nu, og både SF, R og EL roste høringssvarene. Begge råd ønskede gode forhold for ældre og handicappede, der kom til midtbyen i bil, men det ændrede ikke på de to planer, der blev vedtaget.

Jan Ravn Christensen (SF) roste dog Ældrerådets forslag om cirkulationsbusser uden at det førte til en konkret beslutning.

Marc Perera Christensen (K) kommenterede høringssvarene:

- Ældrerådet vil gerne, at der kan parkeres tæt på byens butikker. Det er vi helt enige i. Og vi ændrer ikke holdning til mobilitetsplanen. Det er en plan, der ikke fremmer mobiliteten, men hæmmer den.

Almaz Mengesha (LA) og Heidi Bank (V) fastslog, at de heller ikke kunne stemme for planerne.

Knud N. Mathiesen (DF) mente, at mobilitetsplanen skaber en markant forværring for alle bilister i Århus midtby.

- Planen er et skalkeskjul for at forværre forholdene for bilister og for at sikre plads til en letbane, der forhåbentlig aldrig kommer til at ligge i midtbyens gader, sagde Knud N. Mathiesen.

Nej til flere p-vagter

Under punktet drøftede man også et forslag fra Enhedslisten om at ansætte 12 ekstra parkeringsvagter.

- Det vil være ret nemt for nogle mennesker, at tjene deres hyre ind ved at dele p-bøder ud, argumenterede Keld Hvalsø (EL).

Men det afslog alle de andre partier. Spørgsmålet om at få en konkret beregning på udgiften ved at ansætte flere og de eventuelle indtægter skal dog granskes i magistraten.

- Det vil få konsekvenser for cityassistenterne og deres arbejdstilrettelæggelse, at der nu udvides med flere områder med beboerparkering. Derfor vil vi rette indsatsen ind, hvor der er alvorlige problemer og sikkerhedsproblemer, og det agter jeg at gøre. Men jeg vil ikke støtte ansættelsen af 12 nye cityassistenter. Desuden giver det mindre at hæve parkeringsafgiften, for det sidste nye er, at vi skal aflevere en større del til staten, og det vil også få konsekvens for indtægterne og finansieringen af indsatsen, sagde teknisk rådmand Bünyamin Simsek (V).

Med Venstres afvisning står han i den specielle situation, at han som ansvarlig rådmand skal føre mobilitetsplanen og parkeringspolitikken ud i livet.

Mere plads til cykler og gående - mindre til bilerne i midtbyen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.