Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Molslinjen flytter: En million biler rykkes til Østhavnen

I løbet af tre år flyttes Molslinjens anløbsplads og færgeterminal fra Pier 3 syd på til Østhavnen. Arkivfoto: Henning Bagger/Scanpix

Molslinjen flytter: En million biler rykkes til Østhavnen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I 2020 flytter Molslinjens anløbsplads fra midtbyterminal ud til Østhavnen. Dermed fjernes 14 procent af trafikken i bunden af Randersvej.

AARHUS: 2020. Det er året, hvor det stærkt befærdede midtbykryds - Nørreportkrydset - oplever lidt ekstra luft med 14 procent færre biler.

Molslinjens færgeterminal flytter nemlig samme år fra Pier 3 tæt på krydset krydset i bunden af Randersvej til Østhavnen syd for Aarhus Midtby. En million biler kører hvert år til og fra Molslinjens færger, og i følge kommunens beregninger svarer det til 14 procent af den samlede trafik i krydset.

Forslaget om flytningen af færgeterminalen skal behandles og blåstemples mandag 2. oktober i Magistraten, og vil med en godkendelse betyde, at den nye terminal står klar om tre år.

Molslinjen ramt af uheld: Flere afgange aflyses den kommende uge

Ny færgeterminal rykker nærmere

Flytningen af færgerne til Østhavnen vil betyde, at færgelejerne og især opmarcharealerne får en mere hensigtsmæssig udformning end de nuværende, så det bliver lettere og hurtigere af tømme færgerne, siger teknik-rådmand Kristian Würtz (S).

- Jeg ser frem til, udflytningen af Molslinjens færger fra Pier 3 til Østhavnen bliver en realitet. Den nye placering betyder bedre og hurtigere drift for Molslinjen, og en meget bedre oplevelse, for de, der benytter færgerne. Når vi samtidig kan flytte de cirka en million biler, der hvert år skal til og fra Molslinjen væk fra Nørreportkrydset og midtbyen, er det svært ikke at glæde sig, siger Kristian Würtz.

Meningen med forslaget om at placere den nye færgeterminal yderst på Østhavnen er, at færgetrafikken på Østhavnsvej vil ske i god afstand af resten af byen. Strækningen fra færgeterminalen til Strandvejen og Marselis Boulevard forventes at blive signalreguleret flere steder for at dosere trafikken bedst muligt.

Forslaget om Østhavnens nye færgeterminal indeholder også en anløbsplads for vandfly i området.