Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Molslinjen frygter et slagsmål med statskassen

Regeringen og Dansk Folkeparti sænker brotaksten på Storebælt med 25 procent i en ny aftale. Det kommer til at gøre ondt på Molslinjen, der sejler fra Aarhus og Ebeltoft. Arkivfoto

Molslinjen frygter et slagsmål med statskassen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ifølge færgeselskabet skaber en ny aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om lavere brotakster på Storebælt unfair konkurrence. Trafikordfører fra DF fortæller, at der bliver fokus på Molslinjens situation i arbejdet med at forvandle aftalen til virkelighed.

ØSTJYLLAND: Molslinjen står ansigt til ansigt med en helt umulig konkurrence med statskassen.

Det vurderer færgeselskabet med base i Aarhus i kølvandet på en ny aftale om at nedsætte taksterne på Storebæltsbroen.

- Vi sejler på helt kommercielle vilkår, og det er svært at konkurrere med statskassen, når broen får så markante konkurrencefordele. Det vil vi blive nødt til at tilpasse vores forretning efter, siger administrerende direktør Carsten Jensen fra Molslinjen.

Regeringen og Dansk Folkeparti står bag beslutningen om at sænke taksten for at køre over Storebæltsbroen med 25 procent over en årrække.

Regeringen anslår, at mellem 3000 og 4500 ekstra biler i døgnet vil køre over Storebælt.

Ingen førstehjælp til trafikeret kryds: Molslinjen flytter ikke før tid
Den ny aftale
Regeringen og Dansk Folkeparti har lavet en aftale om at sænke taksten for at køre over Storebæltsforbindelsen. Regeringen vurderer, at dansk økonomi nu har rum til at sætte taksterne ned.

I aftaleteksten står der, at nedsættelsen af brotaksterne begynder i 2018. Den skal være fuldt indfaset, når den vestfynske motorvej er udbygget til tre spor. Aftalen fortæller, at arbejdet med motorvejen skal i gang hurtigst muligt.Effekten af takstnedsættelsen vil være en forlængelse af tilbagebetalingstiden for Storebæltsbroens gæld med tre år. Forbindelsen forventes nu at være gældfri i 2031.

I dag koster en enkeltbillet til Storebæltsbroen for en personbil 240 kroner. Efter reduktionen på 25 procent lander prisen på 180 kroner. Den billigste billet for transport af en personbil med Molslinjen koster 199 kroner.

Forklaring ønskes

Molslinjen har ikke været hørt i den politiske proces omkring aftalen.

- Nu forventer vi, at politikerne går i dialog med os og forklarer, hvorvidt vores forretning overhovedet har været en del af tankerne bag dette forslag, forklarer Carsten Jensen.

Direktøren henviser til, at færgeselskabet på kommercielle vilkår har udviklet en forretning med mange og præcise afgange. Ifølge Molslinjen bliver det fremover sværere at videreudvikle på forretningen, idet konkurrence fra staten vil betyde dårligere service for kunderne.

Molslinjen kom ud af 2016 med et overskud på 118,9 millioner kroner.

Men selskabet understreger, at der aktuelt er gang i et voldsomt investeringsprogram. Det betyder investeringer på 1,6 milliarder kroner i nye skibe.

Ifølge Molslinjen er en sund økonomi med overskud i den størrelsesorden en nødvendighed for at kunne overkomme så voldsomme investeringer.

Prisen er vigtig

Danske Rederier ser også med stor bekymring på den ny aftale.

Ifølge brancheforeningen har regeringen og Dansk Folkeparti har lavet en aftale, der flytter trafik fra færgeruterne til broen.

- Og det er partierne velvidende om. Alle erfaringer viser, at prisen har betydning for kunderne. Derfor kan Molslinjen miste omsætning, og det vil naturligt give selskabet et fokus på at mindske omkostningerne - i yderste fald i form af færre afgange, vurderer Jakob Ullegård, direktør for politik, analyse og kommunikation i Danske Rederier.

Elementer i spil

Dansk Folkeparti anerkender, at sænkningen af brotaksterne kan få betydning for Molslinjens økonomi.

Men folketingsmedlem trafikordfører Kim Christiansen (DF) opfatter det ny forlig med regeringen som en rammeaftale.

- Der skal fortsat forhandles mange elementer på plads. I den forbindelse har Dansk Folkeparti opmærksomhed på de påvirkninger, som færgedriften kan opleve i forbindelse med de lavere brotakster. Min vurdering er, at der politisk er bred anerkendelse af en mulig problematik omkring færgedriften. Men det er alt for tidligt at tale om eksempelvis specifikke typer for kompensation. I første omgang skal aftalen konkretiseres, understreger Kim Christiansen, der er valgt i Djurskredsen, Østjyllands Storkreds.