Navitas: Én ulykke kommer sjældent alene

I 2014 blev der åbnet for vandet, der derefter strømmede ind i kanalen ved siden af Navitas: Arkivfoto: Axel Schütt

Navitas: Én ulykke kommer sjældent alene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det har været alt andet end en dans på roser for Navitas på Aarhus Havn. Uheldet har ofte være ude efter det udskældte byggeri.

Navitas er en stor fejltagelse, og det er bedst, hvis den forsvinder helt. Sådan lyder det fra rektor på Arkitektskolen Aarhus, Torben Nielsen.

Rektoren forslår blandt andet, at fonde, virksomheder eller Aarhus' borgere skal købe Navitas for at rive den stjerneformede bygning, der blev indviet så sent som i 2014, ned.

- Jeg vil ønske for Aarhus, at vi sammen kunne være så modige, at vi turde tage konsekvensen, når vi opdager så fatal en fejl i planlægningen af vores by. Vi har gjort det i Gellerup, men lad os ikke denne gang vente 50 år, før vi gør noget, bare for at undgå at træde nogen over tæerne, lyder hans skarpe udmelding i debatindlægget i Politiken Byrum.

Kritikken af den markante bygning ved havnen er langt fra den første i rækken, og at Navitas langt fra hører til århusianernes foretrukne stykke arkitektur kom også til udtryk, da Stiften.dk i marts 2018 kårede byens største øjebæ. Ud af 21 udvalgte Aarhus-bygninger endte Navitas på en niendeplads. At der åbenbart kun er otte bygninger i Aarhus, der er grimmere, siger en hel del om den manglende popularitet.

Hovedentreprenør konkurs

Den er i det hele taget en noget omtumlet tilværelse Navitas-bygningen har ført.

Efter flere års tilløb gik Ingeniørhøjskolen, Maskinmesterskolen og Incuba i 2009 sammen om at købe et areal på Aarhus Havn. Samtidig købte Aarhus Kommune undergrunden, hvor der skulle bygges et parkeringsanlæg. I 2009 blev der afholdt et totalentrepriseudbud, der blev vundet af E. Pihl og Søn sammen med Arkitektfirmaet Kjaer og Richter A/S, Christensen og Co. Arkitekter a/s. Dertil kom Marianne Levinsen Landskab og Alectia A/S.

Første spadestik til byggeriet blev taget i 2011 og med en del forsinkelse kunne Navitas så indvies i 2014.

En væsentlig årsag til at færdiggørelsen af byggeriet trak ud var, at hovedentreprenøren Phil & Søn i august 2013 gik konkurs.

Alligevel stod byggeriet færdig året efter, så Navitas endelig kunne bruges til det, som den avancerede bygning var beregnet til: Nemlig undervisning og forskning.

Flere problemer

Dermed var problemerne for Navitas ikke forbi. Langt fra.

Allerede i januar 2015 kiggede Egon nemlig forbi. Ikke den Egon der altid har en plan klar, men stormen Egon, det rev en del af taget over Navitas' indgangsparti af. 13 måneder tog det, for der blev fundet en løsning på problemet, der var opstået som følge af Egons tur henover Aarhus Havn.

I november 2015 viste en undersøgelse så, at tagpappen på Navitas var yderst brandfarlig og at den udgjorde en alvorlig sikkerhedsrisiko. Navitas måtte herefter have døgnbemandet brandvagt. Ved nærmere studier viste det sig imidlertid, at brandfaren var overdrevet og at belægningen alligevel levede op til krav og kriterier.

I oktober 2016 opstod der så nye problemer i bygningen, og en isolatør måtte i sving med at udbedre dårligt arbejde på ikke mindre end fem-seks kilometer kølerør, der snor sig rundt i bygningen. Isoleringsfirmaet erkendte at fejlen var dets og betalte derfor selv for udbedringen, der løb op i 600.000-700.000 kroner.

Kort efter indvielsen viste det sig, at Maskinmesterskolen slet ikke kunne være på arealet. Skolen har efterfølgende besluttet at åbne en afdeling i Viborg. Desuden har Aarhus Universitet besluttet, at ingeniørerne skal flytte fra Navitas.

Men trods alle dårligdommene og kritikken står Navitas stadig. Og det er da langt fra givet, at rektor for Arkitektskolen Aarhus idé om at rive bygningen bliver til virkelighed. Der er i hvert fald en del kameler, der skal sluges, hvis beslutningen om at jævne Navitas med jorden skal tages.

Stormen Egon lagde vejen forbi Aarhus Havn. Da stormen var gået igen, havde den taget en del af loftet i Navitas' indgangsparti med sig. Arkivfoto: Axel Schütt

Udsigten ind over Aarhus fejler ikke noget. Arkivfoto: Axel Schütt

Det trak noget ud, før bygningerne kunne bruges til det, der var planen - nemlig undervisning og forskning. Arkivfoto: Axel Schütt

Arkivfoto: Axel Schütt

I 2014 blev der åbnet for vandet, der derefter strømmede ind i kanalen ved siden af Navitas. Arkivfoto: Axel Schütt

Arkivfoto: Axel Schütt

Der er gjort meget ud af Navitas indvendigt. Arkivfoto: Axel Schütt

Arkivfoto: Axel Schütt

Arkivfoto: Kim Haugaard

Arkivfoto: Axel Schütt

Arkivfoto: Axel Schütt

Arkivfoto: Axel Schütt

Arkivfoto: Axel Schütt

Arkivfoto: Axel Schütt

Arkivfoto: Axel Schütt

Under Navitas er der parkeringskælder, hvor der er plads til 450 biler. Arkivfoto: Kim Haugaard

Under Navitas er der parkeringskælder, hvor der er plads til 450 biler. Arkivfoto: Kim Haugaard

Navitas: Én ulykke kommer sjældent alene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce