Nedtur for kolossalt supersygehus i Skejby: Patienter lider under lange gåture

Knud Hammershøj ankom fredag morgen til Aarhus Universitetshospital efter en morgen-togtur fra Lemvig. Han gik ombord i de digitale informationstavler for at finde den afdeling, hvor læger ventede på ham. Foto: Axel Schütt

Nedtur for kolossalt supersygehus i Skejby: Patienter lider under lange gåture

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det nye Aarhus Universitetshospital er by på størrelse med Skagen. Men der er ingen tværgående gader - kun en ringvej rundt om de mange bygninger. Så mange bus- og letbanepassagerer må gå langt til undersøgelser og behandling. Hospitalet erkender problemet.

SKEJBY: Det nye Aarhus Universitetshospital er organiseret som en by på størrelse med Ribe eller Skagen.

Sådan præsenterer Region Midtjylland den kolossale udvidelse og ombygning af hospitalet i Skejby.

Men der mangler noget ret så afgørende på kortet over den ny Aarhus-bydel med navnet "Aarhus Universitetshospital". I modsætning til Skagen, Ribe og alle andre danske byer har universitetshospitalet ikke en eneste bygade. Der er udelukkende en ringvej.

Mellem de store røde murstensbygninger er der ingen veje til blandt andet bybusser, og samtidig har Aarhus Letbanes lokale station adresse et meget langt stenkast fra den ene side af hospitalet.

Forholdene har konsekvenser for især de mange patienter og pårørende, som ankommer med kollektiv trafik. Patienterne må ofte tilbagelægge store afstande på fortove og hospitalsgange for at nå til undersøgelser eller behandlinger inde i hospitalsbyen.

- Ja, der er dælme blevet langt at gå. Oven i hatten er det blevet meget svært at finde rundt, så jeg ser absolut plads til forbedringer. Der er selvfølgelig noget tilvænning. Men for nogen kan det være vanskeligt at spadsere så langt, siger Lone Olesen, der er patient i universitetshospitalet.

Aarhus Universitetshospital
26. oktober 2009 blev der taget første spadestik til en omfattende udvidelse af hospitalet i Skejby. De første bygninger blev taget i brug i 2015.Efter ombygningen består Aarhus Universitetshospital i Skejby af 250.000 kvadratmeter nybyggeri og 160.000 kvadratmeter eksisterende hospital. Byggeprojektet har en pris på 6,4 milliarder kroner, og dertil kommer ombygninger for 430 millioner kroner.

Desuden anlægges der nyt psykiatrisk center, center for partikelterapi og parkeringshus med heliport for 2,2 milliarder kroner.

Den ny universitetshospital er på størrelse med byer som Ribe eller Skagen. Der er anlagt en ringvej på 2,8 kilometer og tre nye hovedadgangsveje. Parkeringsarealerne rummer ca. 5.700 pladser.

Byggeriet af det store hospitalskompleks er organiseret som en by med et hierarki af kvarterer, gader, pladser og torve som grundlag for en mangfoldig og levende, grøn bydel.

Århus Universitetshospital er dimensioneret til at håndtere 100.000 indlagte patienter årligt. Dertil kommer 800.000 patienter i ambulante behandlinger. Hospitalet skal både fungere som universitetshospital, landsdelscenter og basishospital for borgerne i Aarhus.

Farvel overskuelighed

Avisen møder Lone Olesen på letbanestoppet ved Aarhus Universitetshospital.

Letbanen har adresse på den østlige side af Palle Juul-Jensens Boulevard, der fungerer som en ringvej rundt om universitetshospitalet. Dermed er letbanens station og hospitalet adskilt af boulevarden.

Patienten fra Hornslet har tidligere benyttet hospitalets afdeling i Tage Hansens Gade, men hun er nu flyttet til supersygehuset i Skejby. For Lone Olesen er letbanen den oplagte transportmulighed til Aarhus Universitetshospital.

Fra letbanestationen har Lone Olesen i flere omgange tilbagelagt strækningen til hospitalets Afdeling J for at modtage behandling. Ifølge avisens opmåling er det via hospitalets udendørs stisystem en tur på 850 meter, men med lidt snilde kan der skydes genvej ved at gå gennem hospitalets gange.

Så reduceres afstanden til 670 meter.

Hospitalets Afdeling J er også indgang til skadestuen og akutlægen. Det betyder, at eksempelvis en borger med høj feber eller en fodbold-skadet ankel må tilbagelægge de mange hundrede meter for at nå fra letbanestationen til de hjælpende hænder på hospitalet.

- Det er selvfølgelig lækkert, at alt er nyt på hospitalet. Men overskueligheden og nærheden er på en eller anden måde forsvundet, konkluderer Lone Olesen.

Lone Olesen fra Hornslet har flere gange besøgt det udvidede Aarhus Universitetshospital. Der er blevet til lange gåture fra letbanestationen til fjerne afdelinger på det store hospital med et areal som en dansk provinsby. Foto: Axel Schütt
Lone Olesen fra Hornslet har flere gange besøgt det udvidede Aarhus Universitetshospital. Der er blevet til lange gåture fra letbanestationen til fjerne afdelinger på det store hospital med et areal som en dansk provinsby. Foto: Axel Schütt

Letbane i skjul

Udeområderne nærmest Aarhus Universitetshospitals bygninger rummer i første række parkeringspladser.

Parkeringsområderne byder på digitale informationstavler, der skal benyttes af såvel gæster i bil som besøgende i kollektiv trafik.

Ved en af tavlerne prøver Knud Hammershøj at finde sin destination. Han er tidligt om morgenen rejst fra Lemvig for at komme til undersøgelse, og han har med letbanen kørt de sidste kilometer fra Aarhus H. til hospitalet.

Efter nogle tryk på den digitale vejviser lykkedes det Knud Hammershøj at få en rutevejledning til den rigtige afdeling. Men før gåturen til dagens undersøgelse vender han sig om for at huske det sted, hvor en lille sti fører ind til letbanestationen.

Stationen med adresse på den anden side af ringvejen har intet skilt til at hjælpe hospitalets gæster på rette vej. Samtidig er stationens faciliteter gemt bag et grønt buskads, så de kun lige kan skimtes fra udgangen på hospitalet.

- Jeg har faktisk været lidt nervøs for, om det overhovedet var til at finde ud af med den letbane og det store sygehus, siger Knud Hammershøj.

Siden efteråret 2009 er Aarhus Universitetshospital udvidet og modernsieret for i alt i nærheden af ni milliarder kroner. Men det er blevet så stort, at afstandene volder nogle patienter besvær. Foto: Axel Schütt
Siden efteråret 2009 er Aarhus Universitetshospital udvidet og modernsieret for i alt i nærheden af ni milliarder kroner. Men det er blevet så stort, at afstandene volder nogle patienter besvær. Foto: Axel Schütt

Løsninger i spil

Lone Olesen og Knud Hammershøj er ikke alene om at have det svært med afstandene og overskueligheden i det nye universitetshospital i Aarhus.

På ledelsesgangen har hospitalsdirektør Poul Blaabjerg modtaget en del henvendelser fra patienter, der ikke er tilfredse med tingenes tilstand. Samtidig får han meldinger om, at patienter kommer for sent til aftaler på hospitalet.

Poul Blaabjerg erkender, at der er udfordringer ved at bestyre en bydel uden tværgående gader til eksempelvis bustrafik.

- Afstandene giver udfordringer, og det skal vi have fundet en løsning på med en eller en anden form for transportordning på hospitalsområdet. Vi er i gang med at undersøge løsninger, der kan gøre patienternes vej, herunder transport fra letbanen, ind på hospitalet hurtigere og lettere. Det kan eksempelvis blive en shuttlebus. Men overordnet har vi samlet alle lægefaglige specialer under ét tag, og det giver mange fordele, blandt andet kortere afstande til specialister og funktioner, end da hospitalet var spredt på fire forskellige matrikler i Aarhus. Men det betyder også, at afstandene på hospitalsområdet bliver større, forklarer Poul Blaabjerg.

Aarhus Universitetshospital har ingen deadline for arbejdet med at finde en løsning.

- Men vi gør opmærksom på afstandene i indkaldelsesbreve til patienterne og opfordrer til, at de kommer i god tid, forklarer hospitalsdirektøren.

Aarhus Universitetshospital gør meget for at informere og skabe overskuelighed over det ny supersygehus. Men ledelsen erkender, at der stadig er et sykke arbejde at gøre. Foto: Axel Schütt
Aarhus Universitetshospital gør meget for at informere og skabe overskuelighed over det ny supersygehus. Men ledelsen erkender, at der stadig er et sykke arbejde at gøre. Foto: Axel Schütt
Aarhus Letbanes stop ved Aarhus Universitetshospitalet er placeret på den forkerte side af ringvejen rundt om sygehuskomplekset. Det er med til at skabe store gåafstande for patienter, der ankommer med den ny livsnerve i den kollektive trafik i Aarhus. Foto: Axel Schütt
Aarhus Letbanes stop ved Aarhus Universitetshospitalet er placeret på den forkerte side af ringvejen rundt om sygehuskomplekset. Det er med til at skabe store gåafstande for patienter, der ankommer med den ny livsnerve i den kollektive trafik i Aarhus. Foto: Axel Schütt

Nedtur for kolossalt supersygehus i Skejby: Patienter lider under lange gåture

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce