Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Nu er det tæt på og lige før med letbanen

Aarhus Letbane har af sin assessor fået otte anmærkninger, der skal bringes i orden. Derfor har letbanen skrevet til Trafikstyrelsen hvordan man vil håndtere de otte punkter. Fredag falder et afgørende møde om sagen. Foto: Henning Bagger/Scanpix 2017

Nu er det tæt på og lige før med letbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Trafikstyrelsen har godkendt letbanens operatør, Keolis. Fredag 8. december afgøres det, om banen kan køre med passagerer fra næste uge.

AARHUS: Nu er det tilsyneladende tæt på og lige før, at Aarhus Letbane må begynde at køre med passagerer.

Fredag 8. december holdes et afgørende møde, der - hvis alt falder i hak - kan betyde, at letbanen kan åbne dørene og tage passagerer med engang i løbet af næste uge.

En væsentlig knast på letbanens vej er netop høvlet til, efter at Trafik-, Bygge-, og Boligstyrelsen tirsdag 5. december godkendte og certificerede letbanens operatør, Keolis, til at køre med passagerer.

Med certificeringen har Trafikstyrelsen lukket alle de udeståender, som Keolis er ansvarlige for, skriver Aarhus Letbane på sin hjemmeside.

Den aflyste åbning af letbanen i september kom som en overraskelse for Keolis, da firmaet havde vurderet, at kvaliteten af det afleverede var i orden, og at driften på alle måder var sikker for passagerne i Aarhus.

Keolis måtte dog acceptere Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens vurdering og valgte på den baggrund at tilføje yderligere erfarne kræfter til teamet samt opdatere sikkerhedsledelsessystemet gennem dialog og samarbejde med styrelsen.

Administrerende direktør i Keolis Aarhus Letbane Thomas Friis Brændstrup fortæller om processen:

- Det er den første letbane i Danmark, så vi må erkende, at der fra alle parters side har været en læringsproces - denne har kun gjort Keolis Aarhus Letbane til en stærkere og klogere organisation. Nu glæder vi os til for alvor at komme i gang med at drifte letbanen og på den måde bidrage med at løfte den kollektive trafik i Aarhus.

I forvejen er der aftalt et møde fredag 8. december mellem Aarhus Letbane og Trafikstyrelsen. Her afgøres det, om letbanen får lov at køre med passagerer i løbet af uge 50.

Letbanens såkaldte assessor, firmaet Ricardo Rail, er en slags revisor for Aarhus Letbane. Og assessor har udarbejdet en revideret sikkerhedsvurderingsrapport for de tekniske regler. Det er aftalt, at hvis styrelsen ved gennemgangen af det fremsendte materiale ser en 'showstopper', vil Aarhus Letbane omgående blive kontaktet.

Assessor har anført otte anmærkninger i sikkerhedsvurderingsrapporten. Tirsdag den 5. december fremsendte Aarhus Letbane derfor en mail til styrelsen, der beskriver, hvordan man vil håndtere de otte anmærkninger.

På den baggrund skal Trafikstyrelsen vurdere, om letbanen har foretaget de nødvendige tilpasninger, om assessor har håndteret sit arbejde tilfredsstillende samt om oplægget til håndteringen af de otte anmærkninger kan accepteres.

Hvis Trafikstyrelsen mener det på mødet fredag, er det forventningen hos Aarhus Letbane, at man får lov at køre med passagerer i løbet af uge 50. Eventuelt på særlige vilkår i en indledende fase.