Nu kommer den store tunnel... snart

Århus Stiftstidende kan i dag afsløre, at politikerne er i fuld gang med at lægge en plan for, hvor pengene til at indfri det hammerdyre valgløfte fra 1997 skal komme fra. Arkivfoto.


Nu kommer den store tunnel... snart

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den er blevet kaldt et af danmarkshistoriens dyreste kommunale valgløfte - tunnelen under Marselis Boulevard. Den har været mere end længe under vejs, men nu tegner alt til, at den kommer.

Den er blevet kaldt et af danmarkshistoriens dyreste kommunale valgløfte - tunnelen under Marselis Boulevard. Den har været mere end længe under vejs, men nu tegner alt til, at den kommer.

Århus Stiftstidende kan i dag afsløre, at politikerne er i fuld gang med at lægge en plan for, hvor pengene til at indfri det hammerdyre valgløfte fra 1997 skal komme fra.

Arbejdet kommer næppe i gang lige med det første, men med lidt held kan det starte i 2014 eller 2015.

»Det er mit håb og min forventning, at vi får finansieringen af tunnellen på plads, inden jeg går på barselsorlov midt i februar. Det er vigtigt for Århus, at vi får den tunnel. Der er ingen billige løsninger, der kan løse den trafikale udfordring. Der er kun tunnellen,« siger teknisk rådmand Laura Hay (V).

Marselistunnel kan skabes bid for bid

Hele den 1,9 kilometer lange, underjordiske herlighed, der skal lede den tunge havnetrafik fra Åhavevej til havnekajen, er beregnet til at koste 1,6 mia. kr..

En del af beløbet har kommunen selv sparet op gennem årene, staten har lovet at bidrage med 250 mio. kr., og endelig er der et tilsagn på 92 mio. kr. fra EU. Når det hele er talt sammen, mangler der omkring 700 mio. kr., før pengene passer.

Det er de penge, politikerne nu er tæt på at have en plan for, hvor skal komme fra.

Tunnel får tidligst byggestart i 2013

Regnestykket ser nogenlunde sådan ud, erfarer Århus Stiftstidende:

Havnen - der er ejet af kommunen - skal bidrage med halvdelen. I omegnen af 350 mio. kr. altså.

Fra staten sætter kommunen næsen op efter at få yderligere cirka 175 mio. kr.

Endelig skal byrådet selv finde ekstra omkring 175 mio. kr. til det store trafikprojekt.

Valgløfte om støtte til Marselistunnel

Tanken er, at det hele skal være på plads, så byrådet kan indgå en bred aftale om tunnel-finansieringen - gerne inden jul og senest i det tidlige forår næste år.

Næstformand i havnens bestyrelse, byrådsmedlem Gert Bjerregaard (V), oplyser, at netop havnens tunnel-bidrag er på dagsordenen på det kommende møde i havnens bestyrelse.

»Der er ingen tvivl om, at havnen bliver den største bidragyder, når vi skal finde de sidste 700 mio. kr. Det har jeg en klar forventning om,« siger Gert Bjerregaard.

Nu kommer den store tunnel... snart

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce