Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Ny etape giver travlhed i letbaneselskabet

Direktør for Aarhus Letbane, Claus Rehfeld Moshøj, håber at der kommer nye etaper af letbanen. Foto: Axel Schütt

Ny etape giver travlhed i letbaneselskabet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I Aarhus Letbane glæder man sig over den nye pulje til en VVM-undersøgelse. Direktøren håber at kunne holde på dygtige planlæggere.

AARHUS: Med en pose penge på 40 millioner kroner til en VVM-undersøgelse af etape 2 for letbanen i Aarhus giver forligskredsen i Folketinget også selskabet Aarhus Letbane en længere levetid. Det kan ifølge direktøren på længere sigt være en god investering.

Aarhus Letbane er dannet for at kunne anlægge og drive den kommende letbanes første etape. Men samtidig har man hele tiden haft nye etaper for øje. Hvis ikke de kommer, ligger det i kortene, at når første etape er på skinner, skal selskabet trappe ned og nedlægge sin anlægsafdeling og store dele af organisationen, så der kun er et lille driftsselskab tilbage.

For Aarhus letbanes direktør, Claus Rehfeld Moshøj, giver VVM-undersøgelsen mulighed for at fastholde dygtige folk.

- Jeg har dygtige anlægsfolk og planlæggere. Især anlægsfolkene kommer jeg til at sige farvel til uanset hvad. For de vil videre og bygge nyt andre steder. Men det er klart, at VVM-undersøgelsen giver os mulighed for at holde fast i kompetencer, som det vi være ærgerligt at tabe, nu vi har brugt fire år på at blive rigtigt dygtige. Så mit håb er, at vi kan løfte den viden, vi har videre til VVM-arbejdet, siger Claus Rehfeld Moshøj.

Direktøren er begejstret for den nye aftale, fordi den giver håb om, at letbanen kan udvikles til flere etaper i Aarhus og Østjylland:

- Det er fantastisk, ja helt forrygende, var direktørens første kommentar.

- Med aftalen kan vi for alvor begynde at se konturerne for den østjyske letbane. Det er en glædens dag, uddyber han.

Ny etape i 2023?

Claus Rehfeld Moshøj oplyser, at det kan tage alt fra et til tre år at lave en VVM-undersøgelse, helt afhængig af kompleksiteten i de områder, man undersøger. Det afhænger blandt andet om, hvorvidt banen skal gå gennem miljøfølsomme eller tæt befolkede områder.

Men hvis man som tankeeksperiment tænkte sig, at de godt to milliarder til anden etape var til stede, hvor lang tid ville det så tage at bygge anden etape af letbanen?

- Det tage et års tid med udbud og derefter op imod to et halvt år at bygge anden etape, så i alt nok 3-4 år. Hvis alt går fuldstændigt snorlige og finansieringen kan findes, kan anden etape åbne i 2022-2023, svarer Claus Rehfeld Moshøj.

Ifølge Claus Rehfeld Moshøj er det letbaneselskabet, der rent teknisk skal udarbejde VVM-undersøgelsen, men det kommer til at ske i et tæt samarbejde med letbanens ejerkommuner, Aarhus og Favrskov.

- Jeg håber, at VVM-undersøgelsen betyder, at vi kan fastholde medarbejdere for at skabe kontinuitet i selskabet og fastholde momentum. Det er der rigtigt mange penge i frem for at vi får et hul på nogle år og skal begynde forfra. Desuden er rådgiveromkostninger ganske omfattende, og derfor er det vigtigt at have dygtige folk i selskabet, som ved, hvor man køber den rigtige hjælp. Det kan der også være rigtigt mange penge at spare på, siger Claus Rehfeld Moshøj.

Letbanestation skal placeres i Brabrand - men hvor?