Ny i trafikken: El-løbehjul er blevet lovlige

Torsdag 17. januar bliver det lovligt at køre på elektrisk løbehjul.To af de første løbehjuls-piloter var teknik-rådmand Bünyamin Simsek (t.h) og transportminiser Ole Birk Olesen. Turen tog de på pladsen foran Navitas. Foto: Axel Schütt

Ny i trafikken: El-løbehjul er blevet lovlige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et nyt køretøj har meldt sin ankomst på danske cykelstier: Det elektriske kørehjul, der kan køre 20 kilometer i timen.

AARHUS: Det har to hjul. Det kan køre 20 kilometer i timen. Og det er ikke en cykel.

Det er et elektrisk kørehjul. Og fra torsdag 17. januar er det blevet lovligt at køre på.

Et bredt flertal i Folketinget har som forsøg lovliggjort el-kørehjulene.

Og transportminister Ole Birk Olesen (LA) er sikker på, at de får en rolle at spille i det danske transportmønster.

- Den kollektive transports akilleshæl er jo, at den ikke kan aflevere dig ved dørtrinet. Det elektriske løbehjul kan bringe dig det sidste stykke, sagde Ole Birk Olesen på et pressemøde på pladsen foran Navitas.

For mig er det ikke anderledes, end hvis der kommer flere cykler på en cykelsti. Det er klart, at jo flere trafikanter, jo flere ulykker,
Transportminister Ole Birk Olesen (LA)
Ideen om at sende el-kørehjul ud på cykelstien er mødt af masser af kritik af blandt andet Rigspolitiet. Det preller af på transportminister Ole Birk Olesen (t.v.), der her tester et kørehjul sammen med teknik- og miljørådmand Bünyamin Simsek. Foto: Axel Schütt
Ideen om at sende el-kørehjul ud på cykelstien er mødt af masser af kritik af blandt andet Rigspolitiet. Det preller af på transportminister Ole Birk Olesen (t.v.), der her tester et kørehjul sammen med teknik- og miljørådmand Bünyamin Simsek. Foto: Axel Schütt

Stor interesse

At pressemødet foregik i Aarhus skyldes, at byen har vist stor interesse for de elektriske løbehjul.

Teknik- og miljørådmand Bünyamin Simsek (V) oplyser, at det til foråret vil være muligt at leje et elektrisk løbehjul.

- Vi er i gang med en proces, der skal ende med, at vi får en udbyder. Akkurat som med vores delecykler, sagde Bünyamin Simsek, der selv havde lejlighed til at teste et elektrisk løbehjul.

- Sådan et kan jeg godt se mig selv køre rundt i byen på, når jeg skal fra det ene møde til det andet, sagde Bünyamin Simsek.

Kan lette trængslen

Ole Birk Olesen håber, at elektriske løbehjul kan være med til at lette på den trængsel, der er i trafikken i ikke mindst en storby som Aarhus.

- Så det er en dejlig dag i dag, sagde ministeren, inden han steg op på et el-løbehjul.

Den opfattelse deler Anders Nielsen, formand for Cyklistforbundet Aarhus, ikke. Og det skyldes ikke, at torsdag 17. januar bød på både regn, kulde og sne.

Farlige situationer

Nej, cyklistformanden tror, at de elektriske løbehjul vil være med til at skabe farlige situationer.

De skal nemlig køre på cykelstierne.

- Aarhus er unik, fordi antallet af cykler stiger så meget. Men det betyder, at der ikke er meget plads på cykelstierne. Jeg forventer, at løbehjul vil opføre sig anderledes end cykler, fordi de også er til at lege på, siger Anders Nielsen, der frygter, at de elektriske løbehjul vil betyde færre cyklister.

- Især børnene og de ældre vil blive bange, siger Anders Nielsen.

Udbredt skepsis

Han er meget langt fra at være den eneste, der bekymrer sig over, hvordan det skal gå, når det bliver forår og de elektriske løbehjul for alvor begynder at befolke danske cykelstier.

Da bekendtgørelsen om at lovliggøre løbehjulene var i høring, vendte alle med forstand på trafiksikkerhed tommelfingeren nedad.

Både Rigspolitiet, Dansk Fodgængerforbund, Dansk Kørelærer-Union, Det kommunale Cykelfagråd, Rådet for Sikker Trafik og Danske Vognmænd stod i kø for at fraråde Ole Birk Olesen at tillade elektriske løbehjul på danske cykelstier.

Bilister kan tage fejl

Det samme gjorde Danmarks Tekniske Universitet (DTU), der forklarede, at ulykker i kryds og rundkørsler ofte opstår, fordi bilister undervurderer de tohjulede løbehjuls fart.

Derfor frygter DTU, at bilister risikerer at forveksle et el-løbehjul der kører 20 kilometer i timen, med et konventionelt og meget langsommere løbehjul.

Kritik preller af

Men det er en kritik, der preller af på Ole Birk Olesen.

- For mig er det ikke anderledes, end hvis der kommer flere cykler på en cykelsti. Det er klart, at jo flere trafikanter, jo flere ulykker. Og jeg tror ikke på, at de elektriske løbehjul opfører sig anderledes end cykler, siger transportministeren.

Hvem, der har ret, finder vi ud af, når forsøget skal evalueres. Hvornår det sker, ved vi ikke. Forsøget har nemlig ikke nogen bagkant

Ny i trafikken: El-løbehjul er blevet lovlige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce