Ny køreplan klar: Letbanen er tilbage for fuld drift

Letbanen får ny køreplan og kommer tilbage i fuld drift. Arkivfoto: Kim Haugaard

Ny køreplan klar: Letbanen er tilbage for fuld drift

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aarhus Letbane vender fra 30. juni tilbage til fuld drift efter et par måneder med færre afgange.

AARHUS/ØSTJYLLAND: 30. april var en stor dag for Aarhus Letbane. Efter en lang række forsinkelser og udsættelser lykkedes det endelig at åbne for driften på Grenåbanen og for trafikken på den nyanlagte bane fra Lisbjerg til Lystrup. Samtidig blev antallet af tog mellem Aarhus H og Mårslet fordoblet fra to til fire tog i hver retning på hverdage i dagtimerne.

Efter bare få dages fuld drift på alle Aarhus Letbanes strækninger, ramte virkeligheden dog letbanen og Midttrafik. Forsinkelser og aflysninger i hobetal betød, at trafikken blev indskrænket på dele af strækningen. Tilbage til to tog i timen på Odderbanen og ingen ekstra myldretidstog.

En ny køreplan, der gælder fra 30. juni, er nu offentliggjort. Justeringerne af køreplanen er lavet i tæt samarbejde mellem Aarhus Letbane og Midttrafik og betyder, at turen fra Aarhus H til Lystrup bliver tre minutter længere, mens turen den anden vej får lagt et minut oven i køretiden. Til gengæld bliver turen Aarhus H-Lystrup over Lisbjerg et minut kortere end den nuværende køreplan.

- Den nye køreplan skulle gerne give en stabil køreplan, som betyder, at vi kan holde korrespondancen mellem togene i Lystrup, forklarer planchef i Midttrafik Ole Sørensen.

Passagerer der misser et togskifte i Lystrup risikerer at skulle vente en time før næste tog kører. Arkivfoto: Kim Haugaard
Passagerer der misser et togskifte i Lystrup risikerer at skulle vente en time før næste tog kører. Arkivfoto: Kim Haugaard

Ændrede afgangstider

Et af de store problemer ved den gamle køreplan var, at forsinkede letbanetog betød, at passagererne - der skulle skifte tog i Lystrup - først ankom til stationen, når det tog, de skulle skifte til, var kørt. Resultatet var en ventetid på op til en time, afhængigt af hvor rejsen gik hen.

- Muligheden for at passagererne kan foretage det togskift er altafgørende for letbanen, siger Ole Sørensen.

Med den nye køreplan bliver der igen fire tog i timen på strækningen mellem Aarhus H og Mårslet. Dog kører myldretidstogene på både Grenåbanen og Odderbanen først, når skolernes sommerferie er slut, men det er helt efter planen.

Samtidig er der små justeringer af afgangstiderne på de fleste af letbanens stationer, så det vil være en god idé for alle rejsende at tjekke planen inden afgang.

Du kan se den nye køreplan for trafikken på Grenåbanen her, og for Odderbanen-Lisbjergskolen/Lystrup her.

Ny køreplan klar: Letbanen er tilbage for fuld drift

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce