Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Ny letbane bliver et hit

Flot? Det synes Stiftens udsendte medarbejder, men døm selv. Det er i hvert fald et modspil til den gule bybusfarve, som har domineret gadebilledet i Aarhus i årtier. Foto: Jens Hasse/Chili


Ny letbane bliver et hit

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Århus Stiftstidende har været i Berlin for at teste Østjyllands nye letbanetog.

SSSSS, siger det. Og så lægger letbanetoget ørerne tilbage og accelererer stille og roligt, indtil togføreren kort efter bremser.

25 års rejse mod letbanen: Læs første kapitel i ny letbane-bog

Det er han nødt til. Vi befinder os i det første letbanetog bestemt for Østjylland på togproducenten Stadlers testanlæg i Velten i udkanten af Berlin, og testsporet er kun nogle få hundrede meter langt, så vi ville havne ude i skoven, hvis ikke togføreren greb ind.

Om nogle uger skal køretøjet sendes til Østjylland, og der bliver det - sammen med de øvrige letbanetog - en succes, spår Århus Stiftstidende. Først og fremmest fordi det giver en hel anden positiv oplevelse end at køre i bybus.

Væk er de pludselige sideværts bevægelser, der kan få nok så påpasselige stående buspassagerer til at miste balancen og måske endda havne i skødet på nærmest siddende passager.

Den slags kan få folk til at ønske busserne hen, hvor peberet gror, og måske sige ja tak til letbanetogene, for de giver en hel anden, uslingrende oplevelse af kørekomfort.

Andre byer, der har fået letbane, har da også oplevet, at sporvogne og letbanetog »får fat« i helt nye typer passagerer, blandt andet forretningsfolk, som tidligere foretrak at køre i egen bil. Og det er da også strategien.

»Vi satser på at få fat på nogle helt nye kundemarkeder. Vi har set i København, hvordan folk, der ikke kunne drømme om at sætte sig ind i en bus, gladeligt sætter sig ind i et S-tog. Vi tror, at det samme vil ske i Østjylland«, siger Claus Rehfeld Moshøj, direktør Aarhus Letbane, der kalder den nye letbane for epokegørende for Østjylland, som du kan læse i artiklen nedenfor.

Samtidig er der strømudtag i de nye vogne, så man kan få ladet smartphonen op. Samt gratis wifi.

Nå ja, så er der det nye letbanetogs udseende. Det begejstrer også. »Lys, stilfuld og lækker« er de ord, der bliver hængende , efter at jeg har nærstuderet toget både ude og inde.

Udvendigt gør toget med sin diskrete, grå farve og mørktonede ruder ikke den store ståhej af sig, og det er - kan man mene - et stort plus, efter af de gule bybusser i årtier har domineret det århusianske gadebillede.

Og indvendigt går det stilrene og enkle design igen. Det signalerer enkelthed og kvalitet og Skandinavisk design.

Når vi alligevel tøver med at hejse flaget helt til tops skyldes det, at der stadig sidder en orm og gnaver fra IC4-skandalen. Kan det på nogen måde gå så galt igen med de nye letbanetog?

Bedre bliver det umiddelbart ikke af, at dele af topledelsen i Aarhus Letbane, heriblandt selskabets direktør, Claus Rehfeld Moshøj, har en fortid i DSB og der har erfaring med IC4-togene.

Med det bør det blive. Bedre altså, mener Claus Rehfeld Moshøj.

»Men lærer ikke så meget af sine succeser, men man lærer dælme noget af sine katastrofer, og sådan er det også her. Der er en hel del punkter på det nye letbanetog, som har fået et ekstra eftersyn, netop fordi vi ved, at de samme ting udgjorde et problem på IC4-togene. Der har vi virkelig lært en lektie,« siger han.

En af de ting, som bare skal fungere på de nye letbanetog, er klimaanlægget. Vinduerne i de nye tog kan nemlig ikke rulles ned, så der er fare for, at der bliver enten meget koldt eller meget varmt i de nyevogne, hvis klimaanlægget svigter.

Men det gør det ikke, forsikrer Aarhus Letbanes ledelse. Hvis strømmen svigter, slår klimaanlægget automatisk over på batteridrift, og på den måde kan anlægget holdes gående i mere end en time.

Tiden må vise, om det rækker. Her og nu nøjes vi med at konkludere, at de nye letbanetog har potentiale til at blive et stort hit.

Nedenfor kan du læse en masse faktuelt om byens kommende kollektive transportmiddel.