Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ny løsning for Marselistunnel? Borger forslår billigere og meget kortere havnetunnel

Herfra på Jyllands Allé skal man starte på at grave alléen ned, så den kommer under Marselis Boulevard i baggrunden. Det vil lette trafikken på boulevarden, lyder forslaget fra Henning Lauridsen. Foto: Flemming Krogh

Ny løsning for Marselistunnel? Borger forslår billigere og meget kortere havnetunnel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

- En boret tunnel er en rigtig god løsning til havnetrafikken, men den behøver kun at være ganske kort, mener pensionist, der i tre år var rådgiver på borearbejdet under Storebælt.

AARHUS: - Det er en god idé at bore en tunnel dybt under Marselis Boulevard, sådan som rådmanden vil have undersøgt. Men tunnellen behøver kun være kort. For man kan lave en langt billigere løsning end at bore en tunnel hele vejen. Tilmed en model, som ikke giver de store byggegener.

Sådan lød det i telefonen til redaktionen efter at vi tirsdag 6. marts fortalte i en artikel, at teknisk rådmand Bünyamin Simsek (V) vil have genberegnet og undersøgt, hvad prisen er for en boret tunnel dybt nede i jorden. Det skal være et alternativ til den hidtil planlagte "cut and cover"-model, hvor Marselis Boulevard graves op i en lang rende, som der støbes bund og vægge i og som bagefter lukkes med et låg. En model, der alt andet lige vil give store trafikale problemer i byggeperioden frygter virksomheder på havnen.

Telefonopkaldet kom fra pensionist Henning Degnboel Lauridsen i Augustenborggade. Han har en alsidig baggrund som bl.a. smed og flymekaniker og har arbejdet i 46 år på Teknologisk Institut og bl.a. være rådgiver i tre år på borearbejdet under Storebælt. Han har boet tæt på Marselis Boulevard i årtier og dermed fulgt udviklingen.

Forslaget gør os nysgerrige, og vi sætter Henning Lauridsen stævne på strækningen for at høre mere. Han er 80 år og kører os engageret rundt på ruten i sin bil og traver adræt af sted for at forklare sine tankevækkende pointer. Ikke nogen sag for en mand, der i en alder af 75 år fløj til Bilbao i det nordlige Spanien med sin kæreste, købte to cykler, og cyklede hjem på syv uger.

Jeg sætter utrolig stor pris på Aarhus by. Og netop derfor er jeg bange for, at en masse embedsmænd og politikere har forelsket sig i tunnel af en slags, uden at havde regnet på prisen og trafikproblemerne i byggefasen.
Henning Degnboel Lauridsen

Ny vej til midtbyen

- Jeg sætter utrolig stor pris på Aarhus by. Og netop derfor er jeg bange for, at en masse embedsmænd og politikere har forelsket sig i tunnel af en slags, uden at have regnet på prisen og på trafikproblemerne under byggeriet. Desuden: Hvor meget jord, der skal graves ud og køres væk. Og hvor skal det køres hen?

Alle hans tanker starter ved Eskelund, forklarer han, da vi starter ude på Åhavevej ved afkørslen til genbrugsstationen og den i øvrigt kommende koncertplads.

Herfra foreslår Henning Lauridsen en vejbro på søjler, der går skråt over Åhavevej mod nord-øst lidt før man når frem til Langenæsbroerne. Så kan alle dem, der skal ind mod Aarhus C vælge broen og køre ind via en ny vej i banegraven og blive koblet på Værkmestergade, der går til Bruuns Galleri og Spanien.

- Hvis man får en del af trafikken den vej ind til midtbyen vil der køre færre på Marselis Boulevard. Og det er ikke særligt dyrt at lave en vej på søjler, ved Henning Lauridsen.

Han ved også godt, at forvaltningen har gjort plads til, at man engang i fremtiden skal kunne dreje til venstre lige efter Langenæsbroerne på en kommende forbindelse til Værkmestergade.

- Men det er jo håbløst, for det vil ødelægge flowet på Åhavevej, hvis der skal være en venstresvingsbane her. Så er en krydsende bro på søjler meget bedre.

"Grav Jyllands Allé ned"

Vi fortsætter under broerne frem til det store kryds ved Marselis Boulevard/Skanderborgvej.

Her skal der ikke gøres noget ved i Henning Lauridsens optik. Krydset forbliver, som det er.

- Vi kan ikke undvære krydset, og vil være helvedes dyrt at grave ned her. Desuden reducerer et lyskryds hastigheden ude fra motorvejen.

Lastbilerne og alle andre bilister fortsætter altså på den nuværende Marselis Boulevard.

Ved Jyllands Allé sker den anden store forandring, ifølge hans forslag:

- Jyllands Allé skal graves ned under Marselis Boulevard. Man skal starte med at grave Jyllands Allé ned herfra, og der er plads til det, viser Henning Lauridsen frem ved udkørslen fra Hans Schourups Gade.

- Dermed kan man sløjfe lyskrydset på Marselis Boulevard, så trafikken kan køre uhindret.

Stadion Allé-kryds bevares

Næste lyskryds er ved Stadion Allé.

- Det fejler ingenting. Det ser godt nok mærkeligt ud efter omlægningen med to venstresvingsbaner fra Ringgaden mod havnen. Men det virker og det er det vigtigste, konstaterer vores guide.

Ud for Birketinget og ved Forældreskolen er der et fodgængerfelt, som trafikken på Marselis Boulevard skal standse for. Tunge lastbiler skal bremse ned og gasse op igen.

- Det et luksuskryds, der bør sløjfes. For man kan gå over ved fodgængerfeltet ved Dalgas Avenue. Alternativt kan man lave en gangtunnel under vejen, selv om det nok er dyrt.

Ved Dalgas Avenue starter de for alvor store forandringer i Henning Lauridsens forslag:

Forureningskryds nr. 1

- Det her er det værste kryds. For mange af de lastbiler, der kommer nede fra havnen op gennem den lille tunnel, skal standse ved krydset og gasser op for at komme i gang igen. Det giver en masse støj og forurening. Så det er her tunnellen skal være, mener Henning Lauridsen.

- Man skal starte med at grave eller bore tunnellen ud for Forældreskolen og så skal tunnellen skråt igennem krydset ned mod Adolf Meyers Vej mod havnen. Her er det nok med et vejspor i hver retning til og fra havnen. Man kan grave en bane ad gangen for at få mindst mulig gene i byggeperioden, lyder det gratis råd.

Det bliver altså kun en kort tunnel uanset om den graves eller bores?

- Ja, og det er kun her, der bliver en større trafikforstyrrelse i byggeperioden, vurderer Henning Lauridsen.

Vi kører også lige ned på havnen for at se, hvor på Sumatravej, at tunnellen vil komme op. Det er ud for Center for Misbrug i nr. 3. Overfor skal væltes en gammel lagerhal for at vejen kan kobles videre ud på Østhavnsvej, som det er planen.

Bedre asfalt og brintbiler

Men hov, der er lige et par problemer i forhold Henning Lauridsens formentlig væsentligt billigere trafikløsning:

Forslaget om en tunnel skyldes jo i høj grad, at man vil dæmpe støjgenerne på Marselis Boulevard. Det løser dit forslag jo ikke?

- Hvis man skiftede asfalten fra den type, der er nu, til en støjsvag asfalt vil det gøre en kæmpeforskel i friktion og dermed støj, mener Henning Lauridsen og peger på den i dag grove asfaltbelægning med mange hvide småsten.

- Desuden kan man rejse en støjskærm på blot en meter i hver side, som vil tage rigtigt meget af vejstøjen, tilføjer han.

Vi taler også om den tunge forurening fra de mange tunge dieseldrevne lastbiler, der passerer, mens vi står der på boulevarden. De lugter bestemt ikke rart. Hvis de kommer ned i en tunnel kan den giftige røg blive sendt ud i høje skorstene.

- Men om nogle år kører flere lastbiler og måske på brint eller el, så det er et spørgsmål om tid, inden forureningen bliver mindre, vurderer Henning Lauridsen og tilføjer:

- Marselis Boulevard er som født til at blive seks-sporet med to brede og et smalt spor i hver retning.

Ny løsning for Marselistunnel? Borger forslår billigere og meget kortere havnetunnel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.