Nybagte arkitekter bygger oven på Banegraven

Ved at overdække banegraven finder arkitekterne Casper Storm Rasmussen og Daniel Birch plads til en hel lille bydel. Og som en sideeffekt får rejsende tag over hovedet, når de står på perronen og venter på tog. Visualiseringer: Casper Storm Rasmussen og Daniel Birch.

Nybagte arkitekter bygger oven på Banegraven

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Afgangsopgave fra Arkitektskolen bevarer Bruuns Bro og opfører hel lille bydel ovenpå nye perroner.

AARHUS: Da de to arkitektstuderende, Daniel Birch og Casper Storm Rasmussen skulle finde et godt emne at skrive hovedopgave om, blev de grebet af den debat, der rasede om Bruuns Bro.

Banedanmark foreslog broen revet ned og bygget op igen, så der kan blive plads til køreledninger til fremtidens elektriske tog.

Det er nu blevet til en bestået hovedopgave, der ikke alene bevarer Bruuns Bro. De to nyslåede arkitekter vil også overdække en del af banegraven og opføre bygninger på overdækningen.

Forslaget går hånd i hanke med udspillet fra Brink Brandenburg Arkitektur, som Århus Stiftstidende præsenterede søndag 2. juli.

Forslaget gik ud på at forlænge perronerne frem til Frederiks Bro, som rives ned og genopføres i ny skikkelse med trapper og elevatorer ned til perronerne.

Daniel Birch og Casper Storm Rasmussens forslag har samme udgangspunkt.

Visualiseringen her viser perronhallen, Bruuns Arkade og Bruuns Bro, der får en helt ny plads med busstoppesteder og cykelsti i forbindelse med den overdækkede banegrav.
Visualiseringen her viser perronhallen, Bruuns Arkade og Bruuns Bro, der får en helt ny plads med busstoppesteder og cykelsti i forbindelse med den overdækkede banegrav.

Banegrav overdækkes

Perronerne skal forlænges, så toget kan standse, inden det kommer i karambolage med Bruuns Bros ringe frihøjde.

Det nye er, at de overdækker banegraven fra Bruuns Bro og cirka halvvejs ud til Frederiks Bro. Og naturligvis i en højde, så der bliver plads til køreledningerne.

- Når togdriften bliver elektrificeret, så vil banegravens udseende blive radikalt forandret, sådan som det er sket på Randersvej for eksempel.

Der skal master til strøm op ved alle sporene i banegraven, og de skal tænkes ordenligt ind i banegraven, siger Casper Storm Rasmussen. Masterne har han og Daniel Birch gjort til en integreret del af byggeriet, hvor de tjener som støttepiller under dækket, og søjlesystemer i de overliggende bygninger.

De to arkitekter vil flytte DSB's faciliteter ud i banegraven i tættere kontakt med togene. Desuden en café, åbne kontorfaciliteter, konferencesale og vente- og læsesale til rejsende.

- Vi løfter de primære banegårds funktioner ud af stationsbygningen, og lader dem skabe et aktivt byrum i samspil med nye faciliteter siger Casper Storm Rasmussen.

Husk at vi samler alle vores historier om udviklingen i Aarhus på vores Facebook-side Byudvikling Aarhus.

Så stort et stykke af banegraven vil arkitekterne Casper Storm Rasmussen og Daniel Birch overdække. Bemærk at der også bliver plads til en ny sti mellem Kriegersvej og Hallssti.
Så stort et stykke af banegraven vil arkitekterne Casper Storm Rasmussen og Daniel Birch overdække. Bemærk at der også bliver plads til en ny sti mellem Kriegersvej og Hallssti.

Nybagte arkitekter bygger oven på Banegraven

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce